با موافقت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشورصورت گرفت؛

تاسیس مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

آزمایش پاپ اسمیر یا همان تست پاپ اسمیر،به تست سلول های دهانه رحم گفته می‌ شود و طی انجام این آزمایش سلول‌ های غیرطبیعی دهانه رحم مورد بررسی قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۴۰۰۱۳۰
نویسنده دکتر بهمن صدیقی. پاتولوژیست

این تست قابلیت این را دارد که انواع عفونت ها از جمله عفونت hpv را هم شناسایی کند. اما معمولاً در اکثر موارد این تست به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شو‌د.

سرطان دهانه رحم در سال‌ های اخیر جزو عوامل مهم برای مرگ و میر زنان به حساب می‌ آید و به همین علت بهتر است که بانوان این تست را جدی بگیرند و اگر تا به حال انجام ندادند حتماً اقدام به انجام این تست مهم داشته باشند.

وقتی که سرطان دهانه رحم در روزهای ابتدایی شناسایی شود،قطعا به راحتی درمان خواهد شد و فرد بهبود پیدا می‌کند‌؛اما هر چقدر بیشتر می گذرد قطعاً درمان هم روند سخت تری پیدا می کند و تست پاپ اسمیر کمک می کند که در صورت وجود این سلول‌ های سرطانی،شما درمان خود را سریع تر آغاز کنید.

اگاهی از بهترین زمان تست پاپ اسمیر کمک می‌ کند تا بانوانی که قصد انجام این تست را دارند،بتوانند به موقع و سر موعد این تست مهم و حیاتی را انجام دهند. 

در واقع این تست جزو آزمایش‌ هایی می باشد که باید حتماً در زمان مقرر و به صورت کاملا منظم دنبال شود.

تست پاپ اسمیر جزو مهمترین تست ها برای تشخیص بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم و یا عفونت hpv می باشد.

این تست برای بانوان بالای ۲۱سال انجام می شودو اهمیت بسیار زیادی دارد،به طوری که تمام بانوان باید حتماً انجام این تست را در طول زندگی خود جدی بگیرند و به صورت منظم آن را دنبال کنند.

برخی از سرطان ها هستند که مختص بانوان می باشند.مانند سرطان دهانه رحم،که می تواند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد‌.پس انجام تست پاپ اسمیر کمک می کند که از بروز این بیماری جلوگیری شود و یا حتی به تشخیص زودهنگام آن کمک می کند

HPVویروس ( زگیل تناسلی ) یا عفونت پاپیلومای انسانی

یک نوع عفونت ویروسی است که از طریق تماس جنسی از پوست به پوست بین افراد منتقل می شود.امروزه بیش از 100 نوع ویروس وجود داردکه این عارضه می تواند اندام تناسلی، دهان یا گلو را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از موارد عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نکنند،اما می تواند منجر به حتی سرطان دهانه رحم،مقعد و گلو شود. 

با این حال،برخی از انواع اکثرافراد ازطریق تماس مستقیم جنسی از جمله رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی به عفونت اچ پی وی تناسلی مبتلا می شوند.

زیرا همانطور که پیشتر گفته شد،این عارضه از طریق تماس نواحی تناسلی افراد با یکدیگر به راحتی انتقال می یابد.درمواردی حتی استفاده ازکاندوم هم در جلوگیری از انتقال آن تاثیری ندارد.

بهترین تست برای تشخیص و شناسایی این ویروس در زنان،تست پاپ اسمیر می باشد. آزمایش پاپ به طور منظم به شناسایی سلول های غیر طبیعی درزنان کمک می کند.درنتیجه هرگونه ناهنجاری را می توان توسط آن تشخیص داد.

زنان21 تا 29 ساله باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر بدهند و برای زنان از سن 30 تا 65 سال انجام یکی از موارد زیر ضروری است: هر سه سال یکبار تست پاپ را انجام بدهید یا هر پنج سال دو تست (HPV,PAP)باهم انجام بدهند.هر پنج سال یک بار آزمایش HPV بدهید که انواع پرخطر HPV را غربالگری می کند.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها