روز دوشنبه هزاران نفر در دو شهر اراضی اشغالی، بیت‌المقدس و تل‌آویو علیه «اصلاحات قضایی دولت» به خیابان آمدند اما بزرگ‌ترین تظاهرات و گردهمایی از ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی در مقابل کنست، پارلمان رژیم اشغالگر قدس، شروع شد.
کد خبر: ۱۳۹۷۹۴۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

همزمان رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند بیش از یک‌میلیون نفر در مخالفت با طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو دست به اعتصاب زده‌اند. در میان تظاهرات‌کنندگان از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا کارگر و معلم و کارمند دولت دیده می‌شوند.

اصلاحات به کنست این اختیار را می‌دهد تا بتواند مصوبه‌های دادگاه عالی را با رای اکثریت لغو کند و همچنین سیاستمداران در انتصاب قضات نفوذ بیشتری پیدا کنند. مخالفت تظاهرات‌کنندگان به این دلیل است که می‌گویند برخی از چهره‌های مهم دولت کنونی ازجمله شخص نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، دارای پرونده‌های فساد مالی و اداری هستند و کابینه ائتلافی قصد دارد با این اصلاحات محکومیت و تحقیقات درباره آنها را لغو کند. کابینه کنونی اسرائیل به رهبری نتانیاهو از زمان حضور خود در راس معادلات اجرایی تل‌آویو، مولد بحران‌های گسترده‌ای در تل‌آویو و حیفا بوده و اصرار نخست‌وزیر صهیونیست‌ها مبنی بر اصلاحات قضایی، این روند را تشدید کرده است.
     
بمباران مواضع حماس در غزه

همزمان با اعتراضات داخلی علیه دولت نتانیاهو، یک فلسطینی در جریان یورش نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری به شهادت رسید.

همچنین گزارش شده که جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حماس در نوار غزه حمله و پایگاه البیدر را بمباران کرده‌اند. کرانه باختری ماه‌هاست تبدیل به محل اعتراض علیه اشغالگری و جنایات رژیم اشغالگر قدس شده است. تنها از ابتدای سال۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۴۸فلسطینی در جریان درگیری‌ها در این منطقه شهید شده‌اند. رژیم‌اشغالگر قدس مدعی است که در بمباران غزه یک کارخانه زیرزمینی راکت‌های حماس را بمباران کرده و این پاسخی به راکت‌اندازی حماس در روزهای گذشته است. این درحالی‌است که چنین ادعایی اساسا با توجه به شواهد اخیر قابل پذیرش نیست.
     
لشکرکشی‌هایی که در تل‌آویو ادامه دارد

تظاهرات بی‌سابقه اخیر در تل‌آویو و حیفا علیه تصمیم کابینه‌ائتلافی مبنی بر سلب اختیارات قضایی گسترده از دادستانی کل رژیم‌صهیونیستی در پرونده رشوه‌خواری نتانیاهو و دیگر پرونده‌های مشابه، نقطه آشکارساز بحران تمام‌عیاری است که تل‌آویو طی ماه‌های آتی با آن درگیر است. برخی تحلیلگران معتقدند که اختلافات داخلی در اراضی اشغالی میان دو جریان محافظه‌کار ــ صهیونیست و لیبرال ــ صهیونیست می‌تواند منتج به لشکرکشی‌های خیابانی گسترده و حتی وقوع حوادثی مانند ترور و منازعات مسلحانه شود. فراموش نکنیم که ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر قدس در سال ۱۹۹۶، محصول همین منازعات داخلی بود. اکنون شرایط نسبت به آن زمان به‌مراتب پیچیده‌تر است.
     
نتانیاهو، نماد سقوط اسرائیل است

فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی درخصوص اعتراضات گسترده اخیر در اراضی‌اشغالی به جام‌جم می‌گوید:«نتانیاهو نماد سقوط رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود. بدون‌شک نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تنها راه چاره بقای خود در قدرت را ایجاد اصلاحات قضایی در اراضی‌اشغالی با هدف فرار از جلسات دادگاه و پرونده فساد خود می‌داند. بدیهی است که در نهایت، این بازی به سود نتانیاهو تمام نخواهد شد و مصونیت خودساخته‌اش نیز از بین خواهد رفت اما این به معنای تسلط مخالفان نتانیاهو در عرصه قدرت نیست. افرادی مانند بنی گانتز و لاپید ناکارآمدی خود را طی ماه‌های گذشته نشان داده‌اند. اساسا یکی از دلایل سر کار آمدن کابینه جنجالی نتانیاهو، نارضایتی شدید ساکنان اراضی اشغالی از کابینه قبلی بوده است.»

سردبیر نشریه لبنانی المرایا می‌گوید: «منازعه‌ای که امروز در تل‌آویو و حیفا شکل گرفته، ناظر به بقا یا عدم بقای نتانیاهو نخواهد بود و حتی با حذف وی از معادلات قدرت در تل‌آویو تمام نمی‌شود. هر جریانی که درتل‌آویو بر سر کار بیاید محکوم به شکست و سقوط خواهد بود.»
     
مقاومت، قاطعانه ایستاده است

یکی دیگر از لایه‌های اصلی منازعه علیه رژیم‌صهیونیستی، به حوزه منطقه‌ای بازمی‌گردد، جایی که در آن رژیم‌صهیونیستی به مانند داخل اراضی اشغالی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. گروه‌های مقاومت در منطقه و دشمنان فرامنطقه‌ای اسرائیل، فارغ از آنچه در دو لایه دیگر رخ می‌دهد، روی هدف مقدس خود مبنی بر مواجهه تمام‌عیار با این رژیم‌اشغالگر و آزادسازی قدس شریف متمرکز شده‌اند. در منظومه گفتمانی و عملیاتی مقاومت، مولفه‌های گوناگونی وجود دارد که در هم‌افزایی مطلق با یکدیگر عمل می‌کنند. فراموش نکنیم سال ۲۰۲۱ میلادی، نتانیاهو آخرین تلاش‌های خود را برای تبدیل جنگ غزه به نبردی تعیین‌کننده صورت داد اما مانور هزاران موشک حماس در آسمان‌های تل‌آویو و حیفا نشان داد که مقاومت قادر است عمق استراتژیک اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. در چنین شرایطی صهیونیست‌ها هم درعرصه بازدارندگی و هم در عرصه اقدام، ضعیف‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها