سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه ما نمی‌گوییم خودرو گران نمی شود گفت : می‌توانیم مدعی شویم که با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت خودرو به زیر نرخ تورم خواهد رسید و براین اساس دیگر تقاضاهای سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۸۲۶۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت درمورد اظهارات قبلی خود مبنی بر عرضه یک میلیون خودرو گفت: بنده گفته بودم بازار خودرو ظرف شش ماه آینده به یک نقطه اشباعی در عرضه می‌رسد و الان فقط یک ماه و نیم است که از این صحبت بنده می‌گذرد.

وی با بیان اینکه تولید یک میلیون خودرو محقق شده افزود: ما امسال قصد داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید کنیم، اما بازار خودرو و ارز ارتباط مستقیمی با هم دارند و با افزایش نرخ ارز، تقاضا در بازار خودرو شکل می‌گیرد که در حقیقت این تقاضای حفظ ارزش پول است.

قالیباف تصریح کرد: ما نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود، چون یک تورم ۵۰ درصدی داریم و این تورم همه حوزه‌ها به ویژه خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این را می‌توان ادعا کرد که با افزایش عرضه، رقم افزایش قیمت خودرو به زیر نرخ تورم می‌رسد و لذا تقاضای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول نیز در بازار خودرو شکل نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: شرایط خودروسازان در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم طوری بود که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد و بیش از نصف این مقدار هم در پارکینگ به عنوان خودروی ناقص دپو می‌شد و ما عملاً بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه تولید کامل نداشتیم.در حال حاضر میزان دپوی خودروی ناقص صفر شده و رشد تولید خودروی کامل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که البته این مربوط به دو خودروساز بزرگ کشور است و رشد تولید خودروسازان خصوصی ۱۸۰ درصد است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو زنجیره تأمین پیچیده‌ای دارد و همزمان باید ۳ هزار قطعه در خط تولید قرار گیرد گفت: ما اصلاحاتی را در زنجیره تأمین انجام دادیم که نتیجه آن صفر شدن خودروی ناقص و رشد خودروی کامل شد، اما این نقطه هم مطلوب ما نبود.

قالیباف افزود: ما امسال سه خودروی کهنه را از رده خارج و چند خودروی جدید مانند شاهین و تارا روی پلتفرم‌های موجود وارد بازار شد، اما برنامه اصلی برای سال آینده و سال ۱۴۰۳ است که خودرو‌های جدید روی پلتفرم‌های جدید تولید خواهد شد

وی با بیان اینکه برنامه ریزی این کار از نیمه دوم امسال آغاز شده و سال آینده به نتیجه خواهد رسید گفت: از جمله این خودروها، خودروی اقتصادی است که ایران خودرو و سایپا به صورت مشترک تولید می‌کنند و از قِبل این همکاری و رعایت مقیاس تولید و زنجیره تأمین، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت درمورد علت از رده خارج شدن پراید، با تأکید بر اینکه ما حامی خودروی کم کیفیت نیستیم اظهار کرد: وقتی سازمان استاندارد استاندارد‌های اجباری را وضع می‌کند وزارت صمت هم از آن تبعیت می‌کند.پراید و پژو ۲۰۶ که الان از رده خارج شدند یک روز خودروی روز دنیا بودند، اما وقتی صنعت در حال بلوغ و تکامل است خودروی تولیدی ۳۰ سال قبل هم خودروی استاندارد محسوب نمی‌شود و در حقیقت توان صنعت دنیا و صنعت ما در آن زمان بیشتر از این نبوده است.

قالیباف تورم را یک تهدید بزرگ برای تولید و صنعت دانست و متذکر شد: قدرت خرید مردم هم مسئله‌ای است که طی ۱۰ سال گذشته متناسب با تورم ۵۰ درصدی افزایش پیدا نکرده و بنابراین توان خرید مردم نه تنها برای خودرو و مسکن بلکه در همه حوزه‌ها کاهش پیدا کرده و اینجا وزارت صمت، ذیربط ماجرای ترمیم قدرت خرید مردم نیست.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان درمورد رامک خودرو و نورا خودرو و کلاهبرداری‌های صورت گرفته گفت: بنده شخصاً موضوع رامک خودرو را پیگیری می‌کنم. متأسفانه موضوع به هفت سال قبل برمی گردد که پرونده قضایی برای آن شکل گرفت. اعتقاد معاونت خودرویی ما این نیست که رامک خودرو و نورا خودرو یک شرکت باشند، اما اعتقاد زیان دیدگان رامک خودرو این است که این‌ها یک شرکت هستند.

وی در رادیو گفتگو افزود: اصل ماجرا این است که باید تعهدات انجام شود و حکم آن هم از قوه قضائیه صادر شده است یعنی یا باید دارایی‌های رامک خودرو فروخته و پرداخت شود و یا خودروی معادل قراردادی که بدعهدی شده تحویل افراد شود.

قالیباف از تلاش وزارت صمت برای خارج کردن صنعت خودروسازی از حالت دو قطبی و رشد قطب‌های دیگر خودروساز در کشور سخن گفت و اظهارکرد: شرکت‌های خصوصی در حوزه تولید و واردات جایگاه خوبی دارند و چندین برابر دو خودروساز دولتی، فعالیت می‌کنند.

سخنگوی وزارت صمت درمورد این خبر که عرضه خودروی وارداتی خارج از بورس کالا آزاد شد، توضیح داد: طبق آئین نامه واردات خودرو قرار بود عرضه و فروش خودروی وارداتی صرفاً از مسیر بورس کالا انجام شود که این صرفاً برداشته شده یعنی بورس کالا هست و علاوه بر آن روش‌های دیگر فروش خودروی وارداتی نیز هست.

وی ادامه داد: ما در حال طراحی مدل‌های دیگری هستیم تا در کنار بورس کالا اجرایی شوند هرچند ممکن است روش بورس کالا کمرنگ شود و روش‌های دیگری جایگزین آن شود و شاید هم در موازی هم فروش‌ها انجام شوند.

قالیباف همچنین درمورد اینکه گفته شده امکان واردات خودرو به روسیه وجود ندارد گفت: خبرنگار بومی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز گذشته با بنده تماس گرفت و این موضوع را مطرح کرد. ما در نمایشگاه اتومبیلی روسیه بزرگترین غرفه را داشتیم و تفاهم نامه‌ای هم به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد که البته بخش عمده آن قطعات خودرو و بخشی هم خودرو است. روس‌ها خودروی شاهین، تارا و دنا را پسندیدند البته یک مقدار زمان برده تا سازمان استاندارد روسیه خودرو‌های ایرانی را تأیید کند، اما روس‌ها اعلام کردند به محض تأیید سازمان استاندارد، واردات را انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت همچنین درمورد معرفی یکی از شرکت‌های خصوصی به تعزیرات به دلیل قیمت فروش ارزان خودرو نیز اظهار کرد: متأسفانه روابط خودروسازان خصوصی خیلی حسنه نیست و همدیگر را تخریب می‌کنند. یک خودرو در رقابت دو خودروساز خصوصی افتاده، اما رئیس جمهور، هم کسی که تقاضای خودرو خارج از ضوابط را داشته و هم خودروساز را متخلف دانستند.

قالیباف گفت: ما از معرفی خودروساز متخلف به تعزیرات هیچ ابایی نداریم و در رسانه هم اعلام می‌کنیم، اما هیچ وقت هم شرکتی را بابت ارزان فروشی به تعزیرات معرفی نکردیم و این موضوع، پیچیدگی‌های درون صنعتی داشت.

وی درمورد عرضه خودرو به بورس کالا نیز گفت: ما بورس کالا را فعال کردیم، اما الان شورای رقابت به عنوان یک نهاد حاکمیتی قدرتمند پشت فرمان نشسته و این قدرت را دارد که عرضه در بورس کالا را از ما بگیرد البته سازمان بورس تلاش می‌کند که این اتفاق نیفتد و جلساتی هم با حضور معاون اول رئیس جمهور در شورای هماهنگی اقتصادی دولت برگزار می‌شود. باید دید که نتیجه چه خواهد شد، اما شورای رقابت در مواردی که مصادیق انحصار تشخیص دهد می‌تواند قیمت گذاری کند البته فقط در یک مقطع از آبان سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ این اختیار به وزارت صمت آمد، اما مجدداً به شورای رقابت برگشت.

قالیباف تصریح کرد: وزارت صمت برای گذر از مقطعی که دچار کمبود عرضه خودرو هستیم، بورس کالا را هم به عنوان یک روش مناسب می‌داند و حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا خودرو‌های وارداتی تا پایان بهمن ماه و یا آخر سال در بورس عرضه می‌شوند یا خیر گفت: قرار بود این کار تا پایان دی ماه انجام شود، اما بورس زیر بار ریسک فروش نمی‌رفت و شاید هیئت وزیران هم به خاطر همین، مصوبه روش‌های دیگر عرضه را مصوب کردند.

در ادامه، دکتر مجتبی نظری با بیان اینکه افزایش تولید خودرو یک پروسه و نیازمند برنامه ریزی خاص است گفت: معمولاً طراحی و لجستیک تولید خودرو شش ماه طول می‌کشد و لذا اینکه گفته شود خودرو ظرف دو ماه تولید می‌شود ادعای درستی نیست.

وی افزود: دولت در تولید خودرو چه کاری کرده که خودروساز بتواند به افزایش تولید برسد، چون قاعدتاً مالک خودرو که نیست و فقط بخشی از اعضای هیئت مدیره را تعیین می‌کند.

چه اقدامی در دولت فعلی برای این موضوع شده و آیا دولت تسهیلات مالی برای شرکت‌های خودروساز بدهکار برای این افزایش تولید ایجاد کرده و آیا فرآیند‌ها در وزارت صمت در این خصوص آسان شده است؟!

کارشناس ارشد حوزه خودرو متذکر شد: دولت با این افزایش تولید فقط یک کار کرده و آن هم اینکه یکی از دخالت‌های خود را در بحث قیمت گذاری کنار گذاشته است.

نظری با انتقاد از از رده خارج کردن چند خودرو به دلیل ظاهر آن‌ها گفت: وقتی خط تولید خالی است و ما هنوز خودرویی را جایگزین نکردیم حدود یک سال طول می‌کشد تا خودرو به دست مردم برسد. وزارت صمت باید از بازاری که مورد نیاز است و خطی که خالی است حمایت کند.

وی توسعه جریان خودروسازی خصوصی را حاصل ارتقای بهره وری و عدم دخالت بیرونی در خودروسازی دانست و مطرح کرد: اینکه وزارت صمت چقدر در این فرآیند کمک کننده و یا دست و پاگیر بوده نیازمند بررسی است و معتقدم که وزارت صمت بیشتر از این‌ها می‌توانست به توسعه این بخش کمک کند.

کارشناس ارشد حوزه خودرو درمورد موضوع واردات خودرو به روسیه، با اشاره به اینکه خودروسازی روسیه بعد از تحریم‌ها کاملاً خوابیده گفت: تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی روسیه در شرایطی است که تحریم آن‌ها به سنگینی تحریم ما هم نیست. شرایط داخلی روسیه، بروکراسی بسیار بزرگی دارد و بیشتر مشکلات هم مربوط به برگشت و جابجایی پول است نه کیفیت خودرو‌های ایرانی.

وی درمورد معرفی یکی از شرکت‌های خصوصی خودروساز به تعزیرات به دلیل قیمت فروش ارزان خودرو اظهار کرد: وزارتخانه این شرکت را بدون محاسبات انجام شده به تعزیرات معرفی کرده درحالیکه به نظرم وزارت صمت کار درستی نکرده و اتفاقاً باید از شرکتی که خودروی ارزان‌تر تولید می‌کند و قیمت منصفانه می‌دهد حمایت می‌کرد نه اینکه به خاطر بهانه خاصی آن را به تعزیرات معرفی کند.

نظری در رادیو گفتگو گفت: توقعی که درمورد خودرو‌های وارداتی ایجاد شده با بازار جهانی همخوانی ندارد. با توجه به شیوع کرونا و عقب افتادگی صنعت از تولید هنوز یک نیازی در بازار کل دنیا وجود دارد و بنابراین واردات ۲۰ هزار خودرو به زمان طولانی نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها