«جام​‌جم» از آثار بسته مقرراتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گزارش می‌دهد

۱۰۰میلیون آمریکایی، نگران نفرین مقررات

بازارهای اوراق قرضه، بازار رمز‌ارز، بازار بورس و کالاهای بادوام. این روزها همه این بازارها تحت تاثیر یک قانون‌گذار هستند: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)؛ نهادی که مقررات مختلف را وضع می‌کند و در صورت لزوم به طرح شکایت از نهادهایی می‌پردازد که با اوراق و سهام کار می‌کنند یا سهام و اوراق منتشر و به معرض فروش می‌گذارند.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۷۶
نویسنده پیام عابدی - گروه اقتصاد

یکی از مواردی که به‌تازگی تحت تاثیر قدرت تنظیم‌گری SEC قرار گرفته، صنعت «صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز» و نوع به‌خصوص آن یعنی «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک» است. گرچه پیشنهادهای کمیسیون به شفافیت بیشتر فرآیندهای تنظیم‌کننده بازار مینجامد اما این بار آثار تصمیم‌گیری SEC بسیار جدی است.

اما صندوق باز چیست و حملات قانون‌گذار چه تاثیری را بر سرمایه‌گذاری وارد می‌کند؟ یک صندوق باز، مجموعه‌ای متنوع از پول سرمایه‌گذاران است که می‌تواند تعداد نامحدودی سهام از ناحیه آن منتشر شود. حامی، صندوق سهام را مستقیم به سرمایه‌گذاران می‌فروشد و آنها را نیز بازخرید می‌کند. این سهام بر‌اساس ارزش خالص دارایی فعلی قیمت‌گذاری می‌شوند. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های تامینی و صندوق‌های قابل معامله در مبادله (ETF) انواعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز هستند.

صندوق‌های باز چگونه کار می‌کنند؟

یک صندوق باز تا زمانی که خریداران آن را بخواهند سهام منتشر می‌کند. در واقع همیشه باید برای سرمایه‌گذاری باز باشد؛ همان‌طور که از نامش برمی‌آید. ‌مبنای قیمتی روزانه بازار صندوق‌های باز، ارزش خالص دارایی‌ها بر‌اساس ارزش اوراق بهادار پایه صندوق است. محاسبه ارزش در پایان روز صورت می‌گیرد. اگر تعداد زیادی سهام بازخرید شود، صندوق ممکن است برخی از سرمایه‌گذاری‌های خود را بفروشد.

اما حمله SEC به صندوق‌های‌ باز، متوجه صندوق‌های بازنشستگی هم می‌شود. ‌از این جهت فعالان بازار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هشدار می‌دهند که قوانین پیشنهادی جدید «با هدف آماده‌سازی بهتر صندوق‌های باز برای شرایط نامطلوب بازار» به سرمایه‌گذاران پس‌انداز برای بازنشستگی آسیب می‌زند. هدف SEC از ورود به این حوزه، این اسصست که اطمینان حاصل شود که حداقل ۱۰درصد خالص دارایی‌های صندوق‌ها نقدشوندگی بالایی دارد.

از طرفی دیگر، این کمیسیون در اصلاحات جدید، زمان معاملات را مورد دستکاری قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که بازار به وقت شرق آمریکا در ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر پایان یابند. «تعیین دامنه نوسان» دیگر مورد اصلاحی است که مورد نظر SEC قرار گرفته است. تعیین دامنه نوسان شامل تعدیل ارزش صندوق در راستای فعالیت‌های معاملاتی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که افراد اگر به‌عنوان سرمایه‌گذار قصد بازخرید دارایی‌های صندوق‌های باز را دارند، هزینه‌های خروج از معاملات را بدون کاهش سرمایه‌گذاران باقی‌مانده متحمل می‌شوند. این تلاشی برای جلوگیری از مشکلات نقدینگی در طول اختلالات بازار محسوب می‌شود؛ مانند ابتدای همه‌گیری، زمانی که بسیاری از سرمایه‌گذاران سعی کردند همزمان از وجوه خارج شوند.

دلیل انتقادات چیست؟

اما گروه‌های صنعتی و مدیران صندوق در نظرات عمومی از این پیشنهاد انتقاد کردند و آنها را نادرست و مضر می‌دانند. اریک پان، مدیر اجرایی موسسه سرمایه‌گذاری که یک گروه صنعتی است در این مورد به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفته است:«نقدینگی، قیمت‌گذاری نوسانیSEC و پیشنهاد بسته شدن سخت(محدودیت ساعتی فعالیت بازار و دامنه نوسان) به بیش از ۱۰۰میلیون آمریکایی که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای سرمایه‌گذاری در آینده مالی خود استفاده می‌کنند، آسیب جدی می‌زند.»

امانوئل رومن، مدیرعامل PIMCO که در پایان سال گذشته حدود ۱.۷۴تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت داشت هم گفت که آنچه SEC در بسته اصلاحی خود به بازار تحمیل کرده، به‌طور دقیق «ویژگی‌های کلیدی سرمایه‌گذاری‌ها با درآمد ثابت» را منعکس نمی‌کند که بسیاری از آنها به ندرت تجارت می‌کنند. ریک وورستر، رئیس شرکت چارلز شواب، گفت:«طرح الزام به قیمت‌گذاری نوسانی چالش‌های عملیاتی‌ را ایجاد می‌کند و می‌تواند شفافیت را برای سرمایه‌گذارانی که همه ابعاد را نمی‌دانند، کاهش دهد. بسته شدن سخت، مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند، از‌جمله برای سهامدارانی که از طریق طرح‌های «مشارکت تعریف شده» صاحب وجوه هستند که تا ساعت ۴ بعد از ظهر قادر به ارسال سفارش‌های خود نیستند. این در حالی است که پایان معاملات در ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر، صاحبان سهام وجوه را با سفارش‌های روز بعد درگیر می‌کند.

این افراد به رویترز گفتند: «‌این قوانین می‌تواند چنین برنامه‌هایی را برای انتقال دارایی‌ها به سمت محصولات مالی کمتر محدود‌کننده مانند تراست‌های سرمایه‌گذاری جمعی که نظارتی مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ندارند، سوق دهد. این خطر کاهش حمایت از سرمایه‌گذاران به‌طور کلی، افزایش هزینه برای سهامداران صندوق که در صندوق‌های باز‌ثبت شده باقی می‌مانند، تاثیر نامطلوب بر انتخاب سرمایه‌گذاران و نتایج سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی آسیب رساندن به بهترین منافع ده‌ها میلیون سرمایه‌گذار صندوق را دارد».
در مجموع بازار نگران محدودیت‌های بیشتر SEC بر معاملات و بیخ پیدا کردن دردسرهای حقوقی ناشی از وضع سختگیری بر منتشرکنندگان سهام و اوراق است. این وضعیت رشد اقتصادی را کند کرده و بازار را به‌شدت دچار نبود اطمینان می‌کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها