حدود ۱۵ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و در این مدت آنچه کمتر مورد توجه طرفین درگیری قرار گرفته، مذاکره و تلاش برای حل مسأله از طریق گفت‌وگو بوده است.
حدود ۱۵ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و در این مدت آنچه کمتر مورد توجه طرفین درگیری قرار گرفته، مذاکره و تلاش برای حل مسأله از طریق گفت‌وگو بوده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۵۰
نویسنده سعید سبحانی |  گروه بین‌الملل

در ماه‌های ابتدایی جنگ، گفت‌وگوهایی میان هیات‌های روسی و اوکراینی انجام گرفت اما پس از مدتی این گفت‌وگوها کاملا تعطیل شد. مقامات روسیه، کارشکنی آمریکا و انگلیس را دلیل اصلی توقف گفت‌وگوها اعلام کردند و به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در شرایطی که مذاکرات در حال پیشرفت بود، مقامات اوکراین با دستور واشنگتن و لندن، پیش‌شرط‌هایی را مطرح کردند که عملا مذاکرات را به تعطیلی کشاند. اکنون نه‌فقط دیگر تلاشی برای از سرگیری مذاکرات نیست که کشورهای غربی با ارسال تجهیزات جدید بر آتش جنگ می‌دمند. در این میان اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد این کشور برای یک جنگ طولانی مدت که حداقل دو سه سال دیگر ادامه خواهد یافت در حال برنامه‌ریزی است.
در همین زمینه واشنگتن رفته رفته در حال گسترش دایره تسلیحاتی است که به اوکراین ارسال می‌کند. ارائه موشک‌های ضد تانک، تانک و اکنون جنگنده‌های اف‌۱۶. البته هنوز خبر رسمی درباره موافقت کاخ سفید با ارسال جنگنده اف۱۶ برای اوکراین منتشر نشده اما یک منبع وابسته به دولت آمریکا اعلام کرد، جو بایدن به همتایانش در گروه هفت گفته که از برنامه مشترک با متحدان غربی خود برای آموزش کار با جنگنده‌های اف۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند.
به نوشته رویترز،‌ این منبع خبری اعلام کرد، این برنامه آموزشی در اروپا قرار است اجرا شود و چند ماه زمان برای کامل شدن آن لازم است. مقام‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند، سریع‌ترین زمان لازم برای اجرای برنامه آموزشی و تحویل جنگنده‌‌های اف۱۶ به اوکراین ۱۸ماه است.اخیرا رهبران انگلیس و هلند نیز به اوکراین وعده تشکیل ائتلافی برای ارسال جنگنده‌ اف۱۶ به کی‌یف را دادند اما رهبران هر دو کشور صحبتی از این نکردند که خودشان به اوکراین جنگنده بفرستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها