اختصاص ۱۴۰۸ میلیارد تومان به منظور اجرای مرحله اول طرح تحول بافت پیرامون حرم مطهر

شهردار منطقه ثامن از اختصاص هزار و 408 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای مرحله اول طرح تحول بافت پیرامون حرم مطهرامام رضا(ع) خبر داد.
شهردار منطقه ثامن از اختصاص هزار و 408 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای مرحله اول طرح تحول بافت پیرامون حرم مطهرامام رضا(ع) خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۴۶

"ساسان نورین مقدم" در حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه ثامن در تشریح اقامت انجام‌شده و برنامه‌های پیشرو جهت نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر گفت: در راستای ایجاد شتاب و تحول جدی در تأمین خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز زائران و مجاوران در منطقه ثامن به‌ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر طرح تحول این بافت در 8 محور تعریف شد.

وی افزود: براین اساس طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر در هشت محور مدیریت حمل‌ونقل، توسعه اماکن مذهبی، گسترش مجتمع‌های بهداشتی، حفظ و احیاء میراث فرهنگی، گسترش فضای سبز، توسعه خدمات عمومی و ایمنی، ارتقا پیاده مداری و تقویت اقامت و سکونت تعریف و اقدامات اجرایی دراین زمینه آغاز شده است.

وی به محور مدیریت حمل‌ونقل اشاره و اظهار کرد: در این محور بر تسهیل و ارتقاء تردد و دسترسی آسان به حرم مطهر و نقاط مختلف بافت تاکید شده است؛ یکی از اقدامات انجام‌شده دراین محور احداث پارکینگ عمومی رضوان با 600 جای پارک خودرو در گام اول بود که عملیات اجرایی آن در دهه مبارک فجر آغاز شد.

شهردار منطقه ثامن اضافه کرد: توسعه اماکن مذهبی یکی دیگر از محورهای طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر است که طی آن ابنیه مذهبی و فرهنگی موجود در بافت حفظ و احیاء شده و در کنار آن مساجد و حسینه های جدیدی نیز در حال احداث است.

نورین مقدم به گسترش مجتمع‌های بهداشتی به‌عنوان یکی دیگر از محورها اشاره و خاطرنشان کرد: در این محور نیز احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی و حمام پیش‌بینی‌شده و اجرایی خواهد شد.

وی بابیان اینکه یکی دیگر از محورهای مهم در طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر حفظ و احیاء میراث فرهنگی واقع دراین بافت است تصریح کرد: در این محور حفظ، نگهداری و احیاء فعالیت، حفظ و نگهداری آثار و ارزش‌های تاریخی و معنوی بافت پیرامونی حرم مطهر و احیاء کاربری آن‌ها مورد توجه قرار گرفته که مرمت و احیاء بازار فرش یکی از نمونه‌های آن است.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: توسعه و گسترش فضای سبز در منطقه ثامن با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در این منطقه یکی دیگر از محورهای طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر است.

نورین مقدم اضافه کرد: بر همین اساس افزایش فضای سبز موجود در بافت و ارتقاء سرانه فضای سبز و برخورداری و بهره‌مندی از نقش ویژه آن در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری و فواید اکولوژیکی و زیست‌محیطی مهم آن توسعه و احداث پارک‌ها و فضاهای سبز و ره باغ‌های پیش‌بینی‌شده در طرح حریم رضوی موردتوجه ویژه قرار گرفته است.

وی با اشاره به گسترش خدمات عمومی و ایمنی به‌عنوان یکی دیگر از محورهای طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر، گفت: دراین محور تأمین زیرساخت‌ها، خدمات و کاربری‌های موردنیاز جهت میزبانی بهینه از زائرین و مجاورین حرم مطهر، احداث بازارهای ارزاق، نانوایی، پایگاه‌های چندمنظوره مدیریت بحران و آتش‌نشانی، توسعه و اجرای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، تکمیل احداث تونل مشترک انرژی و احداث مجموعه‌های ورزشی و مراکز انتظامی در دستور کار قرار دارد.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: ارتقاء پیاده مداری نیز به‌عنوان هفتمین محور در طرح تحول مورد توجه قرار دارد که بر اساس آن ارتقاء جدی پیاده مداری با توجه به سهم ویژه تشرف به‌صورت پیاده به حرم مطهر و توجه ویژه معماری و شهرسازی روز دنیا و کشور به پیاده مداری و انسان‌محوری در توسعه فضاهای شهری مدنظر است.

نورین مقدم همچنین به تقویت اقامت و سکونت به‌عنوان هشتمین محور طرح تحول بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: دراین محور تقویت ظرفیت اقامتی موردنیاز زائران و افزایش ظرفیت کاربری‌های مسکونی به‌منظور تقویت سکونت در بافت که یکی از چالش‌ها و کاستی‌های برنامه‌ریزی در بافت پیرامون حرم مطهر در سنوات گذشته بوده، مورد توجه قرارگرفته است.

وی افزود: در مجموع در چهارچوب این هشت محور در گام اول پروژه‌های پارکینگ عمومی رضوان، 200 چشمه سرویس بهداشتی و دوش حمام، بوستان 8هزار مترمربعی راز فر، مسجد تاریخی امام حسن عسگری(خردو)و مسجد امام زمان(عج)، کلانتری آستانه پرست، پیاده‌روسازی خیابان طبرسی و خیابان امیرالمومنین(ع)، گذرتشرف مخابرات و حاج نوروز، تکمیل ره باغ رضوان، توسعه زائرسرای نبی اکرم (ص)، مجتمع مسکونی 118 واحده پردیس و بهسازی و مرمت فاز اول و دوم بازار فرش با اعتباری بیش از هزار و 408میلیارد تومان اجرا شده یا در حال اجرا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها