حضرت آیتا... خامنهای جامعه معلمین را از بهترین و شریفترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سختکوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، بااراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.رهبر انقلاب با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری بهعنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهرهگیری از آثار ایشان، حدود ۵۰۰۰ معلم شهید را جلوهای از سربلندی جامعه معلمین در آزمونهای گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترامبرانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درسدادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.حضرت آیتا... خامنهای، تشویق دانشآموزان به حضور در مراکز برکتآفرین ازجمله مساجد و هیاتها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: حضور دانشآموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روشهای مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزشوپرورش از کرونا، فتنهها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابانها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.
هویت ایرانی ــ اسلامی و شخصیت ملی
رهبر انقلاب زندهکردن احساس «هویت ایرانی ــ اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفهای اساسی دانستند و گفتند: در این روند، مساله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمیشود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانشآموز تعلیم حقیقی داد.ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همهجانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمین را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: معیشت معلمان خیلی مهم است اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گستردهای دارد که مهارتآموزی، تجربهآموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان ازجمله آنهاست.
خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته
رهبر انقلاب در باب مسائل اصلی آموزشوپرورش، عبور از گردنههای دشوار پیشرفت همهجانبه کشور را بدون کمک و ایفای نقش آموزشوپرورش غیرممکن دانستند و با تأکید بر اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور، افزودند: خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزشوپرورش را نمیدانستند و به این مجموعه بهعنوان مزاحم و مصرفکننده بیفایده بودجه نگاه میکردند.حضرت آیتا... خامنهای با اشاره به اتفاقنظر بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گرهگشایی از مشکلات کشور، افزودند: همانگونه که این متخصصان میگویند، اگر در ۲۰سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامهریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیمسازان، تصمیمگیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزشوپرورش را درک کنند.رهبر انقلاب با انتقاد از بیثباتی در مدیریت آموزشوپرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه میخورد، بهخصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم در پی میآورد.«ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزشوپرورش با نیازهای کشور» نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن گفتند: کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر کار هم نیازمند است اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزشهای رایج در دبیرستانها با آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخشهای مختلف کشور، مسیری درست است؟
حضرت آیتا... خامنهای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهرهوری آن برای کشور فراخواندند و افزودند: سیاست اصلی آموزشوپرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیازهای امروز و فردای کشور باشد.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
«سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» موضوع اساسی دیگری بود که رهبر انقلاب درخصوص آن پنج توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند: «اول، سند تحول بهصورت مستمر تکمیل و بهروزرسانی شود». «دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود». «سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود». «چهارم، نقشهراه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود» و «پنجم، در نقشهراه، شاخصهای قابل اندازهگیری معین شود که براساس آنها پیشرفت اجرای سند دائما رصد شود.»
موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزشوپرورش که حضرت آیتا... خامنهای به آن پرداختند، مساله سرنوشتساز «جذب معلم» بود.ایشان با اشاره به کمبود معلم به علت نبود پیشبینیهای درست در گذشته، گفتند: معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه میگذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبهرو هستیم که راهحل آن، تلاش و سرمایهگذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساختها و ظرفیتهای دستگاههای تربیت معلم بهخصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرب، مؤمن و قدیمی است.رهبر انقلاب، رصد شایستگیهای حرفهای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینشهای بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود.«تألیف جذاب، بهروز و مبتکرانه کتابهای درسی» ضرورت دیگری بود که حضرت آیتا... خامنهای درباره آن گفتند: کتابهای درسی در همه رشتهها بهگونهای باشد که یادگیری آنها نسل جوان را سر شوق بیاورد. ایشان، «گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران» را ازجمله کارهای لازم در بهروز کردن کتابهای درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است درحالیکه اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچگاه تغییر نمیکند بلکه روبناهایی همچون شیوههای نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند.
کار پرورشی در مدارس باید جذاب باشد
توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود که با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزشوپرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمیشود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند، البته کار پرورشی هم باید بهگونهای جذاب باشد که بچهها را فراری ندهد.
حضرت آیتا... خامنهای با تأکید بر تعیینتکلیف هرچه سریعتر مدیریت آموزشوپرورش برای پیشبرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: ما به آینده آموزشوپرورش و کارهای بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم.
در ابتدای این دیدار آقای صحرایی، سرپرست وزارت آموزشوپرورش، گزارشی از فعالیتهای سال گذشته و برنامههای پیشروی این وزارتخانه بیان کرد.اجراییسازی سند تحول، تکمیل مراحل اجرایی قانون رتبهبندی، بهسازی کتب درسی و گسترش آموزشهای کاربردی، بهروزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبکزندگی دانشآموزان، تعیین تکلیف بازماندگان از تحصیل، افزایش کیفیت مدارس دولتی، کنکور اختصاصی تربیت معلم و همچنین تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» از محورهای گزارش سرپرست وزارت آموزشوپرورش بود.
۵ توصیه رهبر معظم انقلاب در باب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سند تحول بهصورت مستمر تکمیل و بهروزرسانی شود
از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود
برای سند تحول که سندی متقن و خوب است، بدیل و رقیبی درست نشود
نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود
در نقشه راه، شاخصهای قابل اندازهگیری معین شود که براساس آنها پیشرفت اجرای سند دائما رصد شود
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم