گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با شاهدان انفجار مرگبار خانه‌ای در تبریز

تراژدی‌شبانه در منظریه

با گذشت یک سال از انفجار ساختمان مسکونی چهار طبقه در خیابان عباسی تبریز که در آن پنج نفر جان خود را از دست دادند، دیروز هم محله منظریه این شهر، کانون انفجاری عظیم بود که در آن هفت نفر جان باختند و سه نفر دیگر مصدوم شدند. در این حادثه، سه منزل مسکونی صد در صد ویران شدند و ۱۰۰واحد مسکونی دیگر هم خسارت دید. بررسی‌های کارشناسان برای تعیین علت وقوع حادثه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۷
نویسنده ​​​​​​​لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

ساعت سه بامداد یکشنبه ۲۱ اسفند یکی از هولناک‌ترین شب‌هایی بودکه اهالی خیابان منظریه در تبریز پشت سرگذاشتند. در حالی‌که اهالی در خواب شبانه بودند، صدای شدید یک انفجار بسیاری را از خواب پراند. تا چشم کار می‌کرد همه جا پر از نخاله و سنگ وگچ و سیمان بود.

یکی از اهالی محل در مورد این حادثه به جام‌جم می‌گوید: «خانه ما حدود ۳۰متر با محل حادثه فاصله دارد. نصف شب این انفجار اتفاق افتاد، اما شدتش آن‌قدر بالا بود که دیوار خانه ما کاملا لرزید و شیشه بسیاری از بلوک‌ها هم شکست یا ترک برداشت. خوشبختانه ما چون در محدوده انفجار نبودیم، شیشه‌های ساختمان‌مان نشکست، اما شدت تخریب خیلی بالا بود به طوری‌که دو ساختمان پشت سر هم و یک ساختمان مقابل هم به طور کامل فرو ریخت و خاک در کوچه ما پخش شد. ساختمان‌های کناری هم تخریب زیادی داشتند، شیشه‌های‌شان شکسته و در پارکینگ‌ها جدا شده است. چند ماشین به طور کامل له‌شده و تمام کوچه پر از شیشه خرده شد که دیروز صبح بیشترشان را جمع‌کردند.»

پسر دیگری ادامه می‌دهد:«دیوار خانه ما هم کامل لرزید و وقتی ساختمان ریخت، خاک را به چشم دیدیم. ماشین‌ها روی هم افتاده و مچاله شده بود. وضعیت له‌شدگی ماشین‌ها، درست مثل کاغذی بود که با دست مچاله‌اش کرده باشی.»

خانم دیگری‌که از اهالی محله منظریه است نیز توضیح می‌دهد:« حدود ساعت سه صبح بودکه با شنیدن صدای یک انفجار قوی همگی از جا پریدیم. تقریبا دو ایستگاه با محل حادثه فاصله داریم. صدای انفجار آن‌قدر بلند بود که مادرم که در شهرک سفیر امید زندگی می‌کند هم صدا را شنیده بود.» بسیاری از اهالی می‌گویند شدت تخریب شبیه زلزله ترکیه بود و ساختمان‌هایی که روی پا بود، یک‌دفعه ریزش می‌کرد. یکی دیگر از اهالی که وحشت‌زده است، می‌گوید:«شدت انفجار آن‌قدر ترسناک بود که فکرکردیم زلزله آمده است و تا صبح منتظر پس لرزه‌ها بودیم.» شایعات مختلفی در مورد علت حادثه در جریان است. بعضی می‌گویند تی ان تی منفجر شده و بعضی هم از انفجار ۳۰۰کیلو مواد منفجره صحبت می‌کنند. برخی فکر می‌کنند این حادثه مثل انفجار خیابان عباسی بوده و گاز ترکیده است، اما عده‌ای هم مخالفند و می‌گویند این انفجار هیچ شباهتی به انفجار ناشی از گاز شهری نداشت.

علت انفجار نشت گاز بود

اکبر دشتی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تبریز در مورد عملیات آتش‌نشانان در محل حادثه به جام‌جم توضیح می‌دهد:« ساعت حوالی سه بامداد بود که گزارش تخریب یک ساختمان در خیابان معلم، چهار راه ابوریحان به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تبریز اعلام شد. به محض دریافت گزارش و با توجه به شدت حادثه‌ای که رخ داده بود، گروه‌های امداد و نجات، گروه تخصصی امداد و نجات و آواربرداری از چهار ایستگاه عملیاتی به محل اعزام شدند. همچنین سایر گروه‌های امدادی و انتظامی نیز توسط ستاد بحران به محل فراخوانده شده و عملیات امداد و نجات و آواربرداری را آغاز کردیم. در همان لحظات اولیه، سه نفر فوتی را رهاسازی و تحویل عوامل مربوطه دادیم. این حادثه، هفت فوتی و یک مفقودی داشت. همچنین سه نفر مصدوم جزئی هم داشتیم که در محل مداوا شدند.»

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی عصر دیروز اعلام کرد: در گزارش اولیه آتش‌نشانی نشت گاز علت حادثه بوده است. همچنین سازمان پزشکی قانونی کشور هم با بیان این‌که پیکرهای منتقل شده از محل حادثه تبریز، متعلق به دو خانم و دو آقاست، اعلام کرد: با انجام مراحل شناسایی و تعیین هویت چهار قربانی حادثه انفجار تبریز، سه تن از این افراد شناسایی و اسامی آنان شامل: فهیمه جباری، محمود دلیری و غلامرضا دلیری است. هنوز مراحل شناسایی در خصوص نفر چهارم به اتمام نرسیده، اما به محض نهایی شدن، هویت وی نیز اعلام خواهد شد. همچنین جسد سه قربانی دیگر به پزشکی قانونی منتقل نشده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها