مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان مطرح کرد:

سرزندگی و نشاط مردم، شاه‌بیت غزل «شهر اصفهان، شهر رویدادها»

در اختتامیه نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای مراکز استان‌ها مطرح شد:

فرهنگ، امری دستوری و بخشنامه‌ای نیست

نشست دو روزه هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۵۶۶۰

جام جم آنلاین اصفهان؛ نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی روزهای ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در هتل سپاهان اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، موضوعات در قالب نشست‌های تخصصی پیگیری شده و بیانیه آن پس از تصویب، در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ضرورت توجه تبلیغات شهری به موضوع جوانی جمعیت

امیرحسین بانکی پور امروز پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در مراسم اختتامیه نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور اظهار کرد: تدوین سند حکمرانی شهری و تشکیل یک کمیته برای تنظیم این سند به پیشنهاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند ماحصل این نشست هم اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی در اصفهان باشد.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب افزود: از ابتدای انقلاب شاهد برخوردهای دوگانه با اتفاقات مختلف فرهنگی در رابطه با عفاف و حجاب بودیم که عمدتاً ریشه این دوگانه‌ها معرفتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان و متولیان فرهنگی و اجتماعی باید مراقب برخوردهای دوگانه با مسائل اجتماعی و شرعی باشند، معتقدم که هر دو طیف غلط عمل می‌کنند، البته فاجعه‌آمیز تر آن است که برخی امروزه اصالت را به ملاحظات اقتصادی می‌دهند.

بانکی پور اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها به منزله همراه کردن افکار عمومی است، بسیاری از اموری که به صورت صحیح تحقق پیدا نمی‌کند به دلیل همراهی نکردن افکار عمومی است؛ در این راستا همراه کردن افکار عمومی به آنچه وظیفه شرعی است، از وظایف رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی شهرها است که باید در این مسیر گام بردارند.

 

لزوم توجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی در معماری کشور

حجت الاسلام خسرو پناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه تدوین سند حکمرانی شهری ضرورت دارد، اظهار کرد: حکمرانی شهری دارای سه رکن سیاست گذاری، تنظیم‌گری، تصدی‌گری است، در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد اگر سند حکمرانی شهری و سیاست‌های آن نوشته شود را بررسی و تصویب کند.

وی افزود: تنظیم‌گری به عنوان رکن دوم حکمرانی شهری دارای شش گام گفتمان سازی، تحقق مقررات، نظارت و ارزیابی، اصلاح مقررات و… است، هر گاه این شش مرحله انجام شود، تنظیم‌گری رخ می‌دهد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه نمی‌شود بدون حکمرانی حرکت کنیم، افزود: حکمرانی شهری دارای سه الزام ضرورت پیوند مسائل اجتماعی با مسائل فرهنگی، توجه به همه ساحت‌های فرهنگ و پیوند فرهنگ با حکمت است.

وی با بیان اینکه ۱۰ ساحت در حوزه فرهنگ داریم که در حکمرانی شهری باید به آن توجه شود، تصریح کرد: انتخاب عنوان کمیسیون فرهنگی اجتماعی در شوراهای اسلامی شهرها حکیمانه است زیرا این دو بخش را نمی‌توان از هم جدا کرد، در حکمرانی شهری نیز پیوند میان دو حیطه باید برقرار شود.

حجت الاسلام خسرو پناه با تاکید بر لزوم توجه به همه ساحت‌های فرهنگ خاطرنشان کرد: فرهنگ از ساحت دانش و بینش آغاز می‌شود و تا انگیزش، گرایش، منش و کنش ادامه دارد، همه این فرایند فرهنگی است.

وی اظهار کرد: سبک معماری که نظام مهندسی تأیید یا رد می‌کند همه دارای آثار فرهنگی است، لذا نمی‌توان گفت مهم فروش تراکم است یا باید مسکن انبوه بسازیم بدون توجه به آنکه پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت پیوند فرهنگ با حکمت تصریح کرد: باید توجه کرد اگر سبک مدرن و سنتی را در حوزه‌های مختلف ترکیب می‌کنید، آن هنر ترکیبی مبتنی بر حکمت باشد؛ حکمت به معنای علم نافع کارآمد مبتنی بر خرد ناب است، بنابراین اگر چهار عقل نظری، عملی، معاش و معاد جمع شد خرد ناب رخ داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید سهم چهار عقل در حکمرانی شهری لحاظ شود، گفت: اگر حکمت در جامعه شکل بگیرد توحید، اخلاص، معنویت و عقلانیت به وجود می‌آید و جهالت نخواهد بود، در این راستا اگر ذهن دختران ما با حکمت آمیخته شود، می‌داند حجاب امنیت جنسی، اخلاقی و خانوادگی اوست، حجاب محدودیت نیست بلکه زیست حکیمانه آنها است.

حجت الاسلام خسرو پناه با تاکید بر اینکه اگر حکمت در بینش و کنش دختران ما قرار گیرد، بسیاری از مسائل حل می‌شود، تصریح کرد: حکمت جهالت ستیز است، چه جهالت سنتی و چه جهالت مدرن؛ از سویی جهالت زوال خانواده را به همراه دارد، اما نتیجه حکمت خیر کثیر است.

لزوم حفظ روحیه معماری اسلامی شهر اصفهان / فرهنگ، امری دستوری و بخشنامه‌ای نیست

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه شورای اسلامی شهرها در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: امام راحل (ره) در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز دستگاه‌ها شکل نگرفته بودند، فرمان تشکیل شوراهای اسلامی را صادر فرمودند که حاکی از مردمی کردن مدیریت‌های شهر و کشور، افق بالا و ژرف بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه اهمیت شورای اسلامی در کشور به‌ویژه در حرکت‌های فرهنگی هنوز و همچنان مشخص نشده است، ادامه داد: فرهنگ مقوله‌ای نیست که با دستور دادن، حکم و ابلاغ کردن محقق شود و باید در بستر لازم تحقق یابد، از سویی زمانی موضوعی به بار می‌نشیند که در قالب فرهنگ قرار گیرد، به‌طور مثال به توجه به اینکه مصرف انرژی ایران چند برابر مصرف کشورهای بزرگ است، اگر قناعت فرهنگ شود در همه امور دیده و اجرا می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: افراد و نهادهایی که با مردم در ارتباط مستقیم باشند، می‌توانند موضوعات مهم را فرهنگ‌سازی کنند، در این رابطه با توجه به اینکه یک شهروند از بدو تولد تا زمان مرگ با شهرداری و شوراهای اسلامی سر و کار دارد، این نهاد به بهترین نحو و شکل می‌تواند یک فرهنگ را در شهر و روستا پیاده کند.

چمران اظهار کرد: در موارد زیادی دولت‌ها در ادوارهای مختلف با شوراهای اسلامی شهرها نامهربان رفتار کردند، اما دولت سیزدهم به‌رغم مسائلی زیادی که در پی کوچک‌سازی اعتبار شوراهای اسلامی بوده، با شوراها و شهرداری‌ها همراهی خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مسئله عمومی را فرهنگ‌سازی کنیم، باید از ظرفیت شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها کمک بگیریم؛ به عنوان مثال در عرصه گرفتن مالیات از خانه‌های خالی هنوز دولت موفق به عملکردی مثبت نشده و در عمل این موضوع عملیاتی نشده است در حالی که در دومین دوره شوراهای اسلامی این قانون به‌نحوی اجرا می‌شد و بر خانه‌های خالی و زمین‌های متروکه شهر عوارض گرفته می‌شد، اما دولت‌ها این هم را لغو کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رمز موفقیت شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در اجرای چنین امور ارتباط مستمر و مستقیم با مردم است، گفت: ضربه سال گذشته که به پیکره کشور وارد شد، ضربه فرهنگی و اجتماعی بود، در واقع مسائل فرهنگی و اجتماعی آغازگر یک حادثه اجتماعی شد که در این عرصه برنامه‌ریزی خوبی از سوی دشمن شده و نفوذ قابل قبولی در دل جوانان ما کرده بودند.

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان دستگیر شده در اتفاقات اجتماعی سال گذشته با ارزش‌های کشور چون شهید سلیمانی آشنا نبودند و این ناشی از کم‌کاری فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن بود.

چمران با بیان اینکه نشناختن زمینه‌های فرهنگی به ویژه در بستر فضای مجازی که آن را از دست دادیم، باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: امروز یک بازنگری همه‌جانبه در مسائل فرهنگی ضرورت دارد، در واقع باید برنامه‌ریزی مدون و صحیح در گام پیش‌رو داشت، زیرا دشمن بیش از ۱۵ سال کار فرهنگی کرد تا توانست در خانه‌ها و دل جوانان ما نفوذ کند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت‌های فرهنگی می‌تواند مؤثر باشد همانگونه که دشمن از این طریق اقدام کرده است و امروز در جامعه تأثیرات نفوذ فرهنگی دشمن را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: برگزاری جشن‌های بزرگ عید غدیر در شهر تهران و امثال هم نشان از یک حرکت فرهنگی صحیح است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مؤثربودن حرکت فرهنگی به آیه شریفه از قرآن کریم مبنی بر «و هذا بلد امین» اشاره کرد و ادامه داد: این بلد امین، فقط منظور امنیت فیزیکی و انتظامی نیست، بلد امین، امنیت روحی، معنوی و فکری نیز به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آرامش معنوی و روحانی در کنار آرامش بصری لازمه یک شهر امین است که باید از سوی شهرداری‌ها و شوراها بر آن تاکید شود، از این‌رو از مدیریت شهری اصفهان در خواست می‌شود که بر حفظ روحیه معماری اسلامی شهر تاکید و روزبه‌روز بر زنده شدن آن اصرار بورزند.

ضرورت مردمی‌کردن فعالیت‌های فرهنگی

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این نشست اظهار کرد: با برگزاری این نشست، فضای گفت‌وگو و هم‌اندیشی برای استفاده از تجربیات یکدیگر و خلق ایده جدید مهیا شده است.

وی با بیان اینکه زمینه ادامه مسیر حرکت شورا در حوزه فرهنگ که ضرورت آن برای کسی پوشیده نیست فراهم شده است و این جای تشکر دارد، افزود: امروز ضرورت فعالیت همه‌جانبه در میدان کارزار فرهنگی روشن‌تر از گذشته است، در واقع اکنون غفلت‌ها، سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌ها که از گذشته تا به امروز نسبت به حوزه فرهنگ در همه شئون رخ داده، آثار و تبعات آن خودنمایی می‌کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: به رغم فرمایشات مقام معظم رهبری در ادوار مختلف، فرهنگ این ساحت مهم و حیاتی که منجر به صلاح، فلاح، رستگاری خانواده، فرزندان و مردم می‌شود مورد غفلت قرار گرفته است، لذا باید با توجه به شرایط امروز مورد توجه و تلاش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، رصد و پایش ساختار فرهنگی جامعه یک مجموعه به هم پیوسته است، خاطرنشان کرد: فرهنگ در همه ساحت‌ها و موضوعات خود باید مورد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و پایش و مورد تعمیق قرار گیرد، زیرا جامعه ما با هویت فرهنگی خود فاصله بسیار گرفته است، در این راستا دشمن به دنبال جدا کردن جوانان و نوجوانان از ریشه هویتی شأن است، بنابراین راهی به جز مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی نداریم.

مرتضوی اضافه کرد: اقتصاد خانواده، معاشرت با اعضای خانواده، کسب رزق حلال، مصرف و توجه به تولیدات داخلی، تعلیم و تربیت، محیط زیست و ترافیک از جمله ساحت‌های مهم فرهنگ و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها و شهرداری‌ها باید در این زمینه مسیر دیگری را در پیش بگیرند، در این راستا تصدی‌گری مردود و هدایتگری یابد محور اصلی در حرکت‌های فرهنگی مردمی باشد، اظهار کرد: بستر فضای مجازی فرصتی برای دشمن فراهم کرده است تا مردم را آماج حملات قرار دهد و موجب فاصله گرفتن آنها از مؤلفه‌های فرهنگی شود، بر این اساس ما نیز باید از همین بستر به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای فراگیر شدن و توسعه آموزه‌های فرهنگی بهره ببریم.

استاندار اصفهان ادامه داد: تربیتی که در کنار نگاه به مسجد، محله، موثران فرهنگی و حوزه نخبگانی جامعه شکل بگیرد، همراه با ارتباط مؤثر است.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس که ذخیره تمام نشدنی است گفت: در حوزه فرهنگ هر گاه کسی به حوزه دفاع مقدس ورود می‌کرد، فضا و اتمسفر حاکم بر مجموعه جبهه‌ها آن را متأثر می‌کرد؛ اما معضل امروز ما این است که در حوزه‌های مختلف برای جوانان و نوجوانان کار تعریف نمی‌کنیم و در حوزه فرهنگ آنها را فقط به عنوان مخاطب از محصولات فرهنگی بهره مند می‌کنیم.

مرتضوی افزود: کسی افسر فرهنگی و فعال فرهنگی قلمداد می‌شود که در این عرصه نقش آفرین باشد، در این راستا راهی جز فعال کردن مساجد، کانون‌های فرهنگی و پشتیبانی از آنها نداریم، شهرداری‌ها نیز با ظرفیت قانونی و بضاعتی که دارند با برنامه‌ریزی محلی و منطقه‌ای باید گام اول را در این موضوع بردارند.

وی تصریح کرد: به جای تصدی‌گری، برنامه‌ریزی و اجرا در حوزه فرهنگ باید به سمت هدایتگری و پشتیبانی حرکت کنیم؛ اگر مجموعه‌های فرهنگی شهرهای مختلف مورد توجه قرار گیرد بسیاری از حرف‌های امروز که گرفتار آن هستیم، پیش روی ما نخواهد بود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مجموعه‌های فرهنگی کارآمد در شهر به عنوان تجربه اصفهان باید روی میز جلسات قرار گیرد، ظرفیت خوب کانون‌ها و مؤسسات فرهنگی کارآمد منشأ اثر در نیرو سازی و فعالیت‌های فرهنگی است، در این راستا توجه نکردن و تقویت نکردن آنها به نوعی محدود سازی تأثیرگذاری آنها است.

وی اظهار کرد: ظرفیت استان متأثر از فعالیت فرهنگی مجموعه شهرداری‌ها است که باید به نحو مطلوب در همه جای کشور مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح سبک زندگی با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم اختتامیه نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور اظهار کرد: روز گذشته در نخستین روز نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، نشست‌ها و جلسات تخصصی مختلف پیرامون موضوعات مرتبط برگزار شد که ماحصل آن چندین مصوب و تأکیدی جمعی بود.

وی ادامه داد: در این راستا مقرر شد به فوریت جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی میان رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر در سطح کشور برگزار شود، با توجه به گذشت بیش از دو سال از عمر شوراهای دوره ششم این جلسات به صورت هر دو ماه یک‌بار برنامه‌ریزی خواهد شد تا زمان از دست رفته جبران شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از دیگر تأکیدات نشست‌های تخصصی روز گذشته، تبدیل نشست‌های هم اندیشی به مجمع مشورتی رؤسای های کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی شوراهای اسلامی شهر است که بر این اساس پس از اصفهان، دومین مجمع مشورتی به میزبانی شهر تبریز تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی از دیگر نتایج نشست‌های تخصصی روز گذشته بود که در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور اضافه کرد: نشست‌های هم‌اندیشی با هدف اصلاح سبک زندگی و اینکه بهترین اتفاق‌ها برای مردم رقم برخورد، برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه آئین رونمایی و امضای یادمان تقدیر از مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پیشکسوت شوراهای اسلامی شهرهای کشور انجام شد.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها