میزان ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران بالغ بر ۳۳۹میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخایر ۴۰۹میلیون مترمکعبی روز مشابه سال قبل کاهشی ۷۰میلیون مترمکعبی دارد.
میزان ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران بالغ بر ۳۳۹میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخایر ۴۰۹میلیون مترمکعبی روز مشابه سال قبل کاهشی ۷۰میلیون مترمکعبی دارد.
کد خبر: ۱۴۰۳۷۵۷

به گزارش جام جم آنلاین به‌رغم رشد بارش‌ها در بخش‌های مختلف کشور نسبت به سال آبی گذشته، بخش‌هایی از ایران همچون استان تهران، یا رشد بارش اندکی داشته‌اند و یا نسبت به آمار بارش‌های سال آبی قبل و متوسط درازمدت، با کاهش در میزان بارش‌ها مواجه‌اند.

میزان بارش‌های استان تهران در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا 14 فروردین) در مجموع 162.8 میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل (160.4 میلی‌متر) رشدی 2درصدی داشت، اما میزان بارش‌های سال آبی جاری استان تهران نسبت به آمار متوسط درازمدت (54ساله) که 206.7 میلی‌متر بوده، کاهشی 21درصدی را نشان می‌دهد.

در سالهای نرمال، سهم برداشت از ذخایر سدهای تهران برای تأمین آب شرب 70 درصد و سهم منابع زیرزمینی از تأمین آب شرب به 30 درصد می‌رسد. هرچه میزان منابع آبی تهران در سدهای پنج‌گانه نسبت به سال‌های نرمال، کاهش داشته باشد، سهم استفاده از منابع زیرزمینی افزایش و سهم استفاده از منابع سطحی در تأمین آب تهران کاهش می‌یابد.

بر اساس آخرین پایش رسمی صورت‌گرفته در خصوص منابع آبی سدهای تهران (14 فروردین) میزان ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه (ماملو، لار، لتیان، طالقانی و امیرکبیر) بالغ بر 339 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخایر 409 میلیون مترمکعبی روز مشابه سال قبل، کاهشی 70 میلیون مترمکعبی دارد.

در سالهای نرمال، میزان ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران در پایان فروردین‌ماه 770 میلیون مترمکعب است که مقایسه این رقم با میزان فعلی ذخایر آبی سطحی تهران نشان‌دهنده کسری 431 میلیون مترمکعبی است./تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها