یزد - مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی از پرورش ۱۰هزار قطعه جوجه در هر دوره ایستگاه اصلاح نژادی مرغ بومی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۹۹۰۲۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، حسین محمد زاده در کارگاه اموزشی باهدف آموزش تغییر رویکرد روند اصلاح نژادی مرغ بومی با از پرورش ۱۰هزار قطعه جوجه در هر دوره ایستگاه اصلاح نژادی مرغ بومی خبر داد و اظهارداشت: تا به امروز همه مراکز اصلاح نژادی از یک شیوه و از شاخص های همسان برای برنامه اصلاح نژادی استفاده می کردند در این کارگاه مقرر شد این رویکرد تغییر کند و هر استان با توجه به شرایط ژنتیکی مرغ بومی آن شیوه اختصاصی خود را دنبال کند

وی افزود: درحال حاضر در کشور ۶ مرکز اصلاح نژادی مرغ بومی وجود دارد که هدف اصلی این مراکز حفظ ژنوم و ذخایر ژنتیکی مرغ بومی کشور است .

محمدزاده تصریح کرد: با استفاده از برنامه های اصلاح نژادی صفات مربوط به تولید و عملکرد این نژاد ها ارتقا پیدا میکند تا بتوانیم از این نژاد ها به عنوان یک حیوان اقتصادی در شرایط روستایی استفاده شود که با این اقدام به اشتغال زایی روستایی  و نیز در امد خانوار روستایی کمک می شود.  

وی گفت : در حال حاضر مرغ بومی موجود در ایستگاه اصلاح نژاد استان نسل ۱۹ بوده که نسبت به گله اولیه دارای بازدهی و تولید بالاتری است  و می توان گفت که نسل امروزی به طور متوسط تعداد ۲۱۰ عدد تخم در دوره میگذارند در حالی که نسل اولیه این توده نژاد ۵۰ عدد تخم در دوره تولید میکند.

محمد زاده افزود : ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی استان یزد هم اکنون در هر دوره پرورش تعداد ۱۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام میدهد که از این تعداد در پایان دوره با انتخاب ۱۰۰۰ قطعه مرغ و تعداد ۱۰۰ قطعه خروس با ژنتیک مناسب نسل جدید را ایجاد می کند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از این ایستگاه در سال حدود ۶۰۰ هزار قطعه جوجه اصلاح نژاد شده در اختیار واحدهای تکثیری ، تولیدی و روستائیان در راستای تولید بهتر و افزایش درامد و اشتغال زایی قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها