گوشت کیلویی ۵۰۰هزار تومان! عکسی که در روز‌های گذشته دست به دست شد و جنجال به‌پا کرد. عکسی که نشان می‌داد گوشت به کیلویی ۵۰۰هزار تومان رسیده، اما این تصویر در گزارشی که جام‌جم از بازار تهیه کرده واقعی‌تر برای شما ترسیم می‌شود. انگار که تناقض‌های مختلفی در سطح بازار وجود دارد و هیچ کس نمی‌خواهد که در مقام رفع ابهام و پاسخگویی برآید.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۱۶

فعالان بازار معتقدند قیمت گوشت در دست انداز تورمی افتاده اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چنین اعتقادی ندارند. جام جم حالا در گزارشی از کف بازار این تناقض را بررسی کرد.

بازار خراب و فروشنده ناراضی

از سالن محصولات پروتئینی میدان تره‌بار مرکزی (میدان بهمن) که رد می‌شوید، هیاهوی مشتریان را می‌شنوید. وقتی می‌فهمند خبرنگاری در اطراف آنها حضور دارد، ندا می‌دهند که «بازار خرابه از چی می‌خواهید گزارش بدید!» کمی آن سوتر فروشنده‌ای که تعدادی زیادی غرفه اجاره کرده همین تکه‌کلام را تکرار می‌کند: «بازار حسابی خراب است.» اما ترجیح می‌دهد که ادامه صحبت را به غرفه‌دار دیگری بسپارد؛ غرفه‌داری که طرح سؤال را به او ارجاع داده‌اند، در همان ابتدا با این پرسش مواجه شود: «از گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان چه خبر؟!». پاسخش منفی است و می‌گوید این قیمت را نداریم. به تخته سفید مقابل غرفه‌ها اشاره می‌کند که یعنی قیمت‌ها را خودتان ببینید اما این اشاره به معنای فیصله یافتن داستان گوشت کیلویی ۵۰۰‌هزار‌تومانی نیست.

از گوشت ۵۰۰ هزار تومانی خبری نیست

پیش از گردش ما در میان شقه‌های آویزان گوشت ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام کرده بود که در میادین خبری از گوشت ۵۰۰ هزار تومانی نیست اما قضیه‌ای وجود دارد! کمی‌آنسوتر قیمت ۲۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی انواع گوشت، تابلوهای جلوی غرفه‌ها را رنگین کرده است. البته یزدان عرب غرفه‌دار، قیمت ۵۰۰هزار تومانی را غیرعقلانی نمی‌داند. می‌گوید که نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که روی قیمت ارز برای واردات کالاهای اساسی تعیین شده، هنوز اثرش را در بازار نشان نداده است: «به همین دلیل قیمت ۵۰۰ هزار تومانی برای گوشت در سال آینده دور از دسترس نیست.» غرفه‌دار دیگری وعده می‌دهد که حداقل تا یکی دو هفته مانده به پایان اسفند امسال قیمت در سطوح کنونی باقی می‌ماند اما از یک هفته مانده به عید قیمت را افزایش می‌دهیم. این وضعیت دوام نمی‌یابد؛ مگر می‌شود که قیمت نهاده‌های دامی ۲۰ تا ۳۰ برابر شده است اما قیمت گوشت حداقل از پارسال تا به حال دو تا سه برابر نشود که البته همین قیمت هم سرکوب شده است.

واردات گوشت به جای راهکار

غرفه‌داران هم می‌گویند گوشت گرم استرالیایی از هفته‌های آینده عرضه می‌شود اما یک نفر از آنها می‌گوید:«بازی بین واردات و یارانه نقدی مردم شکل گرفته است. مردم چون یارانه نقدی دریافت می‌کنند و با یارانه یک نفر می‌شود یک کیلو گوشت خرید، زمانی که می‌شنوند از روسیه یا کشورهای دیگر، گوشت وارد می‌شود، صبر می‌کنند تا وارداتی که وعده داده شده محقق شود و گوشت گرم را با همان یارانه با قیمت کمتر بخرند. اما صبر آنها گاهی جواب نمی‌دهد و آن وعده‌ای که برای واردات در فلان زمان داده‌اند، تحقق نمی‌یابد. این وضعیت بازار را دچار تشویش می‌کند.»

پای کار خیر وسط آمد

از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند وضعیت بازار ناشی از نوسانات نرخ ارز است. همین بس که مشتریانی که خبرنگار جام‌جم را می‌بینند می‌گویند: «این بازار روزهای پنجشنبه، با قیمت پایین‌تر گوشت خود را عرضه می‌کند. عده زیادی هستند که توان خرید ندارند و گوشت میش می‌خرند که ارزان‌تر است؛ هرچند کیفیت پختش خوب نیست. در سوی مقابل فروشنده‌ها از کاهش قابل ملاحضه عرضه دام به دلیل نبود تقاضا، بالا رفتن هزینه‌های جانبی، تعداد کارمزدهای مرتبط با هزینه‌های ذبح، به صرفه بودن قاچاق دام، چشم‌انداز تورمی نهاد‌های دامی و... اشاره دارد.

دلال به جای وزارت جهاد کشاورزی

جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در بحث دام گفت: «وضعیت امروز را از ابتدای سال و به‌ویژه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ هشدار دادیم. گفتیم قیمت نهاده‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ چند برابر شده و توام با آن قیمت دام در حال سرکوب است. دام ما همین حالا به طور متوسط ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد. چه تناسبی بین این قیمت با گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد؟ مشخص است که وزارت جهاد کشاورزی باید روی شبکه توزیع دست بگذارد. اگر قیمت گوشت به ۵۰۰ هزار تومان برسد در شرایطی که وزارتخانه قیمت دام را سرکوب کرده چه معنایی جز پر کردن این قیمت از سوی دلال دارد؟ دام‌های مولد ما به خاطر سرکوب قیمت راس به راس قربانی شدند. دامدار دام مولدش را فروخت تا هزینه‌های زندگی‌اش را فراهم کند، اما حالا صحبت از در پیش بودن قیمت ۵۰۰‌هزار تومانی و جهش قیمت است؟ این چه معنایی دارد؟»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها