یک مقام مسئول سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد:

پیش‌بینی بارش‌های بالاتر از نرمال در نیمه اول سال آینده

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه) تا ۲۹ بهمن ماه با رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد.
حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه) تا ۲۹ بهمن ماه با رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد.
کد خبر: ۱۳۹۸۵۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، بارش‌های اخیر اندکی وضعیت سدهای کشور را بهتر کرد، اما به گفته «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب از اواسط اسفندماه فرایند ذوب شدن برف‌ها سبب تغییر در ورودی سدها خواهد شد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود درسدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری در حالی به رقم ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که این رقم در سال آبی گذشته ۲۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون مترمکعب بوده است .

کاهش آب ورودی به سدهای کشور

با وجود افزایش حجم آب موجود درسدها، وضعیت ورودی آب به مخازن سدها با کاهش ۶ درصدی همراه شده است.

براین اساس میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۲۹ بهمن‌ماه حدود ۱۰ میلیارد و ۷۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان آب ورودی به سدهای کشور در سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) طی مهر تا ۲۹ بهمن‌ماه ۱۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده است که مقایسه آن با مدت مشابه سال آبی جاری کاهش ورودی به سدها را نشان می‌دهد.

حجم خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ بهمن‌ماه رقم ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸ میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعب بوده و کاهشی به میزان۱۷ درصد یافته است.

درصد پُرشدگی سدها تا ۲۹ بهمن‌ماه به ۴۶ درصد رسیده است.

به گفته مسئولان، امسال خشک‌ترین پاییز در ۵۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم. با توجه‌ به اینکه ایران در کمربند خشک جهانی قرار گرفته است و حدود یک‌سوم متوسط جهانی بارندگی دارد که متناسب با جمعیت و وسعت کشورمان نیست، صرفه‌جویی در مصارف آب و سازگاری با کم‌آبی توسط همه نهادها و سازمان‌ها ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها