حضور پشه‌ها در ماه‌های گرم سال دردسری همیشگی و کلافه‌کننده است که هنوز راهکار مناسبی برای کم‌کردن آنها ارائه نشده است. تنها راه موجود، فرار از گزیده‌شدن توسط آنها است.
حضور پشه‌ها در ماه‌های گرم سال دردسری همیشگی و کلافه‌کننده است که هنوز راهکار مناسبی برای کم‌کردن آنها ارائه نشده است. تنها راه موجود، فرار از گزیده‌شدن توسط آنها است.
کد خبر: ۱۴۰۸۲۱۶

یک مطالعه محدود نشان داده که صابون‌های خاص می‌توانند جذابیت افراد را برای پشه‌ها کاهش دهند، اما احتمالا برای همه کارساز نخواهد بود. بنابراین راهکار فرار از پشه ممکن است این بار زیر دوش منتظرتان باشد. به طور کلی برخی افراد بسیار بیشتر از سایرین مورد گزیدگی توسط پشه‌ها قرار می‌گیرند و اصطلاحا خون‌شان به مذاق پشه‌ها خوش‌تر می‌آید. دلایل مختلفی برای این بیشتر گزیده‌شدن ارائه شده است؛ مانند گروه خونی، رژیم غذایی و اسیدهای خاصی که از پوست انسان ساطع می‌شود. البته پشه‌ها هم در طول هزاران سال تکامل یافته و به بهترین شکل ممکن خود را با انسان‌ها و سایر جانداران سازگار کرده‌اند. کلمنت ویناگر، بوم‌شناس شیمی می‌گوید: «پشه‌ها همه‌چیزخوار هستند و برای بوکشیدن خون و گیاهان تکامل یافته‌اند. امروزه بیشتر انسان‌ها به لطف انواع موادشوینده معطر و سایر محصولات مراقبت پوستی انواع رایحه‌های مختلف را روی بدن‌شان دارند و این ممکن است سبب جذب یا دفع پشه‌ها شود.» بالدوین تورتو، بوم‌شناس شیمیایی و متخصص پشه‌ها می‌گوید: «به نظر می‌رسد چیزی در مورد مواجهه با نشانه‌های گل و جانوران پشه‌ها را از بین می‌برد، گویی که آنها جانداری را می‌بینند که وجود ندارد. به هر حال پشه‌های ماده، تنها پشه‌هایی که نیش می‌زنند، زندگی‌شان را در میان جست‌وجوی شهد و شکار خون می‌گذرانند، اما هرگز هر دو را در یک زمان انجام نمی‌دهند.» به همین دلیل است که ویناگر در ابتدا متوجه شد صابون ممکن است پشه‌ها را از نیش‌زدن بازدارد. داستان در نهایت کمی پیچیده‌تر شد. محققان به سرپرستی مورگن واندرگیسن و آنائیس تالون، مواد شیمیایی را از بازوهای داوطلبان خود جمع‌آوری کردند؛ یکی با صابون تمیز شد و دیگری خالی از هر رایحه‌ای ماند و آنها را به پشه‌ها عرضه کردند. ویناگر گفت: «یک بار شست‌وشوی بدن با صابون حاوی رایحه نارگیل و وانیل اشتهای پشه‌ها را کم کرد. زیرا پشه‌ها و سایر حشرات به نارگیل علاقه ندارند.» این پژوهش بسیار محدود انجام شده و احتمالا نمی‌تواند طیف وسیعی از فعل و انفعالات انسان و صابون را به تصویر بکشد. اما دانستن این موضوع که محصولات مراقبت شخصی می‌توانند جذابیت فرد را تغییر دهند، می‌تواند آغازگر تحقیقات بیشتر باشد. دانشمندان می‌توانند طعمه‌های بهتری برای فریب‌دادن پشه‌ها طراحی کنند تا از ما دور شوند یا نسل جدیدی از مواد دافع را با استفاده از مواد گیاهی ملایم که از پیش در صابون‌های ما یافت می‌شوند، بسازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها