به این معنا که اگر کسی در مهمانی و جمعی یکی از این دوربینها داشت میشد متوجه شد جزو اقشار ثروتمند جامعه است و حسابی برای خودش برو بیایی دارد. ماجرای این یادداشت اما حکایت دارا و ندار و دوربین هندی کم و فیلمبرداری نیست، بلکه ماجرای یک جمله بسیار تاملبرانگیز در تبلیغات یکی از برندهای مطرح برای دوربین هندیکم بود که در زمان خودش یک ویژگی منحصر به فرد داشت؛ این ویژگی که با زدن یک دکمه میتوانستید فیلم را به عقب برگردانید. در این لحظه بود که گوینده آگهی با نمایش صحنه بازگرداندن فیلم به عقب میگفت «زندگی دکمه برگشت ندارد».واقعیت هم همین است. زندگی دکمه برگشت ندارد. بیتردید زندگی ما صحنه نمایشی است که به هر کدام از ما فرصت داده شده تا بهترین بازی را ارائه دهیم. شاید هم یک بوم سفید باشد که هر کدام از میتوانیم بهترین اثر نقاشی را در آن خلق کنیم. اما هر حرکت اشتباه یا هر نقش اشتباه قلم که بر بوم نقاشی گذاشته میشود اثر خودش را بر جای میگذارد و به آسانی نمیتوان این اثر را پاک کرد. همچنان که هر حرکت درست و هر رفتار بهجای ما هم آثار خودش را بر جای میگذارد. نکته قابل تامل اینجاست که هر کدام از ما فقط یک بار فرصت زندگی داریم و قرار نیست این فرصت و این موقعیت بارها و بارها تکرار شود. این که زندگی دکمه برگشت ندارد برای همه ما یک تلنگر است؛ تلنگری که گوشزد میکند باید حسابشدهتر رفتار کنیم چراکه گاهی وقتها بعضی اعمال و برخی رفتارهای ما میتواند آثار ناخوشایندی از خود بر جای بگذارد بدون آن که بتوانیم به گذشته بازگردیم و این رفتار را از کارنامه عملکردمان پاک کنیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد