البته زیباترین تعابیر را میتوان همان تعبیر امام راحل در ۳۰شهریور۱۳۶۷ طی پیامی خطاب به هنرمندان دانست که فرمودند: «هنر در مدرسه عشق نشاندهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است.» هنر در مدرسه عشق مدنظر امام خمینی رحمها...علیه یعنی فرد هنرمند با تمام وجود و با تمام عشقی که نسبت به عقیدهاش درباره دفاع از مظلوم دارد، در مقابل ظالم میایستد؛ یعنی با آن عشقی که برای مردم مظلوم فلسطین دارد، میرود با اثر هنریاش در مقابل رژیم صهیونیستی میایستد. در میدان عمل هم ما با اتفاقات و واکنشهایی روبهرو شدیم که نشان داد واقعا آثار هنری در چنین عرصههایی برای مقابله با ظالم، کارایی و اثرگذاری بالایی دارد و یک نمونه آن کاریکاتور است.
برخی کاریکاتور را بهعنوان یک ابزار قدرتمند واکنش به موضوعات مختلف نام میبرند. یک مثال از این کارایی و اثرگذاری، سرنوشت کاریکاتوریست فلسطینی، ناجی العلی است. ناجی سال ۱۹۳۸ در فلسطین متولد شد و از ۱۰ سالگی -هنگام تشکیل رژیم صهیونیستی- تا آخر عمرش یک آواره ماند. او در طول دوران آوارگی -از ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۷- در چندین کشور زندگی و هزاران کاریکاتور علیه رژیم صهیونیستی تولید کرد. او با این طرحها که شب و روز تولید میکرد و نماد مشهورش «حنظله» که امضای پای آثارش بود، یکتنه چنان نفس رژیم صهیونیستی را بند آورد که در نهایت رژیم صهیونیستی به حذف فیزیکیاش رای داد و ناجی العلی با شلیک گلوله سال ۱۹۸۷ در انگلیس به شهادت رسید.
این نمونه بارز نشان میدهد حرکتها و جشنوارههای هنری و فراخوانها برای تولید آثار در حمایت از فلسطین مظلوم به نوعی سلاحی برای مبارزه با صهیونیسم شده است. ما یک جنگ تمامعیار را شروع و در این جنگ از سلاح قلم استفاده میکنیم. مثلا برگزاری اولین مسابقات بینالمللی کاریکاتور در ایران با حضور پرشمار هنرمندان پرافتخاری از کشورهای مختلف ازجمله کشورهای غیرمسلمان مقابل رژیم صهیونیستی یک قدرتنمایی بود؛ بسیاری از این هنرمندان مسلمان نبودند ولی آدمهای آزادهای بودند که مخالف سیاستهای ظالمانه صهیونیستی بودند. یک جایی دیگر اینها اینقدر نفسشان بند میآید که شخص بنیامین نتانیاهو میرود علیه این تفکرات شکایت میکند. مسابقه هولوکاست یک نمونه این شکایتهاست.وقتی فراخوان مسابقه هولوکاست را اعلام کردیم، رسانههای خارجی بهسرعت خبر این مسابقه را منتشر و دنبال کردند چون انتخاب چنین اسمی برای یک مسابقه بینالمللی خلاف انتظارشان بود. نکتهای که برایشان خیلی اهمیت داشت این بود که ما به یک تابویی هجوم بردیم و آن را زیر سؤال بردیم که شاکله و بنیان رژیم صهیونیستی بود و ما آن را هدف قرار دادیم؛ یعنی حمله به پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی.
یکی از رموز موفقیتمان در این جنگ هم این بود که ما خوشبختانه در این سالها با قلب و دل هنرمندان کار کردیم؛ یعنی با تعامل و رفاقت همیشگی با هنرمندان آن هم در شرایط سخت. شرایط امروز به نحوی است که حتی آنها هم از ما مطالبه برگزاری مسابقات را دارند.ما دائم در حوادث، در اتفاقات، برای همدردی با مردم یمن، همدردی با مردم غزه و همدردی با مردم میانمار رویدادهایی برگزار کردیم؛ این کاریکاتوریستها خب دیدند ما همیشه کنار مردم مظلوم و در مقابل ظالم ایستادیم و خوشبختانه این منطق جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتهاند.
منبع: سایت khamenei.ir
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه