نمایشگاه به‌صرف فناوری‌های جدید
«جام‌جم» از آخرین دستاوردهای فناوران در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(INOTEX ۲۰۲۳) گزارش می‌دهد

نمایشگاه به‌صرف فناوری‌های جدید

شاید فکر کنید منطقی‌ترین زمان ممکن برای شارژ کردن گوشی همراه، شب‌ها باشد که نمی‌خواهید از گوشی استفاده کنید؛ آیا خبر دارید که این کار تا چه حد ممکن است تأثیر منفی بر طول عمر باتری گوشی‌تان داشته باشد؟
شاید فکر کنید منطقی‌ترین زمان ممکن برای شارژ کردن گوشی همراه، شب‌ها باشد که نمی‌خواهید از گوشی استفاده کنید؛ آیا خبر دارید که این کار تا چه حد ممکن است تأثیر منفی بر طول عمر باتری گوشی‌تان داشته باشد؟
کد خبر: ۱۴۰۷۸۶۹
نویسنده رفعت رحیم‌زاده حناچی | گروه دانش و سلامت

اگر دل‌تان نمی‌خواهد با احتیاطی این‌چنینی گوشی‌ هوشمندتان از کار بیفتد یا عملکردش با اختلال همراه شود. بهتر است دنبال راهکارهایی برای افزایش طول‌عمر باتری گوشی باشید. اما نظر متخصصان در مورد زمان مناسب برای شارژ گوشی چیست؟ یکی از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند چینی اعلام کرده است که شارژ گوشی‌های تلفن همراه این برند به مدت طولانی، مثلا در طول شب به باتری آسیب می‌زند. در عوض این تولیدکننده پیشنهاد می‌دهد تا شارژ باتری گوشی را در بازه ۳۰تا ۷۰ درصد نگاه داریم. این شرکت این روش را بهترین راه برای افزایش عمر باتری معرفی می‌کند. اگر کاربری به‌دلیل ضعف بینایی یا هر مشکل دیگری در تخمین مقدار باقی‌مانده از شارژ باتری با نگاه کردن به آیکون آن دچار مشکل است، راه‌حل، امکانی است که بخش تنظیمات بسیاری از گوشی‌ها ارائه می‌کنند؛ نمایش درصد باتری باقیمانده به‌صورت عددی و بر حسب درصد روی صفحه نمایش. بیشتر گوشی‌های تلفن همراه با باتری لیتیومی کار می‌کنند که فقط با گذشت زمان فارغ از این که چطور گوشی‌ را شارژ کنید، به تدریج ضعیف شده و از کار می‌افتد. دلیل این اتفاق آن است که عملکرد این باتری‌ها بر اثر جابه‌جایی حامل‌های بار الکتریکی بین الکترودها صورت می‌گیرد و این عامل باعث واردکردن فشار به اجزای سازنده آن می‌شود و بهره‌وری آنها را کاهش می‌دهد. این فشار زمانی افزایش می‌یابد که کاربر تا آخرین لحظه از زمانی که گوشی شارژ دارد، از آن استفاده کند.
برای درک بهتر این موضوع، از مثال یک «اسفنج» می‌توانیم استفاده ‌کنیم؛ خیساندن اسفنج خشک بسیار آسان است اما تلاش برای این‌که یک اسفنج غوطه‌ور و پر از آب را مجبور کنیم تا آخرین قطره‌ای که به آن مایع وارد می‌کنیم را جذب کند، فشار بیش‌تری می‌طلبد و احتمال این‌که قطرات جذب‌نشده، شره کنند بیشتر است. درواقع این قطرات چکه کرده در مثال گوشی تلفن همراه، یک لایه غیرفعال روی سطح مواد باتری لیتیومی که از تجزیه الکترولیت تولید می‌شود، ایجاد کرده و ظرفیت کلی باتری را کاهش می‌دهد. توصیه متخصصان مبنی بر حفظ شارژ باتری گوشی در بازه ۳۰ تا ۷۰ درصد و شارژ نکردن تا ۱۰۰درصد نیز به دلیل همین عامل است. این روش ممکن است ظاهرا منطقی به نظر نیاید؛ اما اگر عمر باتری اولویت اصلی برایمان باشد، این توصیه کاملا صحیح و علمی است. همچنین به‌طور مشابه استفاده از گوشی تا لحظه‌ای که شارژ باتری آن به صفر برسد نیز اشتباه است. رعایت این نکات فشار بر باتری را کاهش و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. با وجود این، صدمه دیدن باتری و کاهش عمر آن، تنها مشکل شارژ گوشی در طول شب نیست؛ این عمل می‌تواند برای سلامتی و ایمنی کاربران نیز مضر باشد. به همین دلیل باید به محل شارژ کردن گوشی هم دقت کرد. در توضیح این مطلب باید گفت که شارژ گوشی معمولا با افزایش چند درجه‌ای دما همراه است و در صورت بروز سانحه سطوح قابل اشتعال، مستعد ایجاد خطر هستند. همچنین به گفته رئیس یک مرکز آتش‌نشانی، کاربران نباید گوشی را زیر بالش قرار دهند یا روی ملحفه شارژ کنند. این عمل باعث پدیده‌ای می‌شود که «فرار حرارت در باتری» خوانده می‌شود و خود باعث ایجاد گرمای مضاعف در گوشی می‌شود؛ لذا یک سطح غیررسانا مانند میز چوبی، محلی مناسب و ایمن‌تری برای شارژ گوشی تلفن همراه است؛ چرا که در این صورت باتری گوشی گرمای کافی برای ایجاد خطر از خود متصاعد نمی‌کند. مسلم است که استفاده از تلفن همراه دربازه‌های کوتاه‌مدت پس از هر مرتبه شارژ غیر کامل آن خوشایند نیست؛ اما اگر اولویت‌تان عمر طولانی‌تر باتری دستگاه‌تان است، بهتر است ساعت شارژ خودتان و گوشی‌تان هم‌زمان در طول شب نباشد!

منبع: iflscience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها