توسعه 200هکتاری کشت طلای سرخ در استان؛

تولید اندک مانع از صادرات زعفران بومی کرمانشاه است

براساس آزمایش های انجام شده، زعفران تولیدشده در استان کرمانشاه کیفت بالایی دارد و حتی قدرت رقابت با استان های مطرح در کشت این محصول را دارد ولی به دلایل متعدد همچون تولید اندک و یا بسته بندی نامناسب همچنان سهم ما از بازار صادرات این محصول به دیگر کشورها ناچیز و در واقع هیچ است.
کد خبر: ۱۴۰۴۲۳۵

جام جم آنلاین_زهره کریم زاده؛ از حدود 13 سال گذشته، روند توسعه کشت زعفران و با این حال وعده توسعه ۲۰۰هکتاری با مشارکت کشاورزان داده شده است.


در کرمانشاه آغاز شد و اکنون به یکی از استان های توانمند و سرآمد درسطح کشور تبدیل شده است.


به طور معمول تیرماه تا اوایل مهرماه بهترین زمان برای کشت زعفران است که در این بین شرایط دما و وضعیت بارش لحاظ می شود، کشت این محصول نه تنها به آب کمتری نیاز دارد بلکه می تواند موجب اشتغالزایی بالایی در استان شود.


تولید اندک، عرضه فله ای و بی توجهی به نوع بسته بندی براساس سلیقه مصرف کننده بین المللی، وجود برخی از قوانین دست و پاگیر و نبود تبلیغات مناسب، بخشی از مشکلات موجود در زمینه صادرات این محصول در استان و کشور است.


شهرستان کرمانشاه، کنگاور و صحنه از جمله مناطقی است که بیشترین سطح زیرکشت زعفران را دارد، پرداخت تسهیلات ویژه، آموزش علمی کشاورزان، برندسازی و ایجاد صنایع بسته بندی در افزایش تولید این محصول سرخ تاثیرگذار است، محصولی که یک بار کشت می شود ولی تا چند سال آینده می توان از آن برداشت کرد.

زعفران تنها در ۱۳هکتار از اراضی پاوه کشت می شود

در همین راستا مدیرباغبانی جهادکشاورزی شهرستان پاوه به طلوع گفت: شهرستان پاوه چون در منطقه کوهستانی واقع شده چندان از وضعیت مناسبی برای کشت زعفران برخوردار نیست و متوسط قطعات بسیار پایین است و حتی به میزان کمتر از هزارهکتارهم رسیده است و کشت و کار ما در همین قطعات است.

فاتح وسینی با بیان اینکه ۱۳هکتاراز اراضی شهرستان پاوه به کشت زعفران اختصاص دارد، افزود: این میزان اغلب بین درختان و آنهم در فضای باغات کاشته شده است.

وی اضافه کرد، در بحث صادرات زعفران کل کشور با مشکل مواجه است چراکه از بسته بندی ضعیفی در این زمینه برخوردار هستیم و کل زعفران ایران بیشتربه صورت فله ای به اروپا و به ویژه اسپانیا صادر می شود و چنین کشورهایی به نام خود این محصول را توزیع و یا صادر می کنند.

این کارشناس امورباغبانی درخصوص شرایط روی آوردن به کشت زعفران گفت: زمینی مناسب که حداقل های کشت زعفران را داشته باشد لازمه این کار است، چراکه کشت این محصول بسیار حساس و ظریف است و نیروی کار بالایی می خواهد که برای اکثر کشاورزان هزینه بر است.

وی یادآور شد، اینکه هر۳۰۰گل تنها یک گرم زعفران تولید می کند و این گل با دست باید جدا و در همان منطقه خشک شود تنها گوشه ای از سختی های این کار حساس است.
 
 
امسال ۳تن زعفران در استان تولید می شود

در ادامه مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با طلوع، از توسعه کشت زعفران در ۲۰۰ هکتار به عنوان یکی از برنامه های سال جاری یاد کرد و گفت: در این طرح ۵۰درصد پیاز زعفران برای کشت را ما تامین خواهیم کرد که ۵۰درصد باقیمانده کار برعهده کشاورز است.

فیض قربانی سطح زیرکشت زعفران استان در سال گذشته را ۵۰۰هکتار و میزان برداشت رادو تن اعلام کرد و افزود: امسال پیش بینی می کنیم برداشت زعفران در مزارع استان به سه تا سه و نیم تن برسد.

وی آغاز این طرح را از اواخر مرداد تا نیمه شهریورعنوان کرد و گفت: کشت زعفران در همه شهرستان های استان به غیر از قصرشیرین و سرپل ذهاب انجام می شود.
تولید اندک مانع از صادرات شده است.

این مسوول ادامه داد: زعفران استان کرمانشاه از کیفیت مناسبی برخوردار است ولی هنوز در اول راه تولید هستیم، صادرات به دیگر استان ها داریم ولی به خارج از کشور صادراتی وجود ندارد، چراکه آنقدر میزان تولید بالا نیست که این امر صورت گیرد ولی ممکن است تاجری به استان بیاید و میزانی از این کشت را به خارج از کشور ببرد.

قربانی معتقد است، زعفران بومی در سطح استان و کشور بازار دارد و برای صادرات بین المللی باید به تولیدی بالاتر از تقاضای داخلی برسیم.
به گفته وی، هم اکنون قیمت هر گرم زعفران نزدیک به ۵۰هزار تومان است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها