«جام جم» از فرصت سرمایه‌گذاری نمایشگاه اکسپو گزارش می‌دهد

۵میلیارد یورو سرمایه در راه ایران

نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۱۷ اردیبهشت در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۰۲

در این نمایشگاه تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و تجاری حضور یافته‌اند و آن‌طور که مسئولان دولتی می‌گویند، این اقدام برای معرفی دستاوردها و توانمندی ایران به کشورهای مختلف برگزار شده است.

پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ پس از چند سال وقفه باردیگر برای عرضه دستاوردهای صادراتی و افزایش تبادلات میان تجار خارجی و ایرانی آغاز به‌کار کرد، مطابق آنچه که اعلام شده، ۱۲ گروه کالایی از جمله پتروشیمی، دانش‌بنیان، پزشکی و تجهیزات پزشکی، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی، چرم، صنایع‌دستی، انرژی و خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. مشاهدات میدانی خبرنگار جام‌جم از وضعیت نمایشگاه ایران اکسپو حکایت از استقبال تجار خارجی دارد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به عقد قراردهای مالی به ارزش یک تا دو میلیارد دلار منجر شود که باتوجه به حضور شرکت‌های خرد رقم قابل‌توجهی است.

مشکل برگزاری نمایشگاه‌ها رفع شد
مرتضی کوهنورد، رئیس اتاق بازرگانی کرج در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو می‌گوید: «این نمایشگاه در ۱۰ سال اخیر به دلیل پاره‌ای از مشکلات تنها چهار بار برگزار شده بود اما با اقدامات صورت‌گرفته در سازمان توسعه تجارت، امسال این نمایشگاه برگزار شد. نمایشگاه ایران اکسپو ظرفیت مناسبی برای معرفی کالا و خدمات ایرانی به تجار خارجی ایجاد کرده و باتوجه به جنگ اخیر روسیه و اوکراین و تحریم‌های اعمالی بر مسکو، بسیاری از تجار این کشور به دنبال استفاده از ظرفیت سایر بازارهای برای افزایش تبادلات تجاری خود هستند». رئیس اتاق بازرگانی کرج ادامه می‌دهد: «بیش از ۱۰۰۰ تاجر از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند، باتوجه به تنوع محصولات و خدمات ارائه‌شده، زمینه برای حضور بهتر کالاهای غیرنفتی در بازارهای بین‌المللی فراهم خواهد شد».

ظرفیت مناسب ایران برای سرمایه‌گذاری
رادویچ سربینا از تجار صربستان در گفت‌وگو با جام‌جم از فضای نمایشگاه ایران اکسپو می‌گوید: «کشور ایران ظرفیت مناسبی برای تبادل‌های تجاری با کشورهای دیگر دارد و باید تاکید کنم در بین کشورهای اروپایی، کشور صربستان نشان داده که برای فعالیت تجاری و سیاسی خود هیچ تبعیتی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران ندارد، این استقلال باعث افزایش سطح فعالیت تجار دو کشور با یکدیگر شده است».

وی با اشاره به چالش موجود برای افزایش سطح تجارت بیان ‌می‌کند: «ظرفیت حمل و نقل و لجستیکی در کنار مشکلات شرکت‌های بیمه‌ای برای ارائه خدمات از موانع افزایش تجارت است که در صورت برطرف شدن آن، میزان تجارت افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.علی مقیمی از صادرکنندگان بیسکویت و چاشنی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به افزایش صادرات محصولات خود می‌گوید: «افزایش نرخ ارز باعث افزایش حضور فعالان در بازارهای کشورهای منطقه شده است، در سال‌های گذشته با سرکوب نرخ ارز صادرات چندان توجیه اقتصادی نداشت اما سیاست دولت برای واقعی‌سازی قیمت ارز، توانست تقاضا برای صادرات را افزایش دهد، برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو می‌تواند به افزایش تبادل میان تجار ایرانی و خارجی منجر شود».وی با اشاره به استفاده از واحد ریال برای معاملات عنوان می‌کند: «به دلیل تحریم، بسیاری از تجار همسایه که در این صنف فعالیت می‌کنند، ریال را برای پرداخت تبادلات مالی خود انتخاب کرده‌اند و استفاده از آن باعث شده که تحریم‌های بانکی باعث توقف فعالیت تجار این صنف نشود».

حضور گسترده غیرنفتی‌ها
شرکت‌های پتروشیمی نیز در نمایشگاه ایران اکسپو حضور داشتند، شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس نیز در این نمایشگاه به همراه سایر شرکت‌های دیگر حضور پررنگی داشت. مسئول روابط‌عمومی پتروشیمی خلیج‌فارس در گفت‌و‌گو با جام‌جم با اشاره به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی این شرکت می‌گوید: «باتوجه به این‌که پتروشیمی خلیج‌فارس تنها تولیدکننده ایزو سیانات‌ها در ایران و دومین تولیدکننده این محصولات در خاورمیانه است، همواره این تولیدات در سبد صادراتی قرار گرفته و به طبع آن، موجب جذب مشتریان از بازارهای مختلف شده است».

وی ادامه می‌دهد: «باتوجه به این‌که شرکت صنایع خلیج‌فارس تنها تولید کننده گرید epvc در خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولیدکننده گریدهای مختلف pvc در این منطقه است، ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شده که علاوه‌بر این pet، پلی‌کربنات، اپوکسی رزین نیز تولید می‌کند». در دسته محصولات سوختی نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین سهم صادراتی را از میان تولیدکنندگان ایرانی، بیشترین حجم تولید در گریدهای مختلف پلی‌اتیلن و متنوع‌ترین سبد محصولات را در چهار گروه پلیمر، سوخت و خوراک، آروماتیک‌ها و محصولات شیمیایی، کودهای شیمیایی در میان تولیدکنندگان ایرانی دارد که این ظرفیت می‌تواند منجر به حضور بهتر ایران در بازارهای بین‌المللی شود.

بازدید از کارخانه‌های پرتوان
علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره می‌گوید با توجه به این‌که این نمایشگاه پس از پنج سال وقفه به‌دلیل کرونا برگزار می‌شود و با تاکید دولت بر به نمایش گذاشتن نتیجه فعالیت‌ها و ثمربخشی روابط، فعالیت گسترده‌ای در این راستا از چندماه پیش آغاز شد. پیمان پاک تصریح‌کرد: اکنون ۱۲۵۰تاجر، رئیس اتاق بازرگانی، معاونان وزرا و مقام‌های مختلف مرتبط با حوزه تجارت خارجی بیش از ۶۵ کشور مختلف اروپایی، آمریکایی، کشورهای همسایه، حوزه اوراسیا، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و قاره آفریقا در این نمایشگاه حضور مؤثر پیدا کردند. هیات‌های مختلف بیش از ۳۰ نفر از امارات متحده عربی، ۴۰نفر از عربستان، ۵۰نفر از عمان، ۵۰ نفر از پاکستان، ۱۰۰نفر از چین و از همه کشورهای فعال و نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی با استقبال گسترده در این رویداد حضور یافتند. رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه دیگر وزارت صمت، بازدید مقام‌های خارجی از کارخانجات و شرکت‌های صنعتی شناخته شده است و بر همین اساس، روز گذشته وزیر صنعت و تجارت عمان از سه مجموعه بزرگ صنعتی و تجاری بزرگ کشور بازدید کرد.

قطر در مسیر رشد تجارت با ایران
عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با اشاره به حضور این اتاق در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو، گفت: در حال حاضر کشور در شرایطی است که فارغ از این‌که بازارمان کوچک است یا بزرگ، باید از فرصت‌های اقتصادی استفاده کنیم. در این مسیر، برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت به سود کشور است. برای تحقق هدف برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، لازم است تجار و بخش خصوصی واقعی در میدان باشند و دولت نیز به عنوان بازارساز کلان، مشکلات موجود را در مسیر برقراری روابط اقتصادی حل کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با اشاره به افزایش ۴۵درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۱۴۰۱، تصریح‌کرد: حجم مراودات تجاری دو کشور از ۱۴۳میلیون دلار در سال۱۴۰۰ به ۲۰۸میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسید که رشد خوبی را نشان می‌دهد. محصولات کشاورزی، خشکبار و مصالح ساختمانی نیز مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر بوده‌اند.

فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
در ادامه گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم از نمایشگاه اکسپو، یک سالن برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است. آن‌طور که مسئولان شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گویند کشورهای زیادی در حال رایزنی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران هستند.

بررسی میدانی خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد تقریبا همه کشورهای همسایه به همراه تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی از کشورهای اروپایی در این نمایشگاه حضور دارند.

مسعود حسین‌پور، مشاور و قائم مقام دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در ستاد برگزاری نمایشگاه‌ها در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، به موضوع سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و معرفی فرصت‌ها اشاره و تصریح کرد: ۳۷۰پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق هفت‌گانه شناسایی و مطالعات آن انجام و طرح توجیهی آماده شده که براساس آن میزان سودآوری نیز مشخص است.

وی با بیان این‌که بازار، زمین، انرژی، فناوری و شاخص‌های عالی سرمایه‌گذاری ارزیابی شده، تصریح کرد: برای ساده‌تر کردن مسیر سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها مجوزهای بی‌نام آماده شده و مسائل اداری طرح‌ها پایان یافته است.

حسین پور تاکید کرد: ارزش میزان سرمایه‌گذاری ۳۷۰طرحی که امروز رونمایی می‌شود ۲۴۰هزار میلیارد تومان است که ۴.۵تا۵ میلیارد یورو محاسبه شده است.

وی با تاکید بر این‌که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حرکت جهشی اقتصاد کشور در سال‌های آینده را رقم خواهند زد، خاطرنشان کرد: دو راهبرد مردمی و جهانی کردن این محدوده‌ها را دنبال می‌کنیم تا حضور قدرتمندانه‌ای در جهان داشته باشیم.

مشاور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این‌که برای ایجاد منطقه‌های مشترک با ۱۸کشور جهان در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: با برخی کشورها مذاکرات در مرحله اولیه قرار دارد و با برخی دیگر مانند عراق و روسیه اسناد امضا شده و به مرحله مطالعاتی رسیده‌ایم.

وی درخصوص مناطق آزاد مشترک با عراق گفت: تاکنون سه منطقه از سوی این کشور اعلام شده که بازدیدها و بررسی‌ها صورت گرفته و به‌زودی تعیین خواهد شد، از سوی دیگر پیش‌نویس منطقه مشترک با ترکیه نیز آماده شده و تا تیرماه به امضا خواهد رسید.

حسین‌پور با بیان این‌که برای مناطق مشترک و متناظر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان محصولاتی خلاقانه و فناور تولید می‌کنند که توان صادراتی دارند و درحال توسعه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای امارات قطر، چین، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و عمان آماده سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هستند و به‌زودی قرارداد با نمایندگان این کشورها منعقد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها