«یحیی» برنده جدال بزرگان در جام‌حذفی

فتح نصف جهان

دوباره رسیدیم به همان جمله معروف ورزشی‌ها؛ که «یا ببر، یا بمیر». این سرنوشت محتوم یکی از دو تیم پرسپولیس و سپاهان برای تقابل بزرگ، کلاسیک، دیدنی و هیجان‌انگیز امروز است.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۶۹
نویسنده هیلدا حسینی‌‌خواه - گروه ورزش

حقیقت را بخواهید در روزها و هفته‌های اخیر آنقدر نکات مثبت از این فوتبال دیدیم که کم‎کم ناامیدی و بدبینی را از یاد بردیم. در حالت عادی برای این دیدار باید کلی «ضدفوتبال» پیش‌بینی می‌کردیم، باید تصور می‌کردیم که یک فوتبال دفاعی و خسته‌کننده در انتظار ما باشد، نمایش رقت‎انگیزی که چیزی جز ملال و «بزن زیرش» ندارد. اما تمام نشانه‌های امیدوارکننده زیبایی‌های فوتبال را در هفته‌های اخیر دیدیم، چه در دربی اصفهان، چه در بازی‌های استقلال و چه در برخی دیگر از سایر دیدارهای فوتبال ایران. بنابراین این بار خوشبینانه سراغ ال‌کلاسیکوی وطنی می‌رویم، دیداری به نام سپاهان - پرسپولیس. دیداری که می‌تواند دربرگیرنده هر آنچه که دوست داریم باشد، به خصوص این‌که تماشاگران هم می‌آیند.

برخورد از نوع حذفی

نه تنها با عشق دوطرفه روبه‌رو نیستیم که حتی عشق و علاقه یک طرفه هم وجود ندارد. نه سپاهان پرسپولیس را دوست دارد و نه پرسپولیس سپاهان را. هیچکدام هم نمی‌خواستند با یکدیگر در یک هشتم نهایی جام‌حذفی ملاقات کنند چون مسیر راحت‌تری تا فینال می‌خواستند. دو تیم در لیگ‌برتر هم جنگی تمام عیار برای صدرنشینی دارند. زردپوشان اصفهان با ۴۲امتیاز در صدر هستند و پرسپولیسی‌ها نیز با ۳۹ امتیاز همچنان در تعقیب ردپای زرد. ال‌کلاسیکوی وطنی طبیعی است که از چند روز قبل حاشیه داشته باشد، همانند اعتراض پرسپولیس به تعویق زمان بازی. دیدارهای سپاهان- پرسپولیس همیشه مملو از حواشی مختلف بوده، اتفاقاتی که نظیر آنها در فوتبال ایران کمتر دیده می‌شود. به هرحال همچنان امیدواریم زیبایی‌های این دیدار بر تمامی حواشی‌اش بچربد چون این دیدار پتانسیل این را دارد تا تبدیل به یکی از زشت‌ترین صحنه‌های حاشیه‌آفرین باشد.

ستاره مقابل ستاره

دو تیم بازیکن تراز اول کم ندارند و اگر بگوییم پر از ستاره هستند بهتر است. نقطه عطف می‌تواند تقابل رامین رضاییان و شهریار مغانلو با تیم سابق‌شان باشد که اکنون برای تیم صدرنشین لیگ‌برتر یعنی سپاهان به میدان می‌روند و اتفاقا در این فصل جزو بهترین بازیکنان تیمشان بوده‌اند. محمد دانشگر و امید نورافکن در دیدارهای قبل بسیار خوش درخشیده‌اند و پیام نیازمند در قفس توری زردهای اصفهان بسیار مطمئن‌تر از قبل شده است. در آن سوی میدان بزرگ یک هشتم نهایی جام حذفی ستاره‌های پرسپولیس هستند. بیرانوند که همیشه جزو بهترین‌هاست اما بدترین خبر برای هواداران سرخ مصدومیت شیخ دیاباته است که مقابل سپاهان غایب خواهد بود. ضمن این که سعید صادقی هم شرایط بازی کردن را ندارد. البته درباره شیخ دیاباته که از ناحیه همسترینگ مصدوم است ابهامات زیادی درباره بازی کردنش وجود دارد. بدون شیخ دیاباته کار برای سرخ‌ها در امر گلزنی سخت است هر چند پریرا شاید بتواند جبران مافات کند. شگفت است که سرخ‌ها برای گلزنی چشم امید به مدافع پیش تاخته خود یعنی گولسیانی هم دارند.

حال و روز متفاوت

آخرین مسابقه‌ای که دو تیم انجام دادند زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد. پرسپولیس در لیگ‌برتر به هوادار باخت اما سپاهان در دیداری تدارکاتی مقابل صدرنشین کنونی لیگ‌برتر روسیه یعنی زنیت به برتری دست پیدا کرد. دو تیم از لحاظ روحی هم شرایط متفاوتی دارند، یکی این روزها بسیار باانگیزه و آماده نشان می‌دهد اما دیگری یعنی پرسپولیس وارد دالان بحران شده و شکست مقابل سپاهان می‌‌تواند وخامت حال آنها را افزایش دهد. دیدار امروز سپاهان و پرسپولیس فینال‌گونه است و بسیار حساس. یکی از فینال‌های بزرگ این فصل از فوتبال در هر موقعیتی به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود شاید کار دو تیم به وقت‌های اضافه کشیده شود، شاید هم خیر. برنده اصلی تیمی است که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

کار سخت داوران

وای به حال داور اگر اشتباه کند چون با دیداری سر و کار دارد که در حالت عادی هم تولیدکننده حاشیه است چه برسد به این‌که سهوا داور چیزی از زیر دستش در برود. بیژن حیدری، محمدرضا منصوری، علیرضا ایلدرم سه داور و کمک داور این مسابقه هستند. یک اشتباه ولو کوچک بسیار گران تمام خواهد شد، شاید به اندازه از دست رفتن یک جام برای یک تیم. حیدری و دستیارانش کار بسیار سختی برای دیدار امروز دارند.

شناسنامه پرسپولیس -سپاهان

نخستین مسابقه: بهمن ۱۳۵۰
تعداد تقابل‌ها: ۷۸
برد پرسپولیس: ۲۶
برد سپاهان: ۱۹
تعداد تقابل در جام‌حذفی: ۹
نتیجه آخرین بازی: بدون گل در هفته هشتم

مورایس - گل‌محمدی

دو مربی با شرایط کاملا متفاوت. یکی هر چه دانش مربی‌گری دارد در سپاهان و در موقعیت‌های مختلف اعمال می‌کند. هر چند تیم تحت هدایت مورایس هنوز ایراداتی دارد و در خط دفاع گاهی «لنگ» می‌زند اما این روزها آماده‌تر از پرسپولیسی است که وارد بحران شده و سرمربی‌اش یعنی گل‌محمدی هم تمرکز چندانی ندارد. اکنون کل تمرکز مورایس روی تیمش و ارائه یک فوتبال زیبا در عین نتیجه‌گرایی است. اما در آن سو ذهن یحیی چند تکه شده، یک سو برای حواشی و یک سو برای مصدومیت بازیکنانش. این دو مربی هر چند برای تقابل امروز انگیزه‌های زیادی دارند اما حداقل از لحاظ روانی و روحی در شرایط یکسانی نیستند. البته گل‌محمدی تا به حال هشت بار با پرسپولیس مقابل سپاهان قرار گرفته که حاصل آن سه برد برای تیمش و یک شکست بوده است. تیم تحت هدایت او چهار بار هم مقابل سپاهان مساوی کرده است.

تماشاگران در ال‌کلاسیکو بعد از ۳ سال

آخرین باری که دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان با حضور تماشاگران برگزار شد به چهارم مهر ۱۳۹۸ برمی‌گردد. بعد کرونا آمد و دیگر هیچ تماشاگری از آن زمان رنگ دیدار پرسپولیس و سپاهان را به خودش ندید. اما اینبار اوضاع فرق می‌کند. هواداران به نقش جهان می‌آیند تا این دیدار جذاب را از نزدیک ببینند. ۳۰ هزار نفر تماشاگر این دیدار خواهند بود که سهم پرسپولیس ۱۰ درصد است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها