مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ از روز جمعه ۱۵ اردیبهشت به میزبانی شهر جینجو کره جنوبی در حال برگزاری می باشد و این رقابت ها تا 23 روز شنبه اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۰۷۵۲۵

به گزارش جام جم انلاین، این پیکارها معتبرترین گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در قاره کهن به شمار می‌ رود. در این رقابت ها وزنه‌ برداران ایران در سه گروه راهی کره‌جنوبی شده اند.

 گروه نخست که شامل 2 وزنه بردار سبک وزن بانوان می باشند، روز ۱۱ اردیبهشت ماه تهران را به مقصد دوحه-سئول ترک کردند. گروه دوم روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه و گروه سوم که شامل وزنه برداران سنگین وزن بودند در تاریخ 17 اردیبهشت عازم کره جنوبی شدند.

ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، الهام حسینی، پریسا نورعلی و زینب شیخ‌ ارباب 5 شرکت کننده این پیکارها در گروه بانوان بوده و همچنین حسین سلطانی در وزن ۸۱ کیلوگرم، کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی در ۸۹ کیلوگرم، سیدایوب موسوی در وزن ۹۶ کیلوگرم، رضا دهدار و سهراب مرادی در وزن ۱۰۲ کیلوگرم، مهدی کرمی و امیر عزیزی در وزن ۱۰۹ کیلوگرم و علیرضا یوسفی و آیت شریفی در دسته فوق سنگین نماینده مردان در جینجو کره‌ جنوبی هستند.

هشت وزنه ‌بردار ایران در دسته‌های المپیکی و ۲ وزنه‌ بردار نیز در دسته‌های غیر المپیکی به روی تخته می‌روند. حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم و سید ایوب موسوی در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌ برداران غیر المپیکی ایران هستند.

پیکارهای وزنه‌ برداری قاره آسیا یکی از گزینشی‌های المپیک در قاره کهن به شمار می ‌رود. فدراسیون بین‌المللی وزنه ‌برداری برای حضور برترین‌های این رشته در بازی‌های المپیک پاریس پنج گزینشی را تعریف کرده است. مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، پیکارهای قهرمانی قاره‌ها در سال ۲۰۲۳، جایزه بزرگ کوبا، مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در عربستان، رقابت‌های قهرمانی قاره‌ها در سال ۲۰۲۴ و مسابقات وزنه‌ برداری جایزه بزرگ قطر مهمترین گزینشی‌ها برای وزنه‌ برداران قاره کهن به شمار می‌رود.

بنا به اعلام فدراسیون جهانی وزنه برداری مسابقات گزینشی المپیک در رشته وزنه‌ برداری باید سه ماه پیش از آغاز المپیک پاریس به پایان برسد. مدعیان در مسیر المپیکی شدن باید در پنج رقابت شرکت کنند و در جمع ۱۰ نفر برتر هر وزن قرار بگیرند. در بازی‌ های المپیک پاریس هر کشور سه سهمیه دارد و رقابت نیز در پنج دسته برگزار خواهد شد. قرار است ۵۰ وزنه‌ بردار برتر مردان و ۵۰ وزنه‌ بردار برتر زنان در این دوره از بازی‌ها حضور پیدا کنند.

گفتنی است تیم ایران در دوره گذشته این مسابقات که در کشور بحرین برگزار شد با کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و هفت برنز و ۶۳۱ امتیاز تیمی به سکوی سومی رسید.

 همچنین تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۲۱ که در ازبکستان برگزار شد به عنوان چهارمی رسید که آن مسابقات نیز یکی از گزینشی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود و این درحالی بود که تیم ایران در روزهای آخر، حافظ قشقایی را به دلیل مصدومیت از دست داد و تیم کشورمان با 9 وزنه بردار راهی ازبکستان شد.

تیم ایران در این رقابت‌ها توسط علی داودی (سه طلا)، سید رسول معتمدی (2 طلا و یک برنز)، کیانوش رستمی (یک طلا و 2 نقره)، رضا دهدار (یک مدال طلا)، سهراب مرادی (2 نقره و یک برنز)، کیا قدمی و میر مصطفی جوادی (برنز) صاحب مدال شد.

نگاهی به عملکرد ملی پوشان وزنه برداری در مسابقات آسیایی

اما در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 کره جنوبی، فاطمه کشاورز بانوی ملی پوش و 19 ساله کشورمان در دسته 64 کیلوگرم، رکورد ۸۵ یک ضرب، ۱۰۹ دو ضرب و مجموع ۱۹۴ کیلوگرم را ثبت کرد و در دو ضرب و مجموع به مدال برنز رسید. کشاورز نخستین مدال‌های بین‌ المللی خود را دریافت کرد و پس از الهام حسینی، دومین زن مدال‌ آور ایران در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا محسوب می‌ شود.

نگاهی به عملکرد ملی پوشان وزنه برداری در مسابقات آسیایی

همچنین حسین سلطانی ملی‌ پوش کشورمان در حرکت یک‌ ضرب موفق به مهار وزنه‌های 149 و 154 کیلوگرم شد، اما در تلاش سوم نتوانست وزنه 157 کیلوگرمی را مهار کند و با همان رکورد 154 کیلوگرم پس از نماینده قزاقستان به مدال نقره رسید. در ادامه ملی‌ پوش کشورمان کار خود در حرکت دوضرب را با انتخاب وزنه 184 کیلوگرمی و مهار آن آغاز کرد و در دومین تلاش در مهار وزنه 195 کیلوگرمی موفق نبود. سلطانی برای بار سوم در حرکت دوضرب، پشت وزنه 196 قرار گرفت و نتوانست آن را به طور صحیح بالای سر ببرد و در نهایت با 184 کیلوگرم به مدال طلای دوضرب رسید. سلطانی در مجموع نیز با رکورد 338 کیلوگرم به دومین طلای خود دست یافت و عنوان قهرمانی این دسته را از آن خود کرد.

دیگر ملی پوش کشورمان، مصطفی جوادی در حرکت اول وزنه ۱۵۴ کیلوگرمی را بالای سر برد و سه چراغ سفید از داوران دریافت کرد. اتفاقی که در وزنه ۱۵۹ کیلوگرمی حرکت دوم هم رخ داد اما در حرکت سوم جوادی نتوانست وزنه ۱۶۳ کیلوگرمی را مهار کند تا با همان ۱۵۹ کیلوگرم در حرکت یک ضرب به کار خود پایان دهد.

نگاهی به عملکرد ملی پوشان وزنه برداری در مسابقات آسیایی

میر مصطفی جوادی در حرکت اول دو ضرب وزنه ۱۹۷ کیلوگرمی را بالای سر برد و سه چراغ سفید دریافت کرد. این ملی پوش در حرکت دوم هم ۲۰۵ کیلوگرم را بالای سر برد و با گرفتن سه چراغ سفید آماده حرکت سوم شد. او اما در حرکت سوم وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را مهار نکرد و با سه چراغ سه قرمز به کار خودش پایان داد. جوادی با حد نصاب مجموع ۳۶۴ کیلوگرم (۱۵۹ یک ضرب و ۲۰۵ دو ضرب) ضمن کسب مدال برنز دو ضرب، در مجموع نیز در جایگاه سوم ایستاد و مدال برنز را از آن خود کرد.

نگاهی به عملکرد ملی پوشان وزنه برداری در مسابقات آسیایی

در این دسته کیانوش رستمی هم حضور داشت که از کسب مدال باز ماند و در جایگاه هشتم قرار گرفت.

در ادامه ریحانه کریمی، بانوی ملی پوش کشورمان با حد نصاب مجموع ۱۷۵ کیلوگرم در یک ضرب ششم، در دو ضرب پنجم و در مجموع هم صاحب عنوان ششمی شد. شایان توجه است که کریمی 3 رکورد ایران را ارتقا داد؛ وی با مهار وزنه ۱۰۰ کیلوگرم در دو ضرب ۵ کیلوگرم رکورد دو ضرب بزرگسالان ایران و ۶ کیلوگرم رکورد جوانان ایران را افزایش داد و در مجموع نیز ۷ کیلوگرم رکورد قبلی جوانان ایران را ارتقا بخشید.

الهام حسینی در مسابقات قهرمانی آسیا بحرین رکورد ۱۰۲ را در حرکت یک ضرب به ثبت رساند و به مدال طلا رسید. او در حرکت دو ضرب هم به رکورد ۱۲۵ کیلوگرم رسید تا با ثبت رکورد مجموع ۲۲۷ کیلوگرم، سه مدال طلای خوش ‌رنگ کسب کند اما در این مسابقات در حرکت یک ضرب به مقام پنجمی آسیا و در حرکت دو ضرب در رده ششم ایستاد و درنهایت با مجموع ۲۳۷ کیلوگرم در رده پنجم آسیا قرار گرفت. الهام حسینی با مهار وزنه ۱۳۱ کیلوگرم و رسیدن به رکورد مجموع ۲۳۷ کیلوگرم، ضمن شکستن رکورد های دوضرب (۶ کیلوگرم) و مجموع (۱۰ کیلوگرم) شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک افزایش داد.

نگاهی به عملکرد ملی پوشان وزنه برداری در مسابقات آسیایی

پریسا نورعلی هم در حرکت یک ضرب 91 کیلوگرم را ثبت کرد و در جایگاه نهم ایستاد و در دو ضرب با مهار وزنه 116 کیلوگرم به کار خود پایان داد.

زینب شیخ حسن ارباب ملی‌پوش دسته ۸۷ کیلوگرم تیم وزنه‌ برداری بانوان ایران در پایان حرکت یک‌ ضرب مسابقات قهرمانی آسیا در جایگاه ششم ایستاد او همچنین در حرکت دو ضرب رکورد ایران را یک کیلوگرم ارتقاء داد.

این مسابقات تا 23 اردبهشت ماه ادامه دارد و 6 نماینده دیگر کشورمان به مصاف حریفان خود می روند.

 

تعداد بازدید : 9
تعداد بازدید : 6
تعداد بازدید : 6
تعداد بازدید : 8

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها