کشورهای اروپایی خواستار پایان نبرد اوکراین هستند

هشدار به زلنسکی: جنگ را تمام کن

از ابتدای وقوع جنگ اوکراین، برخی بازیگران اروپایی نسبت به وقوع تنشی غیر قابل کنترل در منطقه جغرافیایی خود هشدار دادند اما سران ناتو درصدد القای همبستگی مطلق و جمعی خود در برابر مسکو بر آمدند.
از ابتدای وقوع جنگ اوکراین، برخی بازیگران اروپایی نسبت به وقوع تنشی غیر قابل کنترل در منطقه جغرافیایی خود هشدار دادند اما سران ناتو درصدد القای همبستگی مطلق و جمعی خود در برابر مسکو بر آمدند.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۵۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

کشورهایی مانند مجارستان، اسپانیا، بلغارستان و حتی یونان مدعی بودند نمی‌توان تنش‌زایی مطلق در برابرمسکو را به یک دستورکار دائمی در ناتو و اتحادیه اروپا تبدیل کرد اما در مقابل، واشنگتن و لندن مدعی بودند باید ابعاد و عمق میدان نبرد را گسترش داد. فراتر از آن، لندن و واشگتن بارها مانع چیده شدن میز مذاکرات صلح میان پوتین و زلنسکی شدند. اکنون دیگر جایی برای مخفی سازی بسیاری از اختلافات درونی ناتو باقی نمانده است.

سیمور هرش، روزنامه‌گار محقق و افشاگر آمریکایی در وبسایت خود خبر داد گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری لهستان از زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواسته‌اند به جنگ حتی به قیمت استعفای خود پایان دهد. براساس اظهارات هرش، این گروه تحت هدایت لهستان، بی‌سروصدا از زلنسکی خواسته راهی برای پایان دادن به جنگ بیابد و حتی در صورت لزوم، استعفا دهد. به گزارش خبرگزاری تاس و به نقل از این روزنامه‌نگار آمریکایی، گروه مذکور شامل کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان، لتونی، لیتوانی و استونی است. اخیرا نیز این کشورها، تاکید کرده‌اند از دستور سران اتحادیه اروپا مبنی بر استمرار لغو تعرفه‌های گمرکی برای غلات و محصولات کشاورزی اوکراین پیروی نخواهند کرد. با این حال منابع آگاه می‌گویند رئیس‌جمهور اوکراین نظرش را عوض نمی‌کند و در حال از دست دادن حمایت خصوصی همسایگان خود است. به‌عبارت بهتر، امتناع زلنسکی از دستیابی به صلح باعث کاهش حمایت کشورهای همسایه شده است.

ترس بی‌پایان زلنسکی
صورت مسأله مشخص است. امکان دارد پیام کشورهای همسایه اوکراین در خصوص پایان دادن به این جنگ حتی به قیمت استعفای زلنسکی به دیگر کشورهای عضو اروپای واحد و ناتو نیز سرایت کند. این همان نقطه آشکارساز اختلافات داخلی میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی است. چندی پیش، زلنسکی به آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار داده بود در صورت عدم تسریع ارسال تسلیحات گسترده به اوکراین، شهر راهبردی باخموت سقوط خواهد کرد و دیگر، قدرت مانور ارتش اوکراین در برابر روسیه در مناطق شرقی (خصوصا منطقه دونباس) از بین خواهد رفت. افشاگری اخیر سیمور هرش نشان می‌دهد که اختلافات میان اعضای ناتو بر سر چگونگی مواجهه با جنگ اوکراین به مراتب جدی‌تر از حد تصور است. این مسأله می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، آثار خود را در میدان نبرد و حتی رویکرد و رفتار مقامات غربی نشان دهد.

وابسته به تسلیحات غربی
بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل معتقدند که جنگ اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد و مدت آن به تعداد جان‌هایی بستگی دارد که زلنسکی مایل است قربانی کند.کی‌یف به‌شدت به تسلیحات غربی وابسته است و بدتر شدن روابط آن با کشورهای اروپایی به دلیل درخواست‌ها برای صلح می‌تواند به طور جدی بر وضعیت در میدان جنگ اثر بگذارد. زلنسکی هرگونه مذاکره با دولت پوتین را رد کرده و در حالی که مسکو اقدامات خود را عملیات نظامی ویژه برای دفع تجاوز غرب می‌داند، کی‌یف می‌گوید مذاکرات صلح فقط در صورتی امکان‌پذیر است که روسیه حملات خود را متوقف و همه نیروها را از خاک اوکراین خارج کند. به عبارت بهتر، اوکراینی‌ها میان مقدمه و نتیجه مذاکرات صلح تفکیلی قائل نشده‌اند. درمقابل، اوکراینی‌ها باید به روسیه تضمین دهند که به‌عنوان بازیگری بی طرف در نظام بین‌الملل، نه‌فقط به عضویت ناتو درنمی آیند، بلکه در هیچ گونه عملیات مشترکی علیه مسکو مشارکت نخواهند کرد. این تعهد اوکراینی‌ها، پروژه گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. فراتر از آن، کرملین خوستار آن است که کی‌یف حاکمیت روسیه را بر شبه‌جزیره کریمه به رسمیت بشناسد و همچنین الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپروژیا به روسیه را بپذیرد. اوکراین این درخواست‌ها را رد کرده و همچنین هر گونه مذاکره را تا زمانی که روسیه نیروهایش را از همه مناطق اوکراین عقب بکشد، منتفی دانسته است. در این میان، پیدا کردن یک راهکار سوم و میانه تا زمانی که ناتو به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ اوکراین حضور دارد، ناممکن به نظر می‌رسد.

تاب آوری اروپاییان رو به پایان است
تکروی آمریکا و انگلیس در قبال جنگ اوکراین و اصرار آنها مبنی بر جلوگیری از ایجاد صلحی پایدار میان طرفین منازعه، سبب شده است حتی برخی متحدان واشنگتن و لندن مانند لهستان تصمیم به ارسال سیگنال‌های متفاوت به کی‌یف کنند. این سیگنال‌های متفاوت ناظر بر حقایقی است که اکنون درمیدان نبرد رخ می‌دهد و در آینده می‌تواند گریبانگیر بازیگران همسایه اوکراین شود. در چنین شرایطی افکار عمومی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز دیگر توجیهی برای پرداخت هزینه‌های هنگفت مداخله‌گرایی ناتو و اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین ندارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها