خورشید در نقطه اعتدال پاییزی

ماه و ستاره قلب الاسد همنشین شدند

همنشینی سیاره‌های زُهره و هُرمز(مُشتری) در واپسین شب‌های امسال یعنی دهم و یازدهم اسفند، یکی از پُرنورترین مقارنه‌های نجومی در این ایام است که کنجکاوی هر ناظری را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، امشب و فردا شب، پدیده نجومی همنشینی سیاره‌های زهره (ناهید) و مشتری (هرمز) پس از غروب خورشید اتفاق می‌افتد که به گفته کارشناسان، بدلیل پُرنور بودن هر ۲ سیاره، جاذبه‌ای زیبا در آسمان شب می‌آفریند.

«همنشینی» در ستاره‌ شناسی به نزدیک هم قرار گرفتن ۲ یا چند جرم آسمانی از منظر زمین می‌گویند.

یک کارشناس نجوم در اصفهان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: همنشینی سیاره‌های زهره و مشتری، امشب و فردا شب پس از غروب خورشید با چشمان غیرمسلح و براحتی در آسمان قابل مشاهده است.

سارا سرشوق با بیان‌اینکه این پدیده در سمت غرب آسمان و به مدت حدود ۲ ساعت پس از غروب خورشید قابل تماشاست، افزود: با توجه به پُرنور بودن هر ۲ سیاره، این موضوع در سمت غرب آسمان توجه هر ناظری را به خود جلب می‌کند و زیبایی ویژه‌ای به آسمان شب می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه در همنشینی، ۲ سیاره از دید ناظر زمینی در نزدیک هم قرار می‌گیرند، گفت: فاصله این ۲ سیاره در همنشینی امشب و فردا شب، کمتر از نیم درجه است.

این مُدرس رصد اضافه کرد: با توجه به اینکه سیاره زهره دنباله‌رو خورشید است هرجا که خورشید غروب می‌کند این سیاره نیز بدنبال آن حرکت می‌کند و قابل مشاهده است.

وی در باره میزان روشنایی این سیاره‌ها توضیح داد: «قَدرِ» سیاره زهره منفی چهار و قدر مشتری منفی ۲.۱ است و هرچه میزان این شاخص کمتر باشد روشنایی بیشتر است در نتیجه زهره نسبت به مشتری، پرنورتر دیده می‌شود.

قدر، معیاری عددی برای بیان میزان روشنایی اجرام آسمانی است.

وی با بیان‌اینکه در این ۲ شب پس از غروب خورشید، ماه در حوالی آسمان شرقی و در ارتفاع بالایی قرار دارد، افزود: قدرِ ماه در این شب‌ها ۸۰ درصد و پُرنور است اما بدلیل اینکه در سمت شرق آسمان واقع است برای رویت همنشینی زُهره و مُشتری، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس رصد با بیان اینکه برای تماشای این پدیده نیازی به رفتن به خارج از شهر نیست، تصریح کرد: با وجود آلودگی نوری در شهرها بدلیل پُرنور بودن هر ۲ سیاره می‌توان آنها را در آسمان دید البته اگر هوا غبارآلود باشد ممکن است رصد آنها کمی دشوار شود.

سرشوق با بین اینکه سیاره زُهره به نام ستاره صبحگانی یا شامگاهی نیز معروف است، خاطرنشان کرد: زُهره جزو سیاره‌های داخلی منظومه شمسی است و مانند ماه می‌توانیم برای آن هلال ببینیم که در این روزها هلال آن ۸۵ درصد است و با تلسکوپ یا ابزار رصد، این موضوع نیز قابل مشاهده است.

زُهره یا ناهید، دومین سیارهٔ منظومهٔ خورشیدی است و پس از ماه، درخشانترین جِرم آسمانی طبیعی است که هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود.

مُشتَری (هُرمُز) بزرگترین سیاره منظومهٔ خورشیدی و از نظر دوری از خورشید، پنجمین سیاره پس از عطارد، زُهره، زمین و مریخ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها