طرح ملی محور امید برای اولین بار و به صورت پایلوت به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و پارک علم و فناوری استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.
طرح ملی محور امید برای اولین بار و به صورت پایلوت به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و پارک علم و فناوری استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۹۰

هرمزگان-جام جم انلاین-طرح ملی محور امید برای اولین بار و به صورت پایلوت به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و پارک علم و فناوری استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.

 

مدیر دفتر تجاری سازی پارک علم وفناوری هرمزگان  در نشست خبری بااشاره به اینکه این استان پایلوت طرح ملی محور امید در کشور است،گفت: ۳۰ طرح در حوزه صنعت میگو و کشاورزی با بهره‌گیری از کمک‌های معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و همکاری بنیاد احسان و شرکت های دانش بنیان برای محرومیت زدایی دراستان ارائه شده است.

 

عبدالحسین توانگری در ارتباط با  برگزاری نخستین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری امید در استان هرمزگان افزود: در این رویداد که سوم اسفندماه جاری در بندرعباس برگزار می شود، هفت طرح در حوزه کشاورزی و ۲۳ طرح در حوزه میگو اجرایی می شود.

 

وی بیان کرد: این طرح‌ها بیشتر در زمینه غذای میگو، تجهیزات و شمارش لارو، هوشمند سازی مزارع، پایانه های صادراتی و غیره است.

 

مدیر شرکت سنجش دانش صنعت جنوب ادامه داد: همچنین در این رویداد پنج میز برای ۳۰ مذاکره تجاری رو در رو بین فناوران و نهاد حمایتی قرار داده می‌شود که ۳۰ فناور از استان هرمزگان و دیگر استان های کشور از جمله فارس، کرمان و یزد مسایل خود را مطرح کرده و تسهیل گر مذاکرات را به سمت نتیجه تسهیل می‌کند.

 

وی در خصوص فعالیت اجرایی طرح ملی محور امید در هرمزگان نیز گفت: در این طرح به عنوان فن بازاری و اجرای رویداد توسعه فناوری و نوآوری امید ورود کردیم که امیدواریم در این رویداد که حدود ۹ ماه فعالیت روی آن صورت گرفته، نمایش خوبی از نتایج این زحمات داشته باشیم.

 

توانگری ادامه داد: در این طرح بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام و پارک علم و فناوری به عنوان پرچمدار فناوری در استان هرمزگان با هدف حمایت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی و میگو به صورت جدی ورود کردند و از خردادماه امسال مکاتباتی با تمام پارک‌های علم و فناوری کشور، دانشگاه‌ها و گروه‌های شیلاتی و کشاورزی و مرتبط با شبکه فن بازار، شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ییس جمهوری صورت گرفت و فناوران را دعوت کردیم که نیازهای فناورانه را رفع کنند.

 

وی گفت: این اتفاق مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت تعداد زیادی فناور در زنجیره میگو از تکثیر، پرورش، فرآوری و در نهایت بازار و صادرات در هر کدام از این بخش‌ها شرکت های دانش بنیان اعلام آمادگی کردند.

 

توسعه فناورانه زنجیره میگو و کشاورزی هرمزگان برای محرومیت زدایی

 

دبیر اجرایی طرح ملی محور امید کشور نیز در این نشست با اشاره به پایلوت این طرح در استان هرمزگان گفت: این طرح از خردادماه امسال در نخستین گام در زمینه توسعه فناورانه میگو و کشاورزی جهت محرومیت زدایی از این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

محمد امیر زمانی افزود: دبیرخانه محور امید با دریافت طرح ها و ایده‌ها در حوزه محصولات مرتبط با حوزه میگو و زنجیره مسایل فناورانه آن و همچنین ساماندهی، مدیریت بهره وری و توسعه صنایع تبدیلی در کشاورزی، شرایط را برای ارتباط مستقیم با فناوران، شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم علم و فناوری کشور مهیا می کند.

 

وی هدف از اجرای این طرح را توسعه اقتصاد دانش بنیان و توانمند سازی جوامع محلی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون جامع‌ترین سند نیاز صنعت میگو توسط این دبیرخانه آماده شده و در اختیار دستگاه‌های متولی استانی و کشوری از جمله شیلات و دفتر معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری قرار داده شده است و در گام بعدی نیز بدنبال قوی کردن زنجیره میگو در استان هرمزگان هستیم .

 

این مسوول با اشاره به اینکه این طرح سال آینده در هشت استان کشور برگزار می شود، بیان کرد: ساماندهی ظرفیت‌های موجود در هرمزگان و سایر استان های کشور در جهت رفع این مساله از اولویت های این مجموعه است.

 

زمانی اظهارکرد: محور امید در واقع طرحی در جهت محرومیت زدایی در کشور با رویکرد فناورانه است و بدنبال ایجاد بستری برای رسوخ فناوری در مناطق محروم کشور و رفع نیازها و چالش های فناورانه محرومان و همچنین صنایع خرد فعال در این مناطق است.

 

حمایت طرح محور امید از کسب و کارهای فناورانه در هرمزگان

 

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه طرح محور امید از کسب و کارهای فناورانه در استان حمایت می‌کند، گفت: پارک علم و فناوی نیز به عنوان متولی حوزه فناوری و دانش بنیان هم به لحاظ منابع مالی و هم علمی در کنار این طرح است که امیدواریم منجر به بهبود زندگی و توسعه اشتغال و کسب و کار مردم استان شود.

 

علیرضا نصیری افزود: اقتصاد و معیشت مردم هرمزگان از دیرباز تاکنون مبتنی بر صید وصیادی، آبزی پروری و کشاورزی بوده اما به علت استفاده نکردن از دانش و فناوری های لازم بهره وری بهینه ای در این زمینه نداشته‌ایم که نیاز بود به این بخش ورود جدی پیدا کنیم.

 

وی اظهارکرد: این رویداد ملی فرصتی برای فناوران و صاحبان ایده‌ است که می‌توانند به چالش‌ها و نیازهای پیش روی کسب‌وکارهای استانی پاسخ دهند و صنایع کاربردی و ثروت‌آفرین استان هرمزگان را توسعه دهند.

 

نصیری افزود: طرح ملی محور امید، از کسب و کارهای حل مسائل فناورانه هرمزگان حمایت می‌کند و در تلاش است تا با توجه به اقلیم استان موجب قدرت آفرینی و ثروت آفرینی در اقتصاد این منطقه شود.

 

وی ابرازکرد: فعالان حوزه کشاورزی و میگو می‌توانند از این حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه کسب‌وکار خود در مناطق مورد هدف در استان هرمزگان استفاده کنند.

 

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان، آشنایی با نیازهای فناورانه حوزه زنجیره میگو و کشاورزی، حمایت برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و فناور، جذب سرمایه و تسهیلات مالی برای توسعه مناطق محروم و کمک در راستای رسوخ فناوری در مناطق کم‌برخوردار را از محورهای این رویداد برشمرد.

 

بنیاد احسان به کمک طرح ملی محور امید آمده است

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام استان هرمزگان نیز گفت: ایده طرح محور امید از دیدار سال گذشته رهبرمعظم انقلاب با نخبگان صورت گرفت که پس از آن سعی شد که این طرح با همکاری بنیاد احسان به صورت پایلوت در استان هرمزگان اجرا شود.

 

سجاد امیریان با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در این دیدار به مساله محوری مشکلات، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و مرتفع سازی معضلات تولید از جامعه نخبگان اشاره کردند، افزود: یاد احسان در مناطق محروم خدمات ارزنده ای انجام داده است و با شروع این طرح، امسال در حوزه شیلات به‌ویژه بحث پرورش میگو و همچنین بخش کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری با استفاده از فناوری و با اولویت در مناطق کم برخوردار و محروم اقدام شده است.

 

امیریان با بیان اینکه خدمات بنیاد احسان در مناطق زلزله و سیل زده به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: هدف ما از این اتفاق در مناطق محروم راه‌اندازی چرخه مالی است که اگر این اتفاق بیافتد به نفع مردم است چرا که دریا و کشاورزی ۲ حوزه مهم کسب درآمد برای هرمزگانی ها است.

 

 

گفتنی است؛ هدف اصلی رویداد طرح ملی محور امید کمک به ورود فناوری و توسعه اقتصادی به مناطق کم برخوردار است که این امر در صورت برنامه ریزی درست و اصولی باعث ریشه کن شدن فقر، ایجاد بهره وری در کسب و کار مردم، ایجاد شغل پایدار و در نهایت ایجاد ثروت توسط خود مردم خواهد شد.

 

قرار است در این رویداد که بخشی از فرایند کلی طرح امید است، ضمن معرفی ادبیات موضوعی و مدل عملکردی توسعه اقتصاد دانش بنیان منطقه و مناطق کم برخوردار را برای نخستین بار در کل کشور، مسائل و نیازهای فناورانه حوزه پرورش میگو و کشاورزی استان هرمزگان با فناوران و نخبگان مطرح شود.

 

از خدمات این طرح می توان به طرح مزارع الگویی هوشمند در مزارع پرورش میگو اشاره کرد که می تواند میزان پرورش میگو را تا ۲ برابر افزایش دهد، همچنین در سطح کلان با اعتباری ۱۵ هزار میلیاردی می توان تغییر اساسی در وضعیت پرورش میگو استان ایجاد کرد.

 

این رویداد با حمایت ویژه بنیاد احسان از ابتدای سال و همچنین حضور ارگان هایی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی، صندوق پژوهش، پارک علم و فناوری هرمزگان و استانداری هرمزگان در حال اجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها