نگاه رهبر انقلاب به یک ثروت ملی

شعر، حوادث انقلاب را رصد و منعکس می‌کند

در بیان تفاوت داستان و شعر می‌گویند داستان در خلوت مرور می‌شود و شعر در جلوت بیشتر نمود دارد. هرچقدر موقعیت این هنر که بسیار جلوتی و برونگراست گران‌تر و گرامی‌تر داشته شود، برای اهالی آن خشنودانه‌تر و جذاب‌تر است.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۴۱
نویسنده دکتر غلامرضا کافی - گروه فرهنگ و هنر

به قول جامی: پری رویی است که تاب مستروی ندارد. با این نگاه، بی‌شک دیدار با رهبر انقلاب به‌عنوان بالاترین مرجع حکومت برای اهالی شعر موقعیت بسیار خاصی است و خوانش شعر در حضور ایشان بسیار می‌تواند حال خوشایندی برای صاحب اثر باشد. در کنار آن، دیدار با ایشان، تاثیرگذاری عمیقی بر شعر معاصر دارد، چرا که این جایگاه زمانی و مکانی عاملی است تا شاعران که دغدغه حضور در محضر حضرت آقا را دارند برای رسیدن به این لحظه ناب، تلاش کنند تا سطح دانش خود را بالا ببرند و دغدغه ارتقای کیفی آثارشان را داشته باشند. همین مسأله تاثیر بسزایی در ارتقای کیفی شعر معاصر و پیشرفت و تعالی آن خواهد داشت. این آرزو حتی هنرمند را به این سمت هدایت می‌کند که حتی برای مشخص کردن یک حوزه اندیشگانی خاص برای اشعارش تلاش کند و جهان‌بینی داشته باشد.

موضوع دیگر این محفل هنری بسیار ارزشمند که باید مدنظر قرار گیرد، اهمیتی است که مقام معظم رهبری به شعر به‌عنوان یک رسانه‌ی اثرگذار دارد. ایشان در یکی از بیانات‌شان در این خصوص می‌فرمایند: «شعر یک رسانه است؛ یک رسانه اثرگذار است و برای انتقال مفاهیم، کارآمدی مضاعف دارد نسبت به بیان غیرشعری...».

به عقیده من تاکید بر این موضوع به این دلیل است که هنرهای دیگر برای ارائه، نیاز به ابزار دارند ولی شعر فاصله کوتاهی بین ذهن و زبان است، به همین دلیل به خاطر سپردنش خیلی کار آسانی خواهد بود و عرضه و عرصه با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. به همین علت شعر از دیرباز تاثیر زیادی در فرهنگ داشته است. حتی امروزه که برخی هنر صنعت‌ها، حوزه‌ گسترده‌تری را شامل می‌شوند و تاثیرگذاری بالاتری دارند ولی وقتی به فردیت‌ها نگاه کنیم شعر همچنان نقش رسانه‌ای خود را به‌خوبی ایفا می‌کند.

به همین علت هم، شعر از نگاه رهبری یک ثروت ملی است و به همان صورتی که هر سرمایه‌ای که امروز داشته باشیم طبعا باید برای تعالی‌بخشی به وضعیت کشور، اعم از جایگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از آن و شناخت جهانی‌اش استفاده کنیم، از این سرمایه نیز باید استفاده بهینه کرد.

در نگاه رهبر انقلاب، شعر یک ثروت ملی است، باید ارزش افزوده داشته باشد، باید برای آن هم‌افزایی کرد و حتما به‌گونه‌ای عرضه و ارائه شود که بتواند معرفی شایسته‌ برای ایران و انقلاب اسلامی باشد. به‌عقیده من با نگاهی به حوزه شعر انقلاب اسلامی، می‌توان چنین موضوعی را مورد تایید قرار داد، چرا که شعر یکی از هنرهای پیشرو، در صحنه و به‌روز است که حوادث انقلاب را به‌خوبی رصد و منعکس می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها