رئیس دادگاه انقلاب بیرجند گفت: برای دو نفر از متهمین که مجرمیت آن‌ها برای دادگاه احراز شده بود رأی تعلیق مراقبتی صادر شد.
کد خبر: ۱۳۹۹۰۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، احمد قاسمی درباره صدور ۲ رای تعقیب مراقبتی در دادگاه بیرجند، گفت:دو نفر از متهمین مواد مخدر در راستای اثرات سو ناشی از حضور افراد در زندان و حمایت از خانواده‌های زندانی ملزم به تأمین لوازم گرمایشی برای هموطنان زلزله خوی شدند.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند گفت: در پی محکومیت دو نفر که در زمینه مواد مخدر فعالیت داشتند دادگاه برای آن‌ها قرار تعلیق مراقبتی صادر و آن‌ها را ملزم به خرید وسایل گرمایشی برای زلزله زدگان خوی کرد.

قاسمی گفت: در یک پرونده فردی به اتهام نگهداری و در معرض فروش قرار دادن مواد مخدر دستگیر و پس از طی روند قانونی و اثبات جرم، با توجه به ادله موجود در پرونده تمام مجازات وی به مدت یک سال به حال تعلیق مراقبتی درآمد و محکوم ملزم به خرید وسایل گرمایشی جهت ارسال به مناطق زلزله زده خوی به مبلغ حداقل ۱۰۰میلیون ریال شد.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند ادامه داد: در پرونده دیگر متهم به خرید، حمل و نگهداری مواد مخدر پس از دستگیری و طی روال قانونی مجرم شناخته شد که دادگاه با توجه به ادله موجود تمام مجازات او را به مدت ۳سال به حالت تعلیق مراقبتی درآورد و او می‌بایست وسایل گرمایشی به مبلغ ۲۰۰میلیون ریال جهت ارسال به مناطق زلزله زده خوی تهیه کند.

وی گفت: محکومین باید بعد از خرید وسایل گرمایشی، آن‌ها را به هلال احمر استان جهت ارسال به مناطق زلزله زده شهرستان خوی داده و رسید آن را به اجرای احکام کیفری بیرجند تحویل دهند.

رئیس دادگاه انقلاب بیرجند در مورد تعلیق مراقبت گفت: تعلیق مراقبت نوعی کیفر است که مانع آزادی بزهکار نمی‌شود، ولی او را به انجام مستمر برخی شرایط تحمیلی ملزم می‌کند.

قاسمی در مورد مزایای تعلیق مراقبتی گفت: تعلیق مراقبتی یک روش درمانی و یک راهبرد نظارتی است که سازنده است، در تعلیق مراقبتی که یک اقدام رأفت آمیز است و به نوعی یک فرصت برای اصلاح مجرم است، اما در عین حال در صورت نقض قانون امکان اعمال مجازات در ساختار آن کاملاً آشکار و مشهود است.

کاهش هزینه‌های زندان و جمعیت کیفری

قاسمی افزود: یکی از مزایای تعلیق مراقبتی کاهش هزینه‌های نگهداری از زندانیان است همچنین کاهش آثار بالقوه ناشی از کشیدن حبس است. به این واسطه آثار جبران ناپذیر تحمل حبس در مجرم و جامعه از بین خواهد رفت و در نهایت هم می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که با یک جامعه‌ای سالم‌تر روبرو باشیم.

رئیس دادگاه انقلاب بیرجند ادامه داد: باتوجه به اینکه در دادگاه انقلاب بیرجند بیشترین مجرمین مواد مخدر بودند به این ترتیب با این سازکار متهمینی که فاقد سابقه کیفری موثر بودند و همچنین بر اساس آن شرایطی که تعلیق مراقبتی بوده یعنی سن متهم، اظهار ندامت وی و پیش بینی اصلاح او مجازات‌های متناسب با حال متهم و تعهد او اعمال می‌شود.

وی افزود: تعلیق مراقبتی موجب جلوگیری از انگ مجرمانه و تسهیل بازگشت مجرم به اجتماع برا مجرمینی است که فاقد سابقه کیفری موثر هستند می‌باشد.

قاسمی گفت: در تعلیق مراقبتی تمام مجازات افراد اعم از حبس، شلاق و جزای نقدی و موضوع دادنامه برای مدتی به حالت تعلیق مراقبتی درآمده و باتوجه به تعهد وی مبنی بر انجام دستور که دادگاه صادر کرده در زمان مدت مشخصی ۱۰ تا ۱۵ روز از زمان تاریخ قطعیت دادنامه فرد مهلت دارد تا تعهد خود را اجرایی کند.

تعلیق مراقبت با مجازات جایگزین حبس متفاوت است

وی در خصوص تفاوت مجازات جایگزین حبس و تعلیق مراقبت گفت: مجازات‌های جایگزین حبس در جرایم عمومی اعمال می‌شود، اما تعلیق مراقبت در جرایم درجه سه تا هشت اعمال می‌شود. به موجب ماده ۶۵ و ۶۶ و ۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در مجازات‌های جایگزین حبس قانونگذار در خصوص جرایم عمدی جرایمی که حداکثر مجازت قانونی آن‌ها یک سال حبس باشد نهاد جایگزین حبس را قابل اعمال بیان کرده است.

وی با بیان اینکه در جرم مواد مخدر که یک جرم عمدی است و شخص مرتکب جرم شده بیشتر از مجازات تعلیق مراقبتی استفاده می‌شود، گفت: در تعلیق مراقبتی یک نظارتی بر شخص مجرم داریم اگر هم این شخص مبتلا به اعتیاد باشد او را به کمپ‌هایی که تحت نظارت بهزیستی است به مدت بازه زمانی یک ماه تا سه ماه برای درمان معرفی می‌کنیم تا بتوانند به آغوش خانواده بازگردند.

قاسمی در توصیه به قضاتی که با این پرونده‌ها سر و کار دارند، گفت: در راستای حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندانها، قضات می‌توانند به این سمت و سو حرکت کنند ورود به زندان شاید اثرات تنبیهی داشته باشد، اما افرادی که ناخواسته مرتکب جرمی شده اند با ورود به این محیط و معاشرت‌ها می‌توانند آموزش‌های منفی ببینند از این رو تعلیق مراقبتی موجبات پیشگیری از این امور را در پی دارد و کمکی است به جوانی که فریب خورده و دچار لغزش شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعلیق مراقبتی بازگشت پذیری فرد را به اجتماع تسهیل می‌کند گفت: در فرصت کوتاهی در دادگاه بیرجند حدود ۱۵ تا ۱۶ رای تعلیق مراقبتی به نفع افراد آسیب پذیر تحت پوشش کمیته امداد، توان‌بخشی و همچنین موسسه توانبخشی اعصاب و روان صادر شده است.

وی در مورد صدور آرا تعلیق مراقبتی نیز گفت: هیچ گونه اجباری برای صدور این آرا وجود ندارد و بیشتر این تمایل از سوی مجرمان وجود دارد بسیاری از مجرمین فاقد سابقه کیفری پس از اظهار ندامت خودشان پیشنهاد می‌دهند تا با صدور این آرا بتوانند به افراد نیازمند جامعه کمک کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها