سفر به سرزمینی ناشناخته بدون دانایی و آگاهی از خصلت و سرشت آن، آورده‌ای جز حیرت و ناپختگی نخواهد داشت و این رویکرد، یک انتخاب است که صیرورت و شدن انسان را با معرفت به خویشتن در‌هم می‌آمیزد.
سفر به سرزمینی ناشناخته بدون دانایی و آگاهی از خصلت و سرشت آن، آورده‌ای جز حیرت و ناپختگی نخواهد داشت و این رویکرد، یک انتخاب است که صیرورت و شدن انسان را با معرفت به خویشتن در‌هم می‌آمیزد.
کد خبر: ۱۴۰۸۵۸۵
نویسنده دکتر ندا ملکی - مجری و مدرس دانشگاه

ورود به عرصه اجرای تلویزیونی می‌تواند ذیل همین انتخاب قرار گرفته و تعریف شود. قاب تماشای تلویزیون از آن‌رو که با طمطراق و انجذاب همراه است، دلباخته شهرت را بر آن می‌دارد تا برای یک‌بار هم که شده طبع و ذائقه خود را بیازماید و بر مدار سخن و صدا و متن و گفت و شنود با مشاهده‌گرهای آن جعبه جادویی قرار گیرد. اما آیا این قاب تماشا، حضور هر طبع و ذائقه‌ای را در دراز‌مدت بر فطرت خویش می‌پسندد یا مقام یافتن در آن بر‌اساس قاعده و قانون، امری سخت و سترگ است؟
آری حرفه اجرا در تلویزیون از‌جمله ساحت‌هایی است که تبیین و شناساندن آن در پیشبرد اهداف رسانه مغفول مانده و همین نسیان و غفلت بر کیفیت انتخاب افراد مستعد و تمایز ایشان با افراد نامستعد برای حضور در این جایگاه سایه انداخته است.
ویژگی‌هایی چون داشتن چهره و صدا و ظاهر مناسب و‌..‌. آن هنگام فرد را برای احراز این تشخص، صالح می‌پندارد که با فرهیختگی و انس با سطور نگاشته شده در کتاب‌ها و تورق ایشان همراه باشد. آن‌گاه معجزه حضور مجری مؤلف و توانمند قاب، تماشای تلویزیون را زیباتر و جذاب‌تر می‌نماید. بنابراین کیفیت مطلوب اجرا در رسانه ‌ملی مستلزم داشتن قابلیت‌ها و توانمندی‌های، هم ذاتی و هم اکتسابی است که می‌بایست از دریچه نگاه مخاطب به‌عنوان حق او به این موضوع و اهمیت آن نگریسته شود و داشتن یکی از این ویژگی‌ها نمی‌تواند کارآمدی را برای این شغل رقم زند. بسیاری به انواع هنر علاقه دارند اما خود هنرمند نیستند. علاقه به اجرا در تلویزیون نیز همین گونه است و نمی‌تواند صلاحیت ورود به این حرفه را برای فرد احراز کند. مجری در هر اجرای تلویزیونی دست به خلق یک شاهکار هنری می‌زند و حضور افراد بی‌هنر در این میدان از کیفیت مقام و رتبه آن می‌کاهد. اما چنانچه داشتن چهره مناسب، صدای شفاف، ظاهری معروف، قدرت بیان، دانش، مهارت مدیریت هیجان، مهارت حل مسأله و مدیریت بحران و مهارت‌های خاص این حرفه همراه باشد، کارآمدی و اثر‌گذاری این حضور مشهود خواهد بود.
کوتاه آن‌که دقت در انتخاب مجری تلویزیون یکی از راه کنش‌های اساسی در راستای رسیدن به اهداف متعالی رسانه‌ ملی است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها