فلان مجری یا گوینده، از ایران رفت!
تک‌رفته‌ها را می‌بینیم، صدها ماندگان را نه!

فلان مجری یا گوینده، از ایران رفت!

گفت‌و‌گو با مهدی قزلی، مدیر انتشارات «جام‌جم» به بهانه حضور در نمایشگاه کتاب

مخاطبان وفادار خود را پیدا کرده‌ایم

انتشارات جام‌جم دور جدید فعالیتش را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد و با شعار «کتابخانه شما را می‌گیریم» ظرف دو سال توانست جایگاه ویژه‌ای را میان علاقه‌مندان به کتاب باز کند.
انتشارات جام‌جم دور جدید فعالیتش را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد و با شعار «کتابخانه شما را می‌گیریم» ظرف دو سال توانست جایگاه ویژه‌ای را میان علاقه‌مندان به کتاب باز کند.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۷۷

این انتشارات که در سال اول فعالیت، تمرکزش را بر اقدامات‌ ۲۰ سال گذشته قرار داده بود در سال ۱۴۰۰ با رویکردی جدید فعالیتش را آغاز کرد که ماحصل آن انتشار ۲۶ جلد کتاب طی یک سال بود. همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، گفت‌وگویی با مهدی قزلی، مدیر نشر جام‌جم درباره کم و کیف فعالیت غرفه این انتشارات انجام دادیم.

انتشارات جام‌جم با چه اهدافی به سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده‌است؟
من همواره اعتقاد داشته‌ام که رسانه باید یک‌قدم جلو‌تر از مخاطب باشد و به مخاطب کمک کند از جایی که اکنون هست، جلوتر بیاید و این به این معنی نیست که رسانه بالای سر مردم باشد بلکه باید در کنار مردم باشد و از کنار به مسائل آنان خود‌آگاهانه و صادقانه نگاه کند. هدف اصلی ما در انتشارات جام‌جم این است که به نیاز‌ها و دغدغه‌های مردم توجه حرفه‌ای و رو به جلو داشته و به همین دلیل باید مواجهه حرفه‌ای و محترمانه با این نیاز داشته باشیم و سعی کنیم حرف جدیدی بزنیم. باید یک پنجره جدیدی باز کنیم و در این پنجره جدید به مخاطب اطمینان دهیم که نمی‌خواهیم جیب‌تان را بزنیم بلکه می‌خواهیم دوست بشویم. انتشارات جام‌جم با این رویکرد دومین سالی است که در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود. امسال ۲۶ عنوان کتاب را در دسترس مردم قرار دادیم و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این کتاب‌ها شد. نکته قابل‌توجه این‌که همه آثاری که در غرفه ما قرار گرفته‌اند مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

عنوان کردید از آثار شما استقبال خوبی شد، اگر ممکن است از علت این استقبال بگویید؟
ما از ابتدا به این فکر می‌کردیم که یک بخش از سبد مطالعاتی مردم را تامین کنیم و من سعی کردم آن بخشی که کمتر کار شده و نشرهای دیگر آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌کنند در آن زمینه‌ها کار کنیم. ما برخلاف خیلی از نشرها که به‌دنبال ادبیات و رمان می‌روند به سراغ ناداستان‌ها رفتیم. سپس از لحاظ موضوعی تلاش کردیم مسائل مردم را پیدا کنیم و راجع به آنها موضوع پیدا کنیم. دلیل دیگر این استقبال فرم کتاب است که بر روایت‌ها استوار است و آیینه زندگی مردم است. یعنی آنچه که در زندگی‌ها پیدا می‌شود و در واقع مبتنی بر واقعیتی است که به‌صورت روایت به مخاطب عرضه می‌شود. توجه به مخاطب و نیازهای او علت دیگری است که انتشارات جام‌جم به آن توجه کرده‌است. به‌عبارتی مردم مسائل خود را در این کتاب‌ها می‌بینند و درک می‌کنند. یکی دیگر از موضوعاتی که ما به آن توجه داریم و برای آن تلاش می‌کنیم این بود که کتاب‌ها خوش‌خوان باشد که این موضوع نیز بی‌اثر در اقبال نیست.

چرا به سمت ناداستان‌ها رفتید. چه عاملی باعث شد به این نتیجه رسیدید که ناداستان‌ها با اقبال مردم روبه‌رو می‌شوند.
تجربه. تجربه به‌معنای تجربه زیسته. من سال‌هاست که هم در حوزه کتاب کار می‌کنم، هم به‌عنوان نویسنده فعال هستم و هم کتاب می‌خوانم و با ذائقه مردم آشنا هستم. لذا آنچه بین مردم شهود کردم و احساسم این بود که مردم به آن توجه دارند، مورد تاکید قرار دادم.

اقبال از آثارتان در نمایشگاه کتاب به چه نحوی است؟
استقبال خیلی خوب است و مردم به آثارمان اقبال نشان می‌دهند. یکی از اتفاقات خوب ما این است که کسی که یکی دوتا کتاب می‌خرد، بر‌می‌گردد و آثار دیگر ما را هم می‌خرد. این باعث خوشحالی است، چون معلوم می‌شود مردم به آثار ما علاقه‌مندند.

پرفروش‌ترین اثرتان در نمایشگاه کدام کتاب است؟
پر‌فروش‌ترین کتاب ما «ویولن‌زن روی پل» از آقای خسرو باباخانی بود که موضوعش اعتیاد و ترک آن است. این کتاب ماجرا را انسانی نگاه کرده‌ و در واقع حرکت از سمت ظلمت به نور را مد‌نظر قرار داده‌است. سال گذشته نیز از این کتاب استقبال خوبی شد و امسال نیز پرفروش‌ترین اثر ماست.

از کتاب‌های جدیدتان بگویید.
اواخر سال گذشته چهار کتاب را منتشر کردیم. اولی کتاب «معلم خصوصی» اثر خانم گیتی باقری بود. این کتاب روایتی از ۲۰ سال تدریس اورژانسی ریاضی است.به عقیده من این کتاب را نه‌فقط همه معلم‌های ریاضی بلکه همه معلم‌ها باید بخوانند چون زاویه جدیدی را به ریاضی و زندگی باز می‌کند. زاویه‌ دید کلوزآپ معلمی که هم ریاضی درس داده و هم وکیل‌مدافع آن بوده‌است. مجموعه سه جلدی «نام‌آوران نوآور» به قلم علی ایلنت دیگر کتاب جدید ما بود. علی ایلنت، در این مجموعه سه‌جلدی به روایت زندگی و زمانه چهره‌های ماندگار ایران در حوزه‌های علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی از زبان خودشان پرداخته‌است و شامل سه کتاب نام‌آوران علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم پزشکی می‌شود.

در سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌ای برای انتشار کتاب دارید؟
بله، ان‌شاءا... با پایان نمایشگاه کتاب، سراغ ۶ ــ ۵ اثر جدید خواهیم رفت. یکی از آنها ماجرای فاجعه سربرنیتساست که بزرگ‌ترین نسل‌کشی جهان بعد از جنگ جهانی دوم در بوسنی سال ۱۹۹۵ را روایت می‌کند. «خرده‌روایت‌های طلاق» کتاب دیگری است که پیگیر چاپ آن هستیم.

استقبال از نمایشگاه کتاب را چطور دیدید؟
اگرچه نمایشگاه نسبت به سال گذشته کم‌فروغ‌تر است اما استقبال از غرفه ما خیلی خوب بود. به نظر مخاطبان وفادار خود را پیدا کردیم و رفت‌وآمد به غرفه ما برقرار است.

و برای آخرین سؤال، دوست دارم بدانم وضعیت کتابخوانی در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا کتاب می‌تواند در برابر رسانه‌های نوظهور همچنان مانا باشد؟
به عقیده من گرچه ظهور رسانه‌های جدید کتاب را که رسانه‌ای کهن‌الگوست با چالش مواجه کرده اما کتاب هیچ‌گاه با آمدن این رسانه‌ها از بین نخواهد رفت. جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد. فقط کتاب است که وقتی می‌خوانیم احساس خستگی می‌کنیم، چون ذهن و مغزمان فعال است و تصویرسازی می‌کند. وقتی تلویزیون نگاه می‌کنیم و سینما می‌رویم احساس خستگی نمی‌کنیم. گروهی که با کتاب درگیر هستند گروه موثر در جامعه‌اند و از دسته فعالان حوزه اجتماعی. به نظر خیلی دور نیست زمانی که کتاب جایگاه بهتری در اجتماع پیدا کند. نسل جدید که بخشی از زندگی‌شان با موبایل می‌گذرد کم‌کم دارند برای کتاب در برنامه‌های‌شان جا باز می‌کنند یعنی با خودآگاهی دارند سراغش می‌روند. کتاب تیراژش کم شده، ولی خودآگاهی مراجعه به آن بالا رفته و این پیام خوبی است.


معلم خصوصی
نویسنده: گیتی باقری
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت‌هایی از تدریس اورژانسی ریاضی» می‌تواند هر فرد متنفر از ریاضی را هم به جهان ارقام و محاسبات علاقه‌مند کند.

زندگی پای تخته‌سیاه
نویسنده: عفت جوادی
شرح: این کتاب هم همان‌طور که از نام و عکس و زیرعنوان آن «روایت شوروشیرین سی سال معلمی» روی جلد آن پیداست، پیوندهایی اساسی با بحث تدریس و آموزش دارد.

ویولون‌زن روی پل
نویسنده: خسرو باباخانی
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت سفری از ظلمت به نور» به ماجرای ترک بلای خانمان‌سوز اعتیاد می‌پردازد.

وطن‌دار
نویسنده: محمدسرور رجایی
شرح: کتاب «وطن‌دار» با زیرعنوان «روایت ۲۸ افغانستانی از مهاجرت به ایران» اثری قابل‌تامل درباره مهاجرت است.

پروانه‌ها گریه نمی‌کنند
نویسنده: مرضیه اعتمادی
شرح: کتاب «پروانه‌ها گریه نمی‌کنند»، پیشگام آغاز هم‌صحبتی و گشودن باب گفت‌وگوی بی‌واسطه در باب تفاوت‌ها و معلولیت‌های جسمی و ذهنی مختلف است.

داستان نام‌آوران
نویسنده: علی ایلنت
شرح: این کتاب با توجه به زیرعنوانش «روایت چهره‌های ماندگار ایران در علوم انسانی» سراغ زندگی و آثار برخی مفاخر این سرزمین رفته‌است.

ایران، نرسیده به امارات
نویسنده: علیرضا رافتی
شرح: این کتاب روایتی از جزایر سه‌گانه ایرانی است که کمتر از آنها اطلاعاتی وجود دارد.

آداب کتاب‌خواری
نویسنده: احسان رضایی
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت‌هایی از زندگی با کاغذ و کلمه» همان‌طور که نامش فریاد می‌زند به اهمیت مطالعه می‌پردازد.

رنجین‌کمان
نویسنده: غلامرضا طریقی
شرح: این کتاب با زیرعنوان «۲۵‌روایت از عشق، رنج و شکیبایی» روایت‌هایی از زندگی است با تمرکز بر سه عنصر عشق، رنج و شکیبایی.

در سرزمین مردمان نجیب
نویسنده: هرویه روپچیچ
شرح: این کتاب با ترجمه میثم پیرهادی، روایتگر خاطرات سفر نویسنده کروات به کشورمان است و تصویری متفاوت از خوانش جهت‌دار و اشتباه غرب از ایران ارائه می‌کند.

دوربرگردان
نویسنده: سیدزهیر مجاهد
شرح: این اثر به روایت زندگی آقا سلیمان مدافع حرم افغان می‌پردازد.

چمدان‌های باز
نویسنده: سیدمحسن روحانی
شرح: انگیزه‌‌ نگارش این کتاب از علاقه‌ نویسنده به سفر نشات گرفت.

شریان مکران
نویسنده: مهدی قزلی
شرح: شریان مکران روایتی خواندنی از احداث خط لوله هزارکیلومتری نفت از گوره با جاسک است.

بی‌بابا
نویسنده: حسین شرفخانلو
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت‌هایی از فقدان پدر» مجموعه ۱۷ خاطره است که جای خالی یک کوه را به رخ زندگی می‌کشند.

متاستاز اسرائیل
نویسنده: کورش علیانی
شرح: این کتاب به تاثیرات مخرب رژیم غاصب صهیونیستی از نظر اقتصادی و همچنین انسانی ‌ پرداخته است.

موتورسوار چمران
نویسنده: حمیدرضا جوانبخت
شرح: این کتاب خواندنی روایت خاطرات سیدعباس رابوکی است که جزو تیم موتورسواران شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم بود.

نان حلال
نویسنده: حمیدرضا جوانبخت
شرح: این کتاب روایتی است از سرگذشت ۲۲ شیرپسر و شیردختر ایرانی که پاشنه همت را ورکشیده‌اند و برای اعتلای وطن می‌جنگند.

دوجان
نویسنده: زهرا قدیانی
شرح: «دو جان» بیست روایت خواندنی و متنوع از دوران بارداری و مادرشدن است.

قربانی شهریور
نویسنده: زهرا کاردانی
شرح: این کتاب سراغ یکی از مهم‌ترین مسائل و معضلات کشور یعنی اجاره‌نشینی می‌رود.

دوبارگی
نویسنده: آریش فریدن
شرح: این کتاب روایت انسان‌هایی است که روی خط قرمز اعتیاد راه رفتند.

زخم روی زخم
نویسنده: حمیدرضا جوانبخت
شرح: این اثر مستندنگاری درباره جنایات داعش و مقاومت ترکمانان شیعه شمال عراق است.

نشستن بر نگاه دیگری
نویسنده: رضا پورحسین
شرح: این کتاب با زیرعنوان «دیدگاه‌گیری: درک چشم‌انداز و اندیشه دیگری» به مهارت آموزی و مذاکرات سازنده پرداخته‌است.

نام‌آوران حکیم
نویسنده: علی ایلنت
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت چهره‌های ماندگار ایران در علوم تجربی» سراغ زندگی و آثار برخی دانشمندان ایرانی می‌رود.

نام‌آوران نوآور
نویسنده: علی ایلنت
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت چهره‌های ماندگار ایران در علوم ریاضی» به زندگی و آثار چهره‌های شاخص ایرانی در علوم ریاضی می‌پردازد.

به زبان فارسی
نویسنده: اسماعیل امینی
شرح: این کتاب با زیرعنوان «روایت‌هایی از دل‌بستگی به فرهنگ، ادب و زبان فارسی» به بحث مهم پاسداشت زبان فارسی پرداخته‌است.

تاج در تن
نویسنده: میثم امیری
شرح: این کتاب با زیرعنوان «نکته‌هایی از سال اول کرونا» جستاری درباره مسایل مربوط به کرونا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها