سخنگوی سازمان هواپیمایی:

افزایش قیمت بلیت هواپیما قانونی نیست

«جام‌جم» از افزایش قیمت بلیت هواپیما گزارش می‌دهد:

گرانی خودسرانه، نظارت روی هوا!

ایرلاین‌ ها برای فروش بلیت با قیمت بالاتر منتظر تایید نهایی ستاد تنظیم بازار نماندند و به‌طور میانگین قیمت‌ها را بین ۱۰۰تا ۲۰۰درصد افزایش و از سوی دیگر میزان عرضه بلیت هواپیما را نیز کاهش دادند.
کد خبر: ۱۴۰۷۰۶۱
نویسنده روح‌ الله قیطاسی - گروه اقتصاد

افزایش قیمت خودسرانه بلیت هواپیما به یک رویه معمول در میان فروشندگان بلیت و ایرلاین‌ها تبدیل شده است و با وجود هشدارهای سازمان هواپیمایی مبنی بر برخورد با متخلفان، قیمت‌ها توسط فروشندگان بلیت تعیین و رقمی بسیار بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت می‌شود.

ایرلاین‌ها سال ۹۹ برای افزایش ۳۰۰درصدی گام برداشتند که پس از اعتراض و واکنش‌های زیاد، به صددرصد رساندند. اوایل سال ۱۴۰۱ هم که آهنگ دلاری کردن بلیت هواپیما برای خارجی‌ها را زدند و به این بهانه یک گرانی دیگر اتفاق افتاد.

در بهمن‌ماه سال گذشته هم بی‌آن‌که مصوبه‌ای صادر شود، ۳۰درصد افزایش قیمت داشتند با آن‌که دادستان و دیگر مراجع دستور بازگشت قیمت‌ها را دادند اما چنین اتفاقی رخ نداد. همین حالا هم پیش از آن‌که ستاد تنظیم بازار اعلام‌ نظر کند، برخی از آنها در مسیرهای پرتقاضا و در زمان‌های پرسفر، نرخ‌ها را تغییر داده‌اند.

مشاهدات خبرنگار جام‌جم از سایت‌های فروش بلیت هواپیما نیز حکایت از افزایش چندبرابری قیمت‌ها دارد به‌طوری‌که قیمت بلیت پرواز تهران ــ کیش که باید حدود یک‌میلیون تومان باشد در بازار حدود سه‌میلیون تومان به فروش می‌رسد و در سایر خطوط پرتقاضا نیز شاهد افزایش دوبرابری قیمت بلیت هستیم. این افزایش قیمت اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صفحه شخصی مجازی خود نوشت: «برای جلوگیری از افزایش دوبرابری قیمت بلیت هواپیماها به مخبر به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نامه نوشتم. طعم ۴۰هزار میلیارد تومان بنزین یارانه‌ای زیر دندان ایرلاین‌ها مزه کرده و قیمت‌های گران فعلی را می‌خواهند نجومی کنند. چراغ‌سبز به این زیاده‌خواهی، موج تورم را به سونامی تبدیل می‌کند.»

بلیت، کمیاب است

علاوه بر افزایش قیمت بلیت هواپیما عرضه آن نیز به‌طور محسوسی کاهش داشته است به‌طوری‌که در مسیرهای پرتقاضا مانند تهران ــ مشهد تا هفت روز آینده نیز امکان خرید وجود ندارد و مسافران با مراجعه به سایت‌های فروش با پیام تکمیل ظرفیت مواجه می‌شوند. برای بررسی این موضوع به یکی از دفاتر فروش بلیت هواپیما در خیابان کریمخان مراجعه کردیم. یکی از کارمندان فروش بلیت هواپیما در گفت‌وگو با جام‌جم کمبود عرضه بلیت را تایید کرد و گفت: در هفته گذشته میزان عرضه بلیت کاهش محسوسی داشته است و شرکت‌های هواپیمایی نیز به بهانه تعمیرات تعدادی از هواپیماهای خود را زمینگیر کردند. به گفته وی، برخی از ایرلاین‌ها با قراردادهای چارتری بلیت را به مراکز فروش ارائه می‌دهند و فروشندگان نیز با سوءاستفاده از کمبود عرضه قیمت را به‌صورت دلخواه تعیین می‌کنند. رحمت‌ا... رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز افزایش صددرصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید کرد و گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان هواپیمایی کشور چارتر شده است. ایرلاین‌ها وقتی با آژانس‌ها و چارترکننده‌ها قرارداد می‌بندند، ظرف یک ماه چندین بار نرخ‌ها را در قرارداد تغییر و افزایش می‌دهند، بعد هم به آژانس می‌گویند اگر پای قرارداد نیاید و با آنها همکاری نکند مشمول جریمه خواهد شد.

ظرفیت محدود ناوگان هوایی

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که قیمت بلیت براساس همان نرخ‌نامه سال ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود، می‌گوید: «ماه گذشته انجمن شرکت هواپیمایی و ایرلاین‌ها، پیشنهاد افزایش دوبرابری قیمت بلیت هواپیما را مطرح کردند و زمانی که رئیس سازمان هواپیمایی این پیشنهاد را اعلام کردند و برخی رسانه‌ها به اشتباه از افزایش قیمت بلیت خبر دادند، درحالی‌که این پیشنهاد هنوز روند قانونی برای تبدیل به دستورالعمل را طی نکرده است، در گام نخست قیمت پیشنهادی در شورای عالی هواپیمایی تعدیل و واقعی می‌شود و پس از ارائه این قیمت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای ترابری در نهایت به ستاد تنظیم بازار می‌رسد و در این ستاد براساس تصمیم سران قوا نهادی که به دنبال افزایش قیمت است باید نظر سازمان حمایت از مصرف‌کننده را جلب کند و پس از آن شکل قانونی خواهد گرفت. بنابراین تا زمانی که قیمت بلیت این روند را طی نکند، ایرلاین‌ها اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی با اشاره به کمبود بلیت هواپیما در کشور بیان می‌کند: «کمبود بلیت هواپیما به‌دلیل ظرفیت ناوگان هوایی و بالا بودن میزان تقاضاست. میزان تقاضا به‌دلیل بصرفه بودن نرخ پرواز افزایش چشمگیری داشته است. به‌طور میانگین در روز ۱۰۵۰ پرواز صورت می‌گیرد که نسبت به مدت مشابه افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری‌که در عید ۱۴۰۱، دومیلیون و ۴۰۰ مسافر و در عید امسال قریب به سه‌میلیون مسافر جابه‌جا شد. این آمار نشان می‌دهد تعداد پروازها افزایش داشته است.»

به گفته وی، با توجه به میزان تقاضای موجود در کشور تعداد ناوگان هوایی کشور باید به ۵۵۰ برسد درحالی‌که این رقم ۱۸۰ تا ۲۰۰ فروند است.یازرلو با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای افزایش تعداد ناوگان هوایی می‌گوید: «با وجود تحریم‌های بین‌المللی قراردادی برای خرید ۵۰ فروند هواپیما از انواع مختلف بسته شده است که بخشی از آن به ناوگان رسیده و بخشی دیگر از آن در ماه‌های آتی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد و امیدوارم با افزایش ظرفیت بخشی از نیاز بازار را تامین کنیم.» یازرلو ادامه می‌دهد: «مبنای قیمت‌گذاری برای بلیت هواپیما همان نرخ‌نامه سال ۱۴۰۰ است. ایرلاین‌ها به‌دلیل شفافیت سامانه امکان افزایش قیمت ندارند اما به‌دلیل تعدد درگاه‌ها و نرم‌افزارهای فروش احتمال تخلف و فروش بلیت با قیمت بالاتر وجود دارد. هر شرکت هواپیمایی که قیمت بلیت را افزایش داده باشد، تخلف کرده و با آنها برخورد خواهد شد.» باید اذعان کرد خرید بلیت هواپیما بسیار سخت شده است. حالا با این تفاسیر، نهادهای نظارتی باید سریعا به این تخلف آشکار ورود کرده و اجازه ندهند ایرلاین‌ها هر بار به بهانه‌ای نسبت به افزایش خودسرانه بلیت هواپیما اقدام کنند. نکته قابل توجه دیگر کیفیت بسیار پایین پروازها، از صندلی‌ها گرفته تا کترینگ است. قیمت‌های بالا با کیفیت بسیار نازل خدمات چالش بزرگ این روزهای حمل‌ونقل هوایی ایران است. ورود و جریمه این ایرلاین‌ها حتما می‌‌تواند یک راه حل اولیه برای ورود به این مساله باشد و وزارت راه باید راهکارهای بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی را اجرایی کند.

تهران-بندرعباس
نرخ فعلی ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۱,۶۶۰,۰۰۰ تومان

تهران-اردبیل
نرخ فعلی ۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۷۶۵۰۰۰ تومان

تهران-کیش
نرخ فعلی ۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تهران-عسلویه
نرخ فعلی ۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۱,۳۵۰,۰۰۰ تومان

تهران-تبریز
نرخ فعلی ۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۸۵۰,۰۰۰ تومان

تهران-اهواز
نرخ فعلی ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۹۰۰,۰۰۰ تومان

تهران-ارومیه
نرخ فعلی ۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۷۵۸,۰۰۰ تومان

تهران-اصفهان
نرخ فعلی ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۷۲۷,۰۰۰ تومان

تهران-مشهد
نرخ فعلی ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
نرخ مصوب ۹۸۲,۰۰۰ تومان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها