تاثیر قابل پیش‌بینی دادگاه ترامپ بر تحولات انتخاباتی آمریکا

افزایش اقبال جمهوریخواهان به ترامپ

همزمان با اولین جلسه دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان داده‌اند موضوع اعلام جرم دادگاه شهر نیویورک علیه دونالد ترامپ باعث افزایش اقبال به او شده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۰۴۰

به نوشته پایگاه نشریه ایندیپندنت، نظرسنجی برگزار شده از سوی شرکت‌ افکارسنجی «یوگاو» که برای رسانه یاهو نیوز با پرسش از ۱۰۸۹فرد بزرگسال و در ۳۱ــ۳۰ مارس(۱۱ــ۱۰فروردین ۱۴۰۲) برگزار شد، نشان داد دونالد ترامپ توانسته برتری خود را بر ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و رقیبش در رقابت‌های مقدماتی تعیین نامزد ریاست‌جمهوری جمهوریخواهان به میزان چشمگیری افزایش دهد.بر‌اساس نتایج این نظرسنجی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک رویارویی فرضی با این رقیبش با نتیجه ۵۷‌درصد به ۳۱‌درصد پیروز می‌شود که نشان‌دهنده افزایشی چشمگیر نسبت به نظرسنجی مشابه ماه گذشته میلادی است که در آن با نتیجه ۴۷‌درصد به ۳۹‌درصد برتری یافت. 

فرماندار فلوریدا هنوز به‌صورت رسمی ورودش را به رقابت مقدماتی تعیین نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه اعلام نکرده است.ترامپ زمانی که کاندیداهای دیگری نیز به صورت همزمان در نظرسنجی آمدند، توانست ۵۲درصد رای به دست آورد در حالی که دیسانتیس ۲۱‌درصد رای کسب کرد.نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی هم ۵درصد رای به دست آورد در حالی که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ۳درصد رای دست پیدا کرد. کریس کریستی، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا هم هریک ۲درصد رای به دست آوردند.ترامپ از طرفی در یک رقابت فرضی رو‌در‌رو با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با نتیجه ۴۵‌درصد به ۴۳‌درصد از وی شکست خورد.
     
دلیل پیگیری دموکرات‌ها
این نتایج در حالی منتشر شده که از پیش انتظار می‌رفت شروع دادگاه‌ها به نفع ترامپ تمام شود اما با توجه به این‌که دادستان نیویورک دموکرات است و افرادی هم که در نیویورک فعالیت می‌کنند اکثرا دموکرات هستند، سؤال این است که چرا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا،‌ شاهد چنین رویداد ‌بی‌سابقه‌ای هستیم. 
فؤاد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران،‌ این ماجرا را طراحی دموکرات‌ها برای پیروزی ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان می‌داند. ایزدی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که تشکیل این دادگاه از سوی دموکرات‌ها، جایگاه ترامپ را در میان جمهوریخواهان افزایش داده است، می‌گوید: دموکرات‌ها می‌دانند که ترامپ در مجموع نامزد ضعیف‌تری نسبت به هر نامزد دیگری در آمریکاست. آنها به‌دنبال نامزد ضعیف جمهوریخواه برای رقابت با بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ هستند به همین دلیل از پیروزی درون حزبی ترامپ حمایت می‌کنند.
     
روند دادگاه
همان‌طور که از قبل اعلام شده بود، نخستین دادگاه ترامپ، سه‌شنبه ساعت ۲۲ به وقت تهران در ایالت نیویورک برگزار و ۳۴ فقره اتهام به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وارد شد.دادگاه او را به پرداخت حق‌السکوت در تلاش برای دفن خبرهای منفی درباره کارزار انتخاباتی‌اش متهم کرد که البته ترامپ، تمام اتهامات را رد کرد. ترامپ که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رقابت می‌کند بعد از فرآیندهای قضایی به محل زندگی‌اش در فلوریدا بازگشت.انتظار می‌رود روند دادگاه ترامپ چند ماه طول بکشد و بعید است که محاکمه زودتر از سال آینده میلادی آغاز شود. به همین دلیل ممکن است درست همزمان با کارزار انتخاباتی‌اش برای انتخابات سال ۲۰۲۴ در دادگاه حضور یابد.
به نوشته نیویورک‌تایمز، دادستان‌ها برای ارائه فهرست خواسته‌ها و مدارک موردنظرشان تا ۹ ماه می (۱۹اردیبهشت) فرصت دارند. ۸ آگوست (۱۷مرداد) نیز مهلت تیم دفاعی ترامپ برای ارائه فهرست خواسته‌ها و مدارک و شواهدشان به دادگاه است.کارشناسان حقوقی می‌گویند اگر ترامپ مجرم شناخته شود، احتمالا جریمه نقدی خواهد شد و بسیار بعید است که به زندان برود.ترامپ اگر بخواهد، می‌تواند به کارزار انتخاباتی خود ادامه دهد. هیچ قانونی در آمریکا یک نامزد انتخاباتی را به دلیل مجرم شناخته‌شدن در دادگاه از کارزار انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری و حتی کسب کرسی ریاست‌جمهوری منع نمی‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها