هشدارهای مالیاتی به دارندگان کسب و کار

مهمترین بخش مالیاتی ثبت اظهارنامه است

رضا صالحی که یک مشاور مالیاتی است در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: صاحبان کسب و کار با انتخاب نادرست افراد غیر متخصص، ضربه ای مهلک و غیر قابل جبران به واحد کاری خود می زنند.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۶۱

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: وی ادامه داد: باید با پر کردن درست و دقیق اظهارنامه توسط متخصصین امر، قدم اول مالیاتی سال را کاملا آگاهانه بردارید تا متحمل ضرر های ناخواسته نشوید.

صالحی در آستانه ثبت و تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل سهل انگارانه اظهارنامه مالیاتی را جهت رفع تکلیف یک اشتباه محض دانسته و گفت: در تصور عموم این باور رایج شده است که وقتی یک مؤدی ،اظهارنامه مالیاتی خود را صفر ثبت کند، مالیاتی نیز برای او در نظر گرفته نمی شود، اما این مسئله کاملا اشتباه است زیرا تکمیل اظهارنامه باید توسط افراد متخصص انجام گیرد تا مؤدی نسبت به عواقب ناشی از ناآگاهی افراد غیر کارشناس و آماتور در امان باشد.

وی بیان کرد: اصناف و اتحادیه ها می توانند کمک بسیار شایانی به اعضای خود نسبت به موارد مالیاتی کنند. رؤسای اتحادیه ها می توانند با در نظر گرفتن یک فرد متخصص مالیاتی ، اعضای خود را به جهت تکمیل و پر کردن حرفه ای اظهارنامه به ایشان معرفی کنند تا این سردرگمی برای اعضا برطرف شده و نتیجه آن آرامش و دلگرمی برای صنوف مختلف کشور باشد.

این کشاور مالیاتی که مؤلف ۱۴ کتاب در حوزه های مختلف اجتماعی ،اقتصادی و مدنی است، ادامه داد: اگر یک اظهارنامه با اطلاعات نادرست تکمیل شود و این اظهارات از طرف ممیز های دارایی غیر واقعی یا غیر حرفه ای و نادرست تشخیص داده شود، مؤدی شامل جرایم سنگین و متعدد، حتی شاید شامل مرور زمان طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم قرار گیرد. یعنی اینکه اداره دارایی می تواند تا ۵ سال گذشته مؤدی را نیز مشمول بررسی و در صورت وجود اختلاف در اظهارات گذشته ، مؤدی را مشمول جرایمی از جمله فرار مالیاتی قرار دهد. برای همین موضوع نیاز است که ثبت اظهارنامه ای که شامل عملکرد یکساله مؤدی است و زیر ذره بین موشکافانه و دقیق ممیزان دارایی بررسی می شود حتماً به صورت آگاهانه و حرفه‌ای ،توسط فرد متخصص ثبت گردد.

صالحی افزود: متأسفانه قابل درک و باور نیست که چگونه افراد غیر کارشناس، عملکرد یکساله حسابداری و مالیاتی یک واحد حقیقی یا حقوقی را میتوانند در عرض چند دقیقه به صورت کاملاً درست بررسی کرده و برای مراجعه کننده اظهارنامه و عملکرد سالانه ثبت می کنند که در اینصورت  مؤدی حتما با مشکلات عدیده مالیاتی مواجه خواهد شد.

وی که سابقه بیش از ۱۷ سال فعالیت در زمینه مالیات را داراست و عضو و مشاور انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی نیز می باشد به این موضوع اشاره کرد که رعایت صداقت در تکمیل اظهارنامه حرفه ای توسط شخص متخصص بهترین راه است.

موارد قابل ذکر در مورد اساسنامه

 

صالحی در خصوص اساسنامه گفت: با توجه به اهمیت بالای اساسنامه در قوانین خصوصآ قوانین مالیاتی حتمآ می بایست اساسنامه توسط متخصص ترین و مجرب ترین فرد آگاه تنظیم شود زیرا فرد تنظیم کننده میبایست به تمامی قوانین مرتبط آگاهی داشته باشد. به عنوان مثال فقط در قانون مالیاتهای مستقیم بیش از ۱۰ مورد در خصوص این موضوع اشاره شده است.

 

مراقب افراد سودجو باشید

صالحی با توجه به بحث داغ روز در مورد سامانه مؤدیان اشاره کرد:  دریافت هرگونه هزینه برای ثبت نام در این سامانه نادرست است و زیرا تمامی مؤدیان به صورت پیش فرض در این سامانه از قبل توسط دولت ثبت نام شدند. حتی در سامانه آموزشی سندباکس(Sandbox) و سامانه اصلی تی پی (TP)نیز ثبت نام به عمل آمده است و در خصوص شرکت‌های معتمد نیز نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نمی باشد زیرا در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هزینه این موارد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قوانین مالیاتی تخصصی تر از سالهای قبل شده است پس واحدهای اقتصادی، صنعتی، تولیدی ،بازرگانی،خدماتی، حقیقی و حقوقی نیازمند مشاوران مالیاتی به جهت پیشگیری از جریمه های متعدد و سنگین مالیاتی می باشند، این روند هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است. زیرا مردم از پرداخت جرائم قانونی ناخواسته رهایی یافته و دولت نیز مبلغ مالیات مؤدی را در همان زمان مقرر دریافت خواهد کرد.

صالحی بیان کرد: طبق اصل ۵۱ قانون اساسی که عنوان می دارد«هیچ مالیاتی وضع نمی‌ گردد مگر به موجب قانون»، بنابراین همیشه قانون وجود دارد و مالیات ها بر اساس آن وضع و عمل می گردد، فقط اشتباهات و عدم پیشگیری ها است که باعث پرداخت مالیات مضاعف به عنوان جرائم، طبق قانون می شود.

وی اظهار کرد:جهل به قانون رافع مسئولیت و موجب مصونیت نیست. به تولیدکنندگان و فعالان صنعتی ،اقتصادی، و... خصوصآ مدیرعاملان پیشنهاد می کنم حتما یک مشاوره عالی مالیاتی متخصص و مجرب در کنار واحد تجاری خود داشته باشند. زیرا تجربه نشان داده است که اکثر اوقات اعتماد طولانی مدت مفید نبوده و گاهی کنترل و بررسی ، اساس تداوم، فعالیت و کار بدون دغدغه می باشد.

 

دادن وعده های توخالی افراد غیر کارشناس و سودجو به مؤدیان

 

این مشاور مالیاتی گفت: برخی افراد سودجو با ارائه پیشنهاد های عامیانه و غیر واقعی به مودیان مالیاتی عنوان می‌کنند که؛ اگر فلان اقدام را انجام دهید میزان مالیات شما کاهش چشمگیری خواهد داشت.... اما همین افراد حاضر نیستند که کوچکترین تضمینی بدهند، زیرا هیچ تخصص و اطلاعات دقیق علمی، کاربردی و بروز مالیاتی ندارند که درنتیجه کاملاً عامیانه و نابجا نظر می دهند. در صورت اعتماد به اینگونه صحبتهای واهی تنها خود شما هستید که مجبور به پرداخت مالیات و جریمه های متعدد مربوطه خواهید شد، پس حتمآ با دقت عمل نمایید. مؤدی میبایست مثل مراجعه بیمار به پزشک مربوطه در مورد مالیات نیز به مشاور مالیاتی مجرب مراجعه کند.

 

استفاده عموم از وجود کارشناسان مجرب و متخصص مالیاتی

وی اظهار کرد: برخی تصور می کنند وکلا و متخصصان مالیاتی تنها به پرونده های مالی افراد با درآمد بالا رسیدگی می‌کنند که این یک تصور و باور کاملا نادرست می باشد زیرا متخصصان این امر از دل همین مردم برخواسته اند و برای کمک و یاری رساندن به مردم خودمان تحصیل کرده اند و تمام توان خود را برای همه قشر از مؤدیان به یک شکل انجام می دهند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها