کد خبر: ۱۳۹۷۰۳۷
نویسنده حسین میرمحمدصادقی - استاد دانشگاه شهید بهشتی

فرمان مهم رهبر انقلاب در خصوص عفو گسترده محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدامی به‌موقع و شایسته بود و زمینه‌ساز افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضا و همچنین نظام جمهوری اسلامی است. صدور این فرمان باعث کاهش نگرانی‌ خانواده‌های محکومان و افراد زیادی شد که به‌واسطه حوادث اخیر دغدغه‌های فراوانی نسبت به سرنوشت وابستگان خود داشتند.

همچنین با توجه به موارد استثنایی که در این فرمان لحاظ شده این اطمینان به جامعه داده شد که مرتکبین جرایم محرزی مثل خرید، فروش و قاچاق سلاح‌گرم، سرقت و راهزنی، جرایم مربوط به موادمخدر و روانگردان به‌صورت مسلحانه، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، قاچاق مشروبات‌الکلی، قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای و عمده کالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی، و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی از دایره عفو عمومی خارجند و بنابراین دغدغه‌هایی که پیرامون حفظ امنیت اجتماعی وجود دارد به خودی خود مرتفع می‌شود و طبیعی است هر زمانی که بحث عفو مطرح می‌شود با لحاظ قرار دادن شرایط و مستثنائاتی است و باید این موارد را پیش‌بینی کرد. بر این باورم که حاکمیت باید کاری کند تا دامنه عفو گسترش یابد و افراد زیادی را در بر گیرد.

موضوع دیگر بحث اغتشاشات است که تبعات و آثار آن نگرانی‌هایی را برای برخی خانواده‌ها به وجود آورده است. طبعا یکی از وظایف حاکمیت القای آرامش به جامعه است. از این رو با صدور فرمان عفو عمومی می‌توان امید و آرامش را به اجتماع تزریق کرد.

از ابتدای انقلاب، نیاز به یک لایحه عفو عمومی احساس می‌شد و لازم بود طی این مدت این لایحه به تصویب می‌رسید تا بسیاری از افراد مشمول عفو قرار بگیرند. در شرایط کنونی تعداد زیادی از اتباع ایرانی در خارج از کشور به‌سر می‌برند و به قولی ۱۰درصد از ایرانیان در دیگر کشورها زندگی می‌کنند. بسیاری از این افراد نگرانی‌های نابجایی درباره ورود به ایران دارند و متاسفانه همین سردرگمی بزرگ‌ترین سلاح در دست گروه‌های معاند و ضدانقلاب است تا این افراد را جذب خودشان کنند. درحالی‌که اگر چنین لایحه عفو عمومی‌ای تصویب می‌شد و اتباع خارج از کشور درمی‌یافتند که مشکلی برای ورود به کشور ندارند بسیاری از توطئه‌های دشمنان در نطفه خنثی می‌شد. متاسفانه برخی رفتار عملا باعث شد که این کار به تعویق بیفتد. با این وصف، اقدامی از جنس فرمان عفو رهبری نه‌تنها شایسته است بلکه باید تعمیم پیدا کند تا بسیاری از دغدغه‌های غیرمنطقی در این حوزه کاهش یابد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها