«مرغ» اسیر سیاست‌های غلط
«جام‌‌جم» دلایل گرانی مرغ در بازار را بررسی می‌کند

«مرغ» اسیر سیاست‌های غلط

با افزایش سن، پوست شما هم کم‌کم به سمت پیری می‌رود. بعد از ۳۰ سالگی ممکن است پوست کمی خشک‌تر و رنگ آن کدرتر شود. خطوط ریز ممکن است در اطراف چشم و دهان ظاهر شود و پروتئین‌های کلاژن و الاستین - که مسئول ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست هستند - شروع به ضعیف‌شدن می‌کنند.
با افزایش سن، پوست شما هم کم‌کم به سمت پیری می‌رود. بعد از ۳۰ سالگی ممکن است پوست کمی خشک‌تر و رنگ آن کدرتر شود. خطوط ریز ممکن است در اطراف چشم و دهان ظاهر شود و پروتئین‌های کلاژن و الاستین - که مسئول ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست هستند - شروع به ضعیف‌شدن می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۰۵۸۳۲
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

برخی از اینها بخشی طبیعی از افزایش سن است، اما برخی عادات و سبک زندگی مانند آسیب‌های در معرض نور خورشیدبودن هم می‌تواند این روند را تسریع کند. به همین دلیل رعایت برخی نکات می‌تواند به محافظت از پوست و حفظ سلامت و شادابی آن تا حد امکان کمک کند.

رتینوئیدها ترکیباتی است که یا از ویتامین A مشتق شده‌اند یا ساختار و عملکردی شبیه ویتامین A دارند. این ترکیبات معمولا در محصولات پوستی برای پیشگیری از پیری پوست به کار می‌رود. نتایج برخی مطالعات نشان داده که رتینوئیدها دارای توانایی در بهبود بافت پوست و به حداقل‌رساندن چین و چروک‌ها هستند. این ترکیبات ممکن است خطوط ریز، چین و چروک‌ها و حتی لکه‌های تیره‌تر ناشی از تابش خورشید را کاهش دهد اما یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. ممکن است حداقل چند هفته طول بکشد تا متوجه تغییراتی شوید.

با کرم‌های دور چشم از آسیب جلوگیری کنید
ناحیه ظریف زیر چشم در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ زندگی شما شروع به سایش عمده می‌کند. یک کرم دور چشم خوب به طور روزانه ممکن است به کاهش تیرگی، کاهش پف و جوان‌سازی این پوست حساس کمک کند.

ضدآفتاب، ضروری است
دیررسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. اگر قبلا چندان به استفاده از ضدآفتاب‌ها اهمیت نمی‌دادید بهتر است بدانید که این باید برای محافظت از جوانی و شادابی پوست است. یادتان باشد کرم ضدآفتاب برای استفاده در تمام طول سال است، نه فقط در تابستان.از ضدآفتابی با طیف وسیع (که در برابر پرتوهایUVB و UVA محافظت می‌کند) با حداقل ۳۰ SPF استفاده کنید. به این ترتیب از پوست‌تان در برابر پرتوهای روزانه که باعث آسیب تجمعی می‌شود و پیری پوست را تسریع می‌کند، محافظت می‌کنید.

آبرسانی هرگز فراموش نشود
با نوشیدن مقدار زیادی آب و استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها از داخل و خارج پوست‌تان را آبرسانی کنید. مصرف آب برای سالم نگهداشتن پوست بسیار مهم است - آب خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و باعث درخشش پوست می‌شود. اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، پوست شما ممکن است دچار لکه‌های خشکی شود. هر بار که حمام می‌کنید، برخی روغن‌ها و مرطوب‌کننده‌های طبیعی پوست از بین می‌رود و در حالت ایده‌آل، باید با کرم یا لوسیون حاوی سرامیدها این رطوبت را بازیابی کنید.

لایه‌برداری موضعی را جدی بگیرید
سلول‌های مرده پوست روی پوست می‌نشینند، آن را کدر می‌کنند، ظاهر پوست را پیر کرده و خطوط و منافذ ریز پوست را بیشتر می‌کنند. با افزایش سن، روند طبیعی بازسازی سلولی کند می‌شود؛ استفاده از لایه‌برداری موضعی می‌تواند به لایه‌برداری یا حذف سلول‌های مرده پوست از لایه بیرونی پوست کمک کند. حتما محصول را به آرامی با استفاده از حرکات دایره‌ای و کوچک روی صورت بمالید و با آب ولرم (نه داغ) بشویید. اگر بریدگی‌های باز در سطح پوست دارید یا آفتاب‌سوخته هستید از لایه‌برداری موضعی استفاده نکنید.

ورزش به جنگ پیری پوست می‌رود
تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش شدید (سخت، نه طولانی) حداقل چند بار در هفته ممکن است به محافظت از پوست شما کمک کند. بر اساس نتایج پژوهشی، محققان دریافتند که نمونه‌های پوستی از ورزشکاران معمولی (کسانی که حداقل چهار بار در هفته با شدت بالا ورزش می‌کردند) نسبت به نمونه‌های بزرگسالانی که یک بار در هفته یا کمتر ورزش می‌کردند، تغییرات مرتبط با سن کمتری داشتند.

مصرف قند را کاهش دهید
سطوح بالای قند در رژیم غذایی ممکن است التهاب پوست را افزایش دهد و به طور بالقوه شرایطی مانند روزانه (یک بیماری پوستی که باعث قرمزی و برآمدگی می‌شود) را در برخی موارد بدتر کند.مصرف شکر را محدود کنید؛ سعی کنید خوراکی‌های شیرین را با غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان و چربی‌های سالم جایگزین کرده تا به سلامت پوست کمک کنید.

پاک‌کننده‌های قوی را حذف کنید
با افزایش سن، پوست توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. به جای استفاده از صابون‌های کف‌کننده خشن برای شستن صورت از پاک‌کننده‌های آبرسان استفاده کنید. آب را ولرم نگه دارید و به آرامی صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید تا از تحریک بیش از حد و از بین‌رفتن روغن‌های طبیعی جلوگیری کنید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها