«جام‌جم» از پشت‌صحنه برنامه سحرگاهی «سر سفره خدا» گزارش می‌دهد

ضیافت روزه‌اولی‌ها در شبکه کودک

مخاطبان برنامه‌های شبکه کودک چند سالی است در ماه مبارک رمضان به تماشای برنامه سحرگاهی «سر سفره خدا» می‌نشینند. برنامه‌ای که به‌دلیل توجه و استقبال مخاطبانش در اربعین هم روی آنتن رفت.
مخاطبان برنامه‌های شبکه کودک چند سالی است در ماه مبارک رمضان به تماشای برنامه سحرگاهی «سر سفره خدا» می‌نشینند. برنامه‌ای که به‌دلیل توجه و استقبال مخاطبانش در اربعین هم روی آنتن رفت.
کد خبر: ۱۴۰۴۰۰۸
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

این برنامه در سال جدید با رویکرد تازه‌ای پخش می‌شود. ضمن این که امسال در لحظات تحویل سال نو هم برای مخاطبانش ویژه‌برنامه داشت و بسیار هم مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت. سر سفره خدا، امسال با محوریت سوره مبارکه نور تولید و پخش می‌شود و تمام آیتم‌ها و بخش‌های این برنامه با همین محوریت ساخته شده است. این برنامه با هدف ایجاد شادی معنوی در بچه‌های روزه اولی و به‌خصوص ۹تا۱۲سال با اجرای شهرام شکیبا روی آنتن می‌رود و شامل آیتم‌هایی چون رادیو محله، با من بودین، نماآهنگ و نمایش‌های دیدنی است که همه این بخش‌ها طبق سوره مبارکه نور طراحی شده است. جام‌جم در یکی از سحرگاه‌های ماه رمضان به پشت صحنه این برنامه رفته و با حمیدرضا عطارد تهیه کننده، شهرام شکیبا مجری، بازیگران و عوامل برنامه گفت‌وگویی داشته که شاید خواندن آن برای‌تان جالب باشد. پس همراه ما باشید:

لوکیشن خانه‌ای کنار مسجد
یکی از جذابیت‌های هر برنامه دکور و لوکیشن آن است. لوکیشن این برنامه هم به گونه‌ای طراحی شده که یک خانه در کنار مسجد محله است و همه اتفاقات در این خانه رخ می‌دهد. از حضور مهمان‌ها گرفته تا اجرای نمایش. ساعت ۱و۳۰دقیقه صبح است که وارد لوکیشن می‌شویم. شاید باورتان نشود که چه رفت و آمد و هیاهویی در این ساعت از شب در استودیوی برنامه برقرار است. همه در تلاشند برنامه بدون وقفه و مشکلی روی آنتن برود. در این میان هم هر کسی که فرصتی پیدا می‌کند برای خوردن سحری به رستورانی که برای این برنامه بازسازی کرده‌اند می‌رود. گروه سرودی که شامل یک سری نوجوان‌ است وارد استودیو می‌شوند و گوشه‌ای از سالن تمرین می‌کنند. ما هم قدمی در استودیو می‌زنیم. استودیویی که بی‌شباهت به خانه مادربزرگ‌ها نیست. آن هم با حوض آب وسط دکور و گلدان‌هایی که در اطراف چیده شده است. شهرام شکیبا نیز متن به دست روی تخت کنار حوض نشسته و دیالوگ‌هایش را مرور می‌کند. سه بازیگر که با گریم، شبیه پیرمردها شده‌اند هم گوشه‌ای از پشت صحنه نشسته و با هم متن را دورخوانی می‌کنند. بچه‌های صحنه هم دکور را برای برنامه آماده می‌کنند. تهیه کننده هم که بی‌سیم به دست مدام در رفت و آمد به استودیو و واحد سیار است، با مجری و بازیگران صحبت می‌کند. مدیر صحنه دقایق باقی مانده به آنتن را در بلندگو اعلام می‌کند. تصویربردارها پشت دوربین‌ها ایستاده و مجری هم در انتهای دکور و پشت یک در ایستاده و منتظر شروع برنامه است. مدیر صحنه ثانیه‌های باقی‌مانده را اعلام می‌کند و افرادی که در استودیو هستند، از آنجا خارج می‌شوند. سه پیرمرد وارد شده ـــ این سه بازیگر، کاراکترهای برنامه شگفت انگیزان هستند که در چند برنامه به‌عنوان مهمان بازیگر به سر سفره خدا دعوت شدند ـــ و با شروع برنامه نمایش کوتاهی را اجرا می‌کنند و بعد تیتراژ ابتدایی پخش می‌شود. آیتم‌ها یکی پس از دیگری پخش می‌شوند. در فاصله زمانی که گروه سرود در حال اجرای برنامه خود است، مهمان‌هایی که به برنامه آمده‌اند در پشت صحنه با مجری و بازیگران عکس یادگاری می‌گیرند. یکباره یکی از عوامل با جعبه‌ای وارد می‌شود که حاوی سوغات مشهد از طرف یکی از بیننده‌های برنامه است که برای همه یک سری عروسک دست ساز فرستاده و باعث شادی همه می‌شود.

طراحی برنامه بر اساس سوره نور
حمیدرضا عطارد از ابتدای این برنامه تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده داشته است. عمده فعالیت او کار در حوزه کودک و نوجوان است. البته تجربه برنامه مذهبی «زلال احکام» و «مغناطیس» را هم در رزومه خود دارد. وی درباره این‌که سر سفره خدا پس از مدتی وقفه روی آنتن رفت به جام‌جم می‌گوید: آخرین سالی که این برنامه روی آنتن رفت، سال ۹۸ بود که همان سال در جشنواره تولیدات سازمان بهترین برنامه کودک شد اما سال بعد مسائل مالی و پروژه «شگفت‌انگیزان» به میان آمد که پیچیدگی‌های خاصی داشت و باید برایش زمان می‌گذاشتیم و تحقیق می‌کردیم. بنابراین این برنامه ساخته نشد و سال بعد تکرار آن پخش و سال بعدش هم یک برنامه دیگر جایگزین آن شد. تا این که امسال بعد از سه سال با رویکرد تازه‌ای روی آنتن رفتیم. به این خاطر که آقای باطنی زمانی که مدیریت شبکه را به‌عهده گرفت، بر آن شد تا برندهای شبکه را احیا کند که سر سفره خدا یکی از همین برنامه‌ها بود که ما در اربعین از کربلا برنامه داشتیم و استقبال خوبی هم شد. تا این‌که در تحویل سال هم برنامه‌ای برای بچه‌ها تولید شد و پخش کردیم.
وی ادامه می‌دهد: اتفاق جدی این بود که برای اولین بار برای مخاطبان کودک ویژه برنامه تحویل سال طراحی و ساخته شد. پیش از این شبکه کودک برنامه تحویل سال برای بچه‌ها نداشت.
عطارد درباره محوریت سوره مبارکه نور در برنامه و طراحی برنامه بر اساس این سوره مبارکه هم توضیح می‌دهد: ما همیشه فرم برنامه‌های‌مان را بر اساس یک بستر محتوایی می‌چینیم. امسال هم با پشتوانه آدم‌های با تجربه این کار مثل دکتر چیت‌چیان و همکاران‌شان یک تجربه خیلی جدی را در نظر گرفتیم و سوره نور را انتخاب کردیم و تمام بخش‌های برنامه را بر اساس همین سوره طراحی کردیم.
وی می‌افزاید: ما پیش از ماه رمضان پرسشنامه‌ای را طراحی کردیم و از مخاطبان می‌پرسیم آموزه‌هایی که مدنظر ما بود را چقدر توانسته‌ایم به بچه‌ها منتقل کنیم و در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم یا نه. این پرسشنامه قرار است پس از پایان پخش آخرین قسمت در سامانه شاد به اشتراک گذاشته شود تا ما متوجه شویم چقدر توانسته‌ایم روی بچه‌ها تاثیر بگذاریم و آنچه مد نظرمان بود را به‌درستی به آنها منتقل کرده باشیم.
تهیه‌کننده برنامه درباره تعامل با مخاطب هم عنوان می‌کند: برنامه‌های تلویزیون زمانی می‌توانند تاثیرگذار باشند که بتوانند با مخاطبان خود تعامل کنند. می‌توانم بگویم به‌طور جدی این کار را برنامه «نیمرخ» با نسل ما کرد. الان تعامل مخاطب با رسانه فقط از طریق پیامک و مسابقه شده است اما ما در سامانه شاد که سامانه تخصصی بچه‌هاست خواستیم این کار را انجام دهیم و این تعامل را با بچه‌ها داشته باشیم. یعنی نمایش را یک جایی متوقف و با نظرات بچه‌ها کامل می‌کنیم و می‌گوییم که اگر جای احسان بودید چه تصمیمی می‌گرفتید؟ سپس پلاتوهای نمایشی پایانی را همان موقع پخش برنامه، متناسب با نظر اکثریت مخاطبان، طراحی و اجرا می‌کنیم و این تجربه‌ای بسیار سخت و پرریسک و البته بسیار مهم است.
وی در پایان درباره علاقه‌اش به فعالیت در حوزه کودک‌ونوجوان هم می‌گوید: شروع کار من تئاتر بوده و در حوزه کودک فعالیت می‌کردم. امسال هم با توجه به تجربه شش‌‌ساله‌ای که در این برنامه کسب کردیم، تلاش داشتیم اتفاق تازه‌ای را در برنامه رقم بزنیم.

دوستی با نوجوانان در برنامه تلویزیونی
شهرام شکیبا، شاعر، بازیگر و نویسنده و مجری در سری جدید سر سفره خدا اجرای برنامه را برعهده دارد. او در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص ویژگی‌های این برنامه و اهمیتی که کار برای کودکان‌ونوجوانان دارد می‌گوید: برخی از دوستان نگاه اشتباهی به این مقوله دارند. این‌که سطح و جایگاه کار برای کودک پایین است. درصورتی‌که اصلا این‌طور نیست. خودم فرزند دارم و ارتباط آنها را با برنامه‌ها می‌بینم. من درواقع نقش همان شکیبای مجری و نویسنده هستم که در این برنامه درگیر کار کودک شده است.
وی ادامه می‌دهد: اینجا مخاطب خیلی راحت‌تر حرفت را می‌فهمد و می‌پذیرد و نسبت به شما پیشداوری و موضع ندارد. هیچ حجابی هم بین مخاطب و مجری وجود ندارد. من معتقدم مخاطب چنین برنامه‌ای خیلی صادق است و اگر صادق باشی به‌راحتی حرف‌هایت را می‌پذیرد اما مخاطب بزرگسال تجزیه‌وتحلیل‌های بسیاری می‌کند تا یک موضوع را بپذیرد. این برای من کار را خیلی جذاب می‌کند.
شکیبا همچنین می‌گوید: همه ما یک کودک درونی داریم. مرحوم قیصر امین‌پور کتابی با موضوع اندیشه‌های کودکانه و شاعران دارد که در آن کتاب می‌گوید اگر فضای شعر نزدیک به فضای صداقت باشد و ما پاکی کودک درون‌مان را با جهان در شعر مواجه کنیم، پس شاعران نزدیک‌ترین آدم‌ها به کودکان هستند.
وی در ادامه درباره سختی‌های کار برای بچه‌ها عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های این کار این است که بچه‌ها همراه خانواده‌های‌شان در این ساعت از روز پای تلویزیون می‌نشینند. از این رو من تاثیرگذاری این برنامه را به‌عینه در کودکان و خانواده‌های‌شان می‌بینم اما یکی از چیزهایی که کار را سخت می‌کند این است که آموزه‌های دینی را هم باید در اینجا لحاظ کرد. آن‌هم به گونه‌ای که غیرمستقیم باشد و دافعه ایجاد نکند. البته همه این پیچیدگی‌ها کار را شیرین‌تر می‌کند.
شکیبا همچنین در تکمیل گفته‌های خود درباره اهمیت کار برای کودک‌ونوجوان و این‌که عده‌ای آن را کار سطحی و کم‌ارزش می‌دانند هم توضیح می‌دهد: گاهی برخی رفقای هم‌داستان و نزدیک به من خرده می‌گیرند چرا کار کودک می‌کنی؟! من هم در پاسخ می‌گویم که اتفاقا خیلی کار مهمی انجام می‌دهم. من این امکان را دارم که در برنامه‌های ادبی به‌عنوان کارشناس حضور داشته باشم. مثل برنامه‌هایی که در طول این مدت کار کردم اما ترجیح می‌دهم هر از گاهی برنامه‌ای برای کودک‌ونوجوان کار کنم و به این بهانه گاهی شیرینی‌های ادبیات را هم به نوجوانان بگویم. یعنی این را برای خودم وظیفه می‌دانم که گاهی برای کودکان و نوجوانان یک کار داشته باشم.
وی درباره این‌که با توجه به گستردگی رسانه‌ها و زرق‌وبرق‌های ظاهری برخی برنامه‌های ماهواره‌ای چه خوراکی مناسب روح و ذهن بچه‌هاست هم می‌گوید: چیزی که برنامه‌های ماهواره دارند، این است که بومی نیستند. در مقابل، ما باید بومی باشیم. من همیشه این را می‌گویم حتی شعرایی که جهانی شدند، اول بومی بودند و بعد جهانی شدند. از این رو ما باید از ظرفیت‌های فرهنگی داخل ایران در برنامه‌ها استفاده کنیم و آنها را با صداقت و به دور از شعارزدگی و سیاست‌زدگی به بچه‌ها بگوییم. نوجوان کاری به کار سیاست ندارد. من فکر می‌کنم بدون امر و نهی باید با نوجوان دوست بود و در حین دوستی اگر نیاز است، پیامی به او گفته شود اما از همه مهم‌تر این است که باید با نوجوان در برنامه تلویزیونی دوست بود. اصولا هدف همین است.
وی در پایان درباره بازخورد کودکان‌ونوجوانان از پخش این برنامه هم بیان می‌کند: من برنامه‌های بزرگ و پرخرج زیاد کار کردم اما هرگز بازخوردی به اندازه این برنامه نداشته است. من تاثیر این برنامه را در جامعه از برخوردهایی که دارم متوجه می‌شوم. بارها هم تشکر خانواده‌ها را دیدم و شنیدم که درباره آموزه‌های دینی است که در این برنامه مطرح می‌شود.

اهمیت رعایت چارچوب‌ها و حریم‌ها
هانی چیت‌چیان، کارشناس ارشد رشته تفسیر قرآن و سرپرست پژوهشی این برنامه است که درباره انتخاب سوره نور و اهمیت برنامه‌سازی برای کودک‌ونوجوان به جام‌جم می‌گوید: این برنامه محصول ۷ ــ ۶ سال ارتباط مستمر با شبکه و تولید برنامه است. ما از ابتدا به‌دنبال محتوای مناسب برای رشد بچه‌ها در برنامه بودیم. یعنی از ایده به دیده برسانیم. تجربیات متعددی هم صورت گرفت. حتی در سری برنامه‌های سر سفره خدا موضوعات مختلفی را کار کردیم. یعنی یک‌سال بحث مسئولیت‌پذیری را در برنامه داشتیم. ایده اصلی هم این بود هر موضوعی که فکر می‌کنیم بچه‌ها الان نیاز دارند، بر اساس یک منظومه مشخص مدون دینی، به آن خروجی که روی آنتن نیاز داریم تبدیل کنیم. وی ادامه می‌دهد: اینجا مهم‌ترین اتفاقی که افتاد این بود که تولید یک برنامه بر اساس یک نظام و نگاهی باشد که سر سفره خدا و بر اساس سوره نور انتخاب شد. سوره‌ای که به عنوان منبع اصلی برداشتیم و تمام بخش‌های برنامه را بر اساس این سوره طراحی کردیم. چیت‌چیان همچنین می‌افزاید: چارچوب‌ها و حریم‌ها و زیبایی رعایت آنها با توجه به آسیب‌هایی را که سال گذشته در رفتار بچه‌ها در مدارس و خانواده شناسایی شده‌بود، مد نظر قرار دادیم و از سه چهار ماه قبل از شروع برنامه تحقیقات را آغاز کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه به نسبت سال‌های قبل توانسته در کنار بچه‌ها، خانواده‌ها را نیز درگیر کند، توضیح می‌دهد: از آنجا که زمان پخش سر سفره خدا سحر است، هم بچه‌ها تلویزیون تماشا می‌کنند و هم خانواده‌ها. طبعا این‌که برنامه رنگ و بوی خانوادگی هم داشته‌باشد، موضوعیت پیدا می‌کند. ما سعی ‌کردیم مهمانانی که به برنامه می‌آیند، متناسب با فضای برنامه و مخاطبانش باشند. یعنی مهمان‌ها کسانی باشند که بچه‌ها دوست‌شان داشته‌باشند و با آنها ارتباط برقرار کنند. امسال رویکردمان این بود کودکانی مهمان برنامه شوند که برای بچه‌ها جذاب باشند.
وی در ادامه عنوان می‌کند: تلاش ما این بوده که روی بچه‌های ۹ تا ۱۲ سال تاثیرگذار باشیم. در کنار آنها خانواده‌ها نیز مخاطب برنامه باشند و بچه‌ها را در تماشای این برنامه همراهی کنند.

بچه‌ها خیلی مهم هستند
محمدحسین بخشی‌زاده، مدیر شبکه نهال در پشت صحنه این برنامه حضور داشت و به سوالات جام‌جم پاسخ داد. وی درباره رویکرد برنامه و درگیر شدن خانواده‌ها به همراه بچه‌ها با برنامه می‌گوید: وقتی موضوع برنامه تامل برانگیز باشد و بخواهد تفکر را در بچه‌ها فعال کند، طبعا حرف و حدیث و گفت‌وگوها به سمت خانواده کشیده می‌شود و خانواده همراه بچه‌ها درباره این مسأله صحبت می‌کنند. ما هر شب یک سوال نظرسنجی در برنامه داریم که ناظر بر خود برنامه است و همین گفت‌وگو را به سمت خانواده‌ها می‌برد و بچه‌ها و خانواده‌ها درگیر می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: حضور امیر سهیلی، حامد مدرس و احسان مهدی در کنار شهرام شکیبا که اجرای برنامه‌های بزرگسال را دارد، باعث می‌شود برنامه هم برای بچه‌ها جذاب باشد و هم برای خانواده‌ها. اگر ما در برنامه خانواده را هم مدنظر قرار می‌دهیم، از زاویه کودک به خانواده می‌رسیم. بنابراین بچه‌ها اولویت ما در این برنامه هستند. از این رو هرقدر برنامه پیش‌تولیدی قوی‌تر داشته‌باشد، طبعا اتفاق بهتری در برنامه خواهدافتاد. به همین دلیل ما از چهار ماه قبل کار را شروع کردیم. بخشی‌زاده درباره ویژه‌برنامه تحویل سال هم که برای نخستین بار اتفاق افتاد، می‌گوید: ما در ویژه‌برنامه بیش از ۲۰ عنوان مهمان داشتیم و برنامه بسیار پر و پیمان بود و برای نخستین بار در زمان اصلی که تحویل سال است، برای بچه‌ها برنامه داشتیم. برنامه‌ای که متناسب با سن و سال خودشان بود و با استقبال خوبی هم از طرف بچه‌ها روبه‌رو شدیم. قرار است در مناسبت‌های خاص بازهم برای بچه‌ها برنامه داشته‌باشیم و به کودکان بها بدهیم؛ چون برایمان بچه‌ها خیلی مهم هستند.
وی در پایان هم بیان می‌کند: من فکر می‌کنم خیلی بیشتر از این باید به بچه‌ها بها بدهیم. چون برنامه‌سازی برای آنها خیلی مهم است. البته بچه‌ها این شبکه را شبکه خودشان می‌دانند و باعث خوشحالی ماست.

بچه‌ها با کسی تعارف ندارند
حامد مدرس چند سالی است که اجرای این برنامه را به عهده دارد. او امسال با تیپ و شخصیت متفاوتی حضور پیدا کرده و نقش خان عمو را بازی می‌کند. او درباره حضورش به عنوان بازیگر در برنامه به جام‌جم می‌گوید: از ابتدا با دوستان که در این باره صحبت می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم بعد از پنج شش دوره بهترین اتفاقی که می‌شد در برنامه بیفتد، همین است. یعنی می‌خواستیم اتفاق متفاوت از درون برنامه بیفتد. چون هر یک از ما چند سالی است با برنامه همکاری می‌کنیم و شناخت بیشتری نسبت به همدیگر داریم. بچه‌ها هم با ما آشنا هستند. به همین دلیل بهترین گزینه برای اجرا، آقای شکیبا بود و من هم تیپ خان عمو را گرفتم. ما جنس بازی همدیگر را می‌شناسیم و همین نکته خیلی به ما کمک می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: ما هر شب متنی داریم که اجرا می‌کنیم. اما چون جنس کار همدیگر و طنز یکدیگر را می‌شناسیم، بنابراین وقتی می‌خواستیم به متن شاخ و برگ بدهیم، راحت‌تر می‌توانستیم همدیگر را پیدا کنیم. البته در ابتدا این‌که بچه‌ها من را در قالب این شخصیت بپذیرند، برایم باعث نگرانی بود. اما خوشبختانه بچه‌ها استقبال کردند و از همان ابتدا بازخوردهای خوبی گرفتیم.
مدرس همچنین می‌افزاید: زنده اجرا کردن نمایش در این برنامه صحنه تئاتر را برای ما تداعی می‌کند و از این رو تجربه بسیار شیرینی است اما تفاوتش با تئاتر این است که تماشاچی محدودی دارد. در این برنامه برای مخاطبان خاص رسانه‌ملی نمایش اجرا می‌کنیم. همین ویژگی خاص و متفاوت این برنامه برای ماست.
وی در ادامه بیان می‌کند: بچه‌ها به شدت باهوش اما بی‌رحم هستند و البته بسیار صادق و با کسی تعارف ندارند؛ بنابراین اگر برنامه‌ای را دوست نداشته‌باشند به راحتی آن را کنار می‌گذارند و سراغ چیزی که دوست دارد می‌روند. از این رو کار برای این گروه سنی سخت‌تر می‌شود. با این‌که من تجربه کارهای دیگر دارم، اما احساس می‌کنم کار برای کودکان آهن‌ربایی دارد که باعث می‌شود فعالیت برای آنها را دوست داشته‌باشم.

خنداندن بچه‌ها خیلی باارزش است
امیر سهیلی را این شب‌ها با شخصیت «رامین فود» در سریال «نون‌خ۴» می‌شناسیم. اما او چند سالی است با حضورش در این برنامه مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص فعالیت برای این گروه سنی بیان می‌کند: متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند کار برای کودک و نوجوان در سطح پایینی قرار دارد. در صورتی که اصلا این گونه نیست. اتفاقا برعکس کار بسیار سخت و پر از ظرافتی است که نیازمند تجربه و تخصص است. من هم به کارهای سخت علاقه دارم و از این رو حوزه فعالیتم بیشتر کودک بوده است. گرچه در سریال‌های تلویزیونی هم ایفای نقش کرده‌ام.
وی درباره علاقه‌اش به کار کودک با وجود سختی‌هایی که دارد، ادامه می‌دهد: به هر حال هر کاری سختی‌های خاص خودش را دارد. کار کردن برای بچه‌ها هم سختی‌ها و پیچیدگی‌های خودش را دارد اما جذاب است. بچه‌ها با هیچ کسی تعارف ندارند و اگر چیزی را دوست نداشته باشند آن را نادیده می‌گیرند. بازیگری در پخش زنده هم سختی‌های خودش را دارد. مثل کاری که ما در آیتم نمایشی برنامه انجام می‌دهیم. اما جذابیت‌هایی دارد که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد و نادیده گرفت. سهیلی همچنین می‌افزاید: حضور در چنین برنامه‌ای نیازمند خلاقیت و بداهه بسیار است. این که یکباره زمان نمایش کوتاه می‌شود و بازیگر باید به گونه‌ای نمایش را جمع کند که لطمه و آسیبی به آن وارد نشده و مخاطب هم متوجه این اتفاق نشود. حقیقتش این است که من از روز اولی که به این برنامه آمدم، با خودم عهد بستم بچه‌هایی را که در چنین ساعتی از صبح بیدار می‌شوند و می‌خواهند روزه بگیرند بخندانم. من فقط با این نیت به برنامه آمدم و امیدوارم توانسته باشم این کار را انجام بدهم. وی در پایان هم می‌گوید: ما خیلی از نکات مهم و اخلاقی را در قالب نمایش به بچه‌ها می‌گوییم و تلاش می‌کنیم این نکات برایشان جذاب باشد. خاطرم هست یک بار جواد رضویان به من گفت: من نمی‌خواستم سحر بیدار شوم. اما از صدای خنده بچه‌هایم بیدار شدم که برنامه تو را تماشا می‌کردند. همین برای من باارزش است که توانسته‌ام بچه‌ها را بخندانم. مهم این است که توانسته باشم کاری را که به من محول شده درست انجام بدهم.

ضیافت الهی به میزبانی رسانه ملی
جبارآذین | منتقد
رسانه ملی امسال هم مانند سال‌هاو ماه‌های مبارک رمضان پیشین،در مسیر همدلی و همنوایی روحانی و معنوی با روزه‌داران معتقد و مهمانان ضیافت الهی و مخاطبان خداباور و متدین خود و در امتداد ارتقا و تکامل باور‌های الهی و انسانی و اعتقاد‌های دینی جامعه، در حد توانایی‌های فرهنگی، رسانه‌ای و ملی خود در تمام شبکه‌های صدا و به‌ویژه سیما در کنار انواع برنامه‌ها و پخش فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی، با حضور گروهی از هنرمندان، ورزشکاران، کارشناسان، استادان و متخصصان امور دینی و اجتماعی، مبادرت به چیدمان معنوی و تماشایی و جذاب سفره‌های الهی رمضانی کرده و خادمانه به میزبانی ملت خداجو پرداخته است. رسانه ملی با توجه به نقش و جایگاه مهم و بزرگ خود در گستره فرهنگ‌سازی و پاسداری از آیین‌ها و آموزه‌های ملی و دینی، پیوسته تاثیرگذار بوده و از این طریق توانسته به میان خانواده‌ها رفته و عضوی از آنها گردد. در ماه مبارک رمضان امسال که با نوروز ۱۴۰۲ مصادف و مقارن بود، برای پوشش هر دو مناسبت، ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده بود که تولید و پخش رمضانی‌های آن در کنار دو سریال نوروزی همچنان ادامه دارد و مخاطبان خود را با رضایتمندی همراهی می‌کند. ویژه‌برنامه‌های سحری و افطاری از شاخص‌ترین برنامه‌های رمضانی است که با هدف باروری باورهای دینی و مذهبی و انتقال و تحکیم آموزه‌ها و مبانی دینی و اخلاقی از منظر مولفه‌های رمضانی و سرگرمی‌سازی و محتوا و معناگرایی و رعایت ذائقه و سلیقه مخاطب تولید شده است. دکورها وآکسسوارهای زیبا و دیدنی با نورپردازی‌های چشم‌نواز، تصاویری از جذابیت‌های طبیعی و ماورایی و مضامین دلنشین و روح‌نواز معنوی از عناصر مشترک آنها است.
ویژه‌برنامه‌های افطاری و سحری شبکه‌های مختلف سیما با عناوین مردم دوست‌داشتنی، چند روایت معتبر، محفل، زندگی پس از زندگی، تا نیایش، دریاب، چشمه، سفره نور، نسل قاسم، ماه من، سر سفره خدا، ماه خدا، ماه ماه و... هرکدام برای خود مخاطبان، همدلان و همراهانی دارند که برخی مانند تا نیایش و چشمه به دلیل قوت و غنای مضمونی و محتوایی و اجرایی، بینندگان‌شان بیشتر است. گل سرسبد امسال برنامه‌های محتوا و معنامحور رمضانی بازهم برنامه پژوهشگرانه و تجربه‌نمای ماورایی زندگی پس از زندگی کار عباس موزون است که جذابیت‌ها وگفت‌وگوهای چالشی با تجربه‌گراها و انتقال دستاوردهای آنها از جهان نور همچنان مخاطبان میلیونی سیما را با خوبی‌هایش همراه کرد. با این حال همه ویژه‌برنامه‌های افطاری و سحر سیما با وفاداری به اهداف فرهنگ‌سازی و احترام و ارتقای اعتقادهای دینی خانواده‌ها و حفاظت از آیین‌ها و سنت‌های الهی و ملی و مردمی موفق عمل کرده‌اند. شناخت و درک و جایگاه دقیق و عمیق و ظریف روزه و روزه‌دار و ماه مبارک رمضان در آموزه‌های اسلامی و ایرانی از مهم‌ترین مختصات تولیدات رمضانی تلویزیون محسوب می‌شود که باعث شده رسانه ملی برای آنها خوراک‌های معنوی و روحانی مناسب و ویژه تدارک ببیند و با این اقدام پسندیده، افزون بر همسویی با متدینان به وظایف، تکالیف و رسالت‌های فرهنگی و دینی و ملی خود هم بپردازد. ویژه‌برنامه‌ها وضیافت‌های نورانی و معناگرای افطاری و سحری تلویزیون با همنوایی آوای ملکوتی قرآن کریم در ایجاد فضای معنوی و روح‌بخش و امیدآفرین موفق است.

با این برنامه زائر کربلا شدم
احسان مهدی را با کاراکتر احسان در «سر‌سفره خدا» می‌شناسیم که چند سالی است با این گروه همکاری می‌کند. اما او در زمینه دوبله انیمیشن هم فعالیت‌هایی انجام داده است. مهدی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص تغییراتی که در طول این سال‌ها در برنامه ایجاد شده و این که چه روندی را طی کرده که به این جایگاه رسیده می‌گوید: من فکر می‌کنم مثل خودمان که در طول این سال‌ها با این برنامه بزرگ شده‌ایم، برای «سر‌سفره خدا» هم این اتفاق افتاد. یعنی سال به سال قدم‌هایی رو به جلو برداشت و تیم تکمیل‌تر شد. چون سال اول فقط من و حامد مدرس بودیم. سال بعد افراد دیگری به این برنامه پیوستند و اتفاقات تازه‌ای را رقم زدند.
وی درباره پخش برنامه در اربعین هم توضیح می‌دهد: اتفاق عجیبی که افتاد این بود که برنامه در اربعین هم با همین رویکرد روی آنتن رفت و کار بسیار سختی بود که خوشبختانه خروجی خوبی داشت. اما یکی از نکات مثبتش برای من این بود که من به خاطر این برنامه برای اولین بار به کربلا رفتم. امسال هم به دلیل تقارن نوروز و ماه رمضان اتفاقات خوبی رقم خورد و همه در کنار یکدیگر این برنامه را از ابتدا پیش می‌بریم. به نظرم آن تکامل را می‌توان در برنامه امسال دید.
مهدی در ادامه نیز درباره مخاطبان این برنامه که از کودک و نوجوان به خانواده‌ها نیز ارتقا پیدا کرده عنوان می‌کند: به هر حال این نگاه از تکامل یافتن برنامه نشأت می‌گیرد. اما نکته‌ای که دوست دارم در این میان اشاره کنم این است که در پشت‌صحنه ما همه همدیگر را دوست داریم و با اشتیاق در این ساعت از شب به برنامه می‌آییم. بنابراین این حس خوب و مثبت را می‌توانیم به مقابل دوربین هم منتقل کنیم. همین رویکرد می‌تواند روی برنامه و مخاطبان ما هم تاثیرگذار باشد. وی درباره نمایش‌هایی که در برنامه اجرا می‌شود هم بیان می‌کند: خیلی از اتفاقات از شناخت ما شکل می‌گیرد. همین شناخت باعث می‌شود که در مقابل دوربین اتفاقات خوبی رخ بدهد و حس پویایی و زنده‌بودن وجود داشته باشد. خوشبختانه بچه‌ها این برنامه را دوست دارند. به خصوص نمایش‌های زنده‌ای را که اجرا می‌کنیم. ما معمولا از ۱۰ شب تا ۶ صبح اینجا هستیم و با این حال فضای برنامه و مخاطبان‌مان را دوست داریم و از این رو سختی‌هایش هم برای ما جذاب می‌شود. این بازیگر در پایان هم می‌گوید: پدربزرگ من نویسنده و کارگردان و بازیگر کودک بود و این قضیه در خانواده ما موروثی است. همین شناخت باعث می‌شود که در این کار به کمک من بیاید. امیدوارم این برنامه همچنان تداوم داشته باشد و بچه‌ها هم آن را دوست داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها