21 تا 23 تیرماه همزمان با آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن؛

اجلاس سراسری خانه‌های صمت کشور در تبریز برگزار می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۸۹۰ طرح صنعتی و تولیدی نیمه تمام در استان در حال اجراست، گفت: تکمیل این طرح‌ها نیاز به تامین سرمایه در گردش دارد.
کد خبر: ۱۴۰۵۲۷۴

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: صابر پرنیان، در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با بیان اینکه از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ واحد دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، افزود: با پشتیبانی از بخش صنعت استان و تامین سرمایه در گردش، این واحدها تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: سهم عمده ای از سرمایه در گردش واحدهای صنعتی استان صرف تامین ۹ درصد ارزش افزوده و به شکل ضمانت نامه بانکی صادر می شود و این واحدها در چنین شرایط ویژه اقتصادی کشور برای وارد کردن دستگاه های دست دوم و با کارکرد بالای پنج سال نیز با مشکل مواجه می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخل استان ۵۳ درصد است، گفت: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، سهم ارزش افزوده بخش صنعت استان هفت درصد، بخش معدن بدون نفت و میعانات گازی هشت درصد، بخش بازرگانی، عمده فروشی و خرده فروشی چهار درصد و سهم صادرات استان در کشور ۶ درصد است.

پرنیان، ادامه داد: بر اساس همین آمار، رشد ارزش افزوده بخش صنعت در کشور در سال گذشته ۳.۱ درصد بود در حالی که میزان رشد استان در این بخش به ۵.۴ درصد رسید و رشد ارزش افزوده بخش معدن در کشور ۶ درصد و این میزان رشد در استان ۲۳ درصد شد.

در بخش صنعت آذربایجان شرقی به شدت ناترازی برق وجود دارد و در شهرک های صنعتی استان ۴۷ درصد برق تامین شده در حالی که در شهرک های صنعتی اصفهان این میزان ۱۰۷ درصد است.

وی با اشاره به چالش های پیش روی صنعت استان یادآور شد: در بخش صنعت آذربایجان شرقی به شدت ناترازی برق وجود دارد و در شهرک های صنعتی استان ۴۷ درصد برق تامین شده در حالی که در شهرک های صنعتی اصفهان این میزان ۱۰۷ درصد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت برق استان بغرنج، ناراحت کننده و ناامید کننده است، از مجمع نمایندگان استان خواست با دعوت از وزیر نیرو به استان و طرح مشکلات کمبود برق واحدهای صنعتی، گامی در جهت رفع این مشکل بردارند.

پرنیان، افزود: هم اکنون بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات در واحدهای صنعتی استان نصب شده است ولی به علت کمبود و عدم تامین برق مورد نیاز آن ها، این واحدها با مشکل راه اندازی ماشین آلات خود مواجه هستند.

وی با بیان اینکه عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال گذشته در حوزه ورود ماشین آلات صنعتی، تامین مواد اولیه و کمک به کاهش قیمت تمام شده واحدهای تولیدی مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی بود، اظهار کرد: در حالی که از سال ۱۳۴۰ برای ورود ماشین آلات صنعتی معافیت مالیاتی وجود داشت، از سال گذشته با تصویب مجلس برای اولین بار معافیت مالیاتی در این زمینه حذف شد.

پرنیان، عدم افزایش محصول و تولید کارخانه های احداث شده در شعاع ۳۰ کیلومتری تبریز را از دیگر چالش های پیش روی صنعت استان اعلام کرد و رفع این چالش ها با همکاری دولت و مجلس را خواستار شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها