اکثر باتری‌های یو پی اس دارای ضمانت هستند و این ضمانت می‌تواند از 24 تا 72 ماه تمدید شود. ضمانت‌های باتری برای تضمین و پوشش کیفیت ساخت و عملکرد باتری‌ها طراحی شده‌اند.
اکثر باتری‌های یو پی اس دارای ضمانت هستند و این ضمانت می‌تواند از 24 تا 72 ماه تمدید شود. ضمانت‌های باتری برای تضمین و پوشش کیفیت ساخت و عملکرد باتری‌ها طراحی شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۲۶۳۲

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای عملکرد قابل اعتماد مرکز داده و تجهیزات IT شما بسیار مهم است. یک یو پی اس برق پشتیبان را برای تجهیزات الکتریکی فراهم می کند، از آن دستگاه ها محافظت می کند و تضمین می کند که در صورت قطع برق یا سایر نوسانات برق، آنها همچنان فعال هستند.

اساساً، یک یو پی اس مانند بیمه نامه شما در برابر هزینه های بسیار بالای خرابی های برنامه ریزی نشده است.

سیستم های UPS از کسب و کار شما در برابر تعطیلی غیرمنتظره محافظت می کنند. اما سیستم ها به میزان عملکرد باتری های UPS که از آنها پشتیبانی می کنند قابل اعتماد هستند.

باتری ها ممکن است ساده ترین جزء در یک سیستم UPS باشند، اما مسلماً مهمترین آنها هستند. در واقع، در گزارش سال 2021 موسسه Ponemon، مشخص شده خرابی باتری یو پی اس یکی از اصلی ترین دلایل قطعی دستگاه است.

حتی یک سلول بد در یک رشته باتری می تواند کل سیستم پشتیبان تاسیسات را در طول قطع برق به خطر بیندازد و سازمان را بدون پشتیبانی انرژی که نیاز دارد باقی بگذارد.

 

از آنجایی که باتری‌های UPS برای تداوم کسب‌وکار بسیار ضروری هستند و در عین حال در برابر مشکلات و خرابی‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند، مهم است که باتری‌های UPS خود را هوشمندانه انتخاب کنید، محدودیت‌های آن‌ها را درک کنید و یک برنامه تعمیر و نگهداری باتری مناسب را اجرا کنید.

 

انواع اصلی باتری های یو پی اس کدامند؟

سه نوع اصلی باتری یو پی اس وجود دارد که هر کدام دارای قیمت، طول عمر و نیازهای نگهداری متفاوتی هستند. سبک سنگین کردن این سه عامل به مدیران ادارات کمک می کند تا بهترین نوع باتری UPS را برای نیازهای تجاری خاص خود تعیین کنند.

باتری های UPS سرب اسیدی

باتری های UPS سرب اسید یک انتخاب اثبات شده، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای سیستم های UPS هستند. آنها مقدار زیادی فضای ذخیره سازی را با هزینه مناسب ارائه می دهند.

با این حال، آنها سنگین‌تر هستند، معمولاً به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند و عمر مفید کمتری نسبت به سایر انواع جدیدتر فناوری‌های باتری UPS دارند.

باتری های UPS سرب اسیدی در دو نوع تولید می شوند:

باتری های VRLA

باتری های UPS سرب اسیدی تنظیم شده با سوپاپ (باتری VRLA) به عنوان باتری های سیلد اسید نیز شناخته می شوند. آنها معمولاً با پلاستیک پلی پروپیلن مهر و موم می شوند تا از نشت اسید باتری جلوگیری شود.

آنها همچنین حاوی یک دریچه هستند که فشار گاز داخل باتری را در صورت افزایش بیش از حد آن آزاد می کند. باتری های UPS VRLA معمولاً حدود پنج سال عمر مفید دارند. این باطری ها را می توان به آسانی تعویض کرد و نیاز به دانش فنی و مهارت آنچنانی برای این کار نیست.

باطری های VLA

باتری های UPS سرب اسیدی VLA باتری های VLA UPS که اغلب به عنوان باتری های پر از آب شناخته می شوند، بسیار قابل اعتماد هستند و معمولاً عمر بسیار طولانی تری نسبت به همتایان VRLA خود دارند.

با این حال، نگرانی‌های ایمنی در مورد آنها زیاد است و باید در یک اتاق باتری جداگانه دور از سایر تجهیزات فناوری اطلاعات قرار گیرند، که همین مسئله استفاده از آنها را در بسیاری از محیط‌ها دشوار می کند.

 

باتری های یو پی اس نیکل کادمیوم

 باتری های NiCad انتخاب خوبی برای کاربردهای UPS در مکان هایی با دمای محیط بسیار بالا هستند. آنها عمر طراحی 20 ساله دارند و در برابر تخلیه های عمیق بسیار مقاوم هستند.

نقطه ضعف آنها قیمت بالایشان است. باتری های NiCad گران هستند. آنها همچنین حاوی مواد سمی هستند که برخی از نگرانی های ایمنی را ایجاد می کند و فرآیند دفع و بازیافت را پیچیده می کند.

 

باتری های یو پی اس لیتیوم یون

باتری های یو پی اس لیتیوم یون یکی از جدیدترین فناوری های باتری یو پی اس با چندین مزیت است. قیمت اولیه بالاتر است، اما هزینه کل آنها اغلب کمتر است، زیرا باتری‌های لیتیوم یونی حداقل دوبرابر عمر مفید باتری‌های VRLA عمر می کنند، می‌توانند در دماهای بالاتر کار کنند و به خنک‌کننده کمتری نیاز دارند، و نیازهای تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند.

باتری‌های لیتیوم یونی کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و زمان‌های شارژ سریع‌تری برای کارکرد طولانی‌تر دارند. این باتری‌ها دارای قابلیت‌های نظارت داخلی برای حفظ سلامت باتری هستند که آنها را به انتخابی بسیار مطمئن برای جلوگیری از خرابی تبدیل می‌کند.

 

باتری های UPS چقدر عمر می کنند؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، انواع مختلف باتری های UPS دارای طول عمر متوسط متفاوتی هستند. با این حال، در مورد انواع باتری های UPS، درک تفاوت بین عمر طراحی باتری و عمر باتری یو پی اس بسیار مهم است. اشتباه گرفتن این دو مفهوم می تواند منجر به اشتباهات بسیار پرهزینه ای شود.

عمر طراحی باتری توسط سازنده تعیین می شود و طراحی سلول و پیری باتری را تحت شرایط کنترل شده در آزمایشگاه سازنده در نظر می گیرد. با این حال، این شرایط کارخانه به ندرت در دنیای واقعی رخ می دهد.

به همین دلیل است که عمر باتری مهم‌تر است. طول عمر باتری نشان دهنده این است نحوه کاربرد، نصب، شرایط عملیاتی و شیوه‌های تعمیر و نگهداری چگونه روی پیری باتری تأثیر می‌گذارد. عوامل خاصی که بر طول عمر واقعی باتری های UPS شما تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • رطوبت و دمای محیط یو پی اس
  • هر چند وقت یک بار یو پی اس روشن و خاموش می شود
  • نوع باتری و محیط ذخیره سازی
  • وسعت و فرکانس نگهداری

در حقیقت، هنگام استفاده از یو پی اس، باتری ها اغلب در کمتر از نیمی از زمان تعیین شده توسط سازنده طراحی شده از کار می افتند یا حداقل کارایی آنها نسبت به زمان شروع به کارشان کاهش پیدا می کند.

به طور کلی، ظرفیت باتری VRLA در حدود سال سوم شروع به کاهش می کند. تا سال پنجم، احتمالاً در پایان عمر مفید یا نزدیک به پایان است. باتری های لیتیوم یونی معمولا دو تا سه برابر بیشتر عمر می کنند.

 

گارانتی باتری یو پی اس چه محافظتی ارائه می دهد؟

اکثر باتری‌های یو پی اس دارای ضمانت هستند و این ضمانت می‌تواند از 24 تا 72 ماه تمدید شود. ضمانت‌های باتری برای تضمین و پوشش کیفیت ساخت و عملکرد باتری‌ها طراحی شده‌اند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که گارانتی از دست دادن عملکرد عادی به دلیل قدیمی بودن یا عدم استفاده از باتری‌های شما را پوشش نمی‌دهد.

 

چه زمانی باتری UPS خود را تعویض کنیم

باتری های VRLA معمولا تا حدود سه سال بدون افت قابل ملاحظه ای به کار خود ادامه می دهند، کارشناسان بر اساس تجربیات خود بین سه تا پنج سال را عمر مفید باطری در نظر گرفته و می گویند بهتر است پس از این زمان به تدریج به فکر تعویض باتری UPS باشیم، تصویر زیر چرخه عمر باطری سرب اسیدی را بر اساس درصد ظرفیت آن نمایش می دهد.

نمودار چرخه عمر باطری UPS
 

با توجه به اینکه تعویض باتری UPS یک اقدام هزینه بر است، توصیه می شود برای اطمینان از انجام صحیح و ایمن کار با یک متخصص باتری UPS کار کنید. مشاور باید بتواند در همه چیز از پشتیبانی فنی و نصب تا خدمات تأیید باتری و آزمایش کمک کند.

از آنجایی که شرکت پویان باطری خود تولید کننده باطری های UPS در داخل ایران می باشد قطعا می توانیم بهترین مشاوره را برای انتخاب باتری به شما ارائه دهیم.

آدرس سایت پویان باطری و راههای ارتباطی : www.pooyanbattery.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها