رمز موفقیت استقلالِ ساپینتو را بدانید

اتحاد علیه میراث فتح‌اله‌زاده!

پربیراه نیست اگر استقلال تهران را «بی‌رحم‌ترین» تیم لیگ‌برتر بدانید. آنها در زمین بازی یک قاتل تمام عیار هستند و رقبا را یکی یکی از پای در می‌آورند.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۳۴
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

در اوج درگیری‌های ساپینتو پرتغالی با نیمکت حریفان، حتی بعضی هواداران استقلال شک کرده بودند که آیا او مربی خوبی است؟ عده‌ای لب به انتقاد گشودند و گفتند بهتر است استقلال را ترک کند. وقتی بعد از بازی با پیکان مربیان حریف را به حیوان تشبیه کرد، تمام فوتبال ایران به انتقاد از او پرداخت و در پشت پرده، بعضی مقامات به کمیته انضباطی گفتند یا سنگین محروم شود یا از ایران برود!

امروز زمان زیادی از آن روزها نگذشته اما حالا ساپینتو تبدیل به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبال ایران شده است.

استقلالِ او یکی از زیباترین و بهترین بازی‌های یک دهه اخیر لیگ را انجام می‌دهد. ساپینتو و تیمش آنقدر خوب بوده‌اند که هواداران استقلال حتی دوران استراماچونی را فراموش کنند و به این تیم ببالند.

گاهی نتایج در فوتبال جلوی تصمیمات بزرگی را می‌گیرند که شاید عواقب سنگینی به بار بیاورد و گاهی، یک شکست تمام رویاهای یک مربی و یک تیم را به باد می‌دهد. ساپینتو و تیمش هر چند این روزها با خیال راحت و با یک اتحاد مثال زدنی در حال پیشرفت هستند اما اتفاقات گذشته را در یاد دارند.

این مربی خوب به خاطر دارد اگر دیدار با گل‌گهر را می‌باختند، اگر کار برکنار می‌شد. حدفاصل بازی نساجی که با تساوی تمام شد تا دیدار گل‌گهر که با برد استقلال همراه بود، اتفاقاتی رخ داد که شاید یک روز ساپینتو درباره‌شان حرف بزند. هر چند او آن روزها مقابل شایعات سکوت کرد ولی حالا می‌گوید مطمئن بوده مدیرعامل باشگاهش چنین نقشه‌ای در سر داشته است.

فتح‌اله‌زاده از روز اول ورود به استقلال رابطه بدی با ساپینتو داشت. اختلافات آنها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد. این اختلافات قهر آنها را در پی داشت. بعضی نزدیکان تلاش چند باره کردند تا آشتی‌شان دهند ولی انگار فتح‌اله‌زاده با مربی پرتغالی نمی‌ساخت.

او به این نتیجه رسیده بود مدیرعامل دوست ندارد تیمش موفق باشد؛ چیزی که البته فتح‌اله‌زاده در محافل دوستانه آن را رد می‌کرد. قبل از بازی با گل‌گهر که با برد ۲ بر یک استقلال همراه شد، نقشه این بود؛ تیم ببازد ساپینتو و کادر فنی‌اش تغییر کنند. اتفاقا آبی‌ها تا دقایق آخر از حریف عقب بودند ولی با درخشش رضا میرزایی موفق شدند حریف را شکست دهند.

فتح‌اله‌زاده پیش از این بازی با اسکوچیچ بسته و قول حضور در استقلال را از او گرفته بود. حتی دستیار ایرانی‌اش را تعیین کرده بودند.

فتح‌اله‌زاده با مهدی هاشمی‌نسب مذاکرات پنهانی داشت و به او گفته بود اگر اسکوچیچ بیاید، باید به استقلال بازگردد! این شایعه کم و بیش به گوش ساپینتو رسید اما او ترجیح داد تا روی تیمش تمرکز کند و کار خود را جلو ببرد. رفتاری که کاملا به نفع او شد.

استقلال در ادامه فولاد را هم با دو گل شکست داد. قربانی بعدی ذوب‌آهن بود که آنها هم با دو گل مغلوب شدند. از اینجا به بعد مشکلات فتح‌اله‌زاده در راس مدیریت استقلال اوج گرفت و حتی در یک برنامه زندگی تلویزیونی ساپینتو را متهم کرد که پول گرفته و باشگاه را تهدید کرده است.

مربی پرتغالی از این موقعیت به نفع خود و تیمش استفاده کرد. اختلافات کادر فنی با فتح‌اله‌زاده و بعضی بازیکنان از جمله چشمی، باعث شد تا تیم به یک نتیجه برسد: «دوست ندارند برنده باشیم ولی متحد می‌شویم که ببریم.» نسخه شفابخشی که باعث شد استقلال هفته به هفته قوی‌تر شود. آنها آلومینیوم اراک را هم بردند و حالا ۶ گل به هوادار زده‌اند تا با روحیه‌ای فوق‌العاده به استقبال دربی تهران بروند.

راز موفقیت استقلال و ساپینتو

علت موفقیت ساپینتو و کادرش در استقلال چیست؟ این سوالی است که همه می‌پرسند و دلایل آن تا حدود زیادی مشخص است. مربی پرتغالی کادر قدرتمندی دارد. مربی بدنساز این تیم فوق‌العاده است. دستیار اولش در تصمیم‌گیری‌ها کمک زیادی می‌کند. آنالیزورش بسیار حرفه‌ای است و هنگام برگزاری بازی‌ها، بین دو نیمه به رختکن می‌رود. ساپینتو در رختکن پیش از این‌که با بازیکنان حرف بزند، ابتدا جلسه‌ای ۵ دقیقه‌ای با آنالیزور و دستیارانش می‌گذارد و سپس نکات لازم را به بازیکنان می‌گوید.

مثلا بین دو نیمه بازی با هوادار، با نظر کادر فنی ارسلان مطهری تعویض شد و پیمان بابایی به زمین رفت تا کلا روند بازی به نفع استقلال شود. داخل تیم هم همه چیز بر وفق مراد ساپینتو است. او خسرو حیدری را دارد که در مدیریت تیم کمک زیادی می‌کند. خسرو رابطه بسیار نزدیکی با بازیکنان دارد و حالا برایشان نه مربی که رفیق به حساب می‌آید.

او ساپینتو را در جریان ریز وضعیت بازیکنان قرار می‌دهد. مربی پرتغالی معتقد است تیم یکدست و متحدی دارد و حتی به بازیکنان گفته، بابت این موضوع افتخار می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها