در رویکرد رسانه‌ ای تطهیر پهلوی، دستاورد پهلوی‌ها مانند راه آهن برجسته شده و در پی این فرایند با ارائه دستاوردهای حداقلی روی اذهان مخاطب فعالیت می‌کنند چراکه دست‌نشانده غربی‌ها و آمریکا، آینده ایران را مورد هدف قرار داده است.
کد خبر: ۱۳۹۶۹۴۱

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در تمام این سال‌ها دشمن تلاش‌هایی برای براندازی و ایجاد مانع برای پیشرفت انقلاب اسلامی کرده است.

نسل امروز تصویری از قبل از انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی ندارد و این جریان تطهیر پهلوی برای این نسل فعال شده است لذا دشمن و رسانه های غربی روی پهلوی ها تمرکز کردند.

به همین منظور در برنامه «امواج شبهه» با حضور دكتر محمدنبی آقاتقی(مدیر موسسه مطالعاتی افرا و كارشناس ارشد حوزه رسانه) و دكتر علیرضا كیقبادی(استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل رسانه و سیاسی) به موضوع شگردها و سویه های تطهیرسازی پهلوی ها در جنگ نرم و شناختی دشمن پرداخته شد.

استفاده از شگرد عدم اطلاع مخاطب ایرانی برای تطهیر پهلوی

در ابتدای برنامه علی اکبر غلامی، تحلیل‌گر رسانه و مدیر بخش فارس پلاس خبرگزاری فارس در مروری بر خط اشغال رسانه‌های بیگانه گفت: باتوجه به ایام دهه فجر و آشوب های اخیر در کشور یکی از نکات قابل توجه هماهنگی رسانه های ضدانقلاب در موضوع تطهیر پهلوی و عبور از فجایع و رفتارهای تجزیه طلبانه در موضوع مهسا امینی است.

وی افزود: اگر مخاطب از عمق فجایع دوران پهلوی اطلاع نداشته باشد نمی‌تواند برای وقوع انقلاب اسلامی و استمرار حمایت از انقلاب اسلامی دلیل موجه پیدا کند لذا یکی از کارکردهای تطهیر پهلوی با استفاده از شگرد بی‌توجهی و سکوت مخاطب، زمینه‌سازی برای مقایسه کارنامه پهلوی با جمهوری اسلامی و جابجایی جایگاه خادم و خائن و القای ناکارآمدی نظام دینی است.

این تحلیل‌گر رسانه ضمن اشاره به کمپین وکالت می‌دهم اظهار کرد: افراد شاخص ضد انقلاب در گفتگو با رسانه‌های غربی اعلام می‌شود کمپین وکالت می‌دهم موضوعی است که مخالفین آن اشتباهی را مرتکب می‌شوند که سال 57 مرتکب شدند و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد لذا شاهد ادامه تطهیر پهلوی در این کمپین هستیم.

وی افزود: شبکه اینترنشنال با معرفی ایران به عنوان مخوف‌ترین حکومت، به راحتی از موضوع پهلوی‌ها عبور می‌کند و در این کمپین گامی برای رسیدن به دموکراسی و حکومت دلخواه مردم در آینده معرفی می‌کند و نسبت به اتفاقاتی که در آشوب‌های اخیر رقم خورده و رفتارهای دیکتاتوری پهلوی نسبت به مردم با استفاده از ساواک اشاره‌ای نمی‌کند لذا شگرد استفاده از عدم اطلاع مخاطب ایرانی نسبت به اتفاقات رخدادهای پهلوی از ابزارهایی است که شبکه های معاند برای تطهیر پهلوی استفاده می کنند.

ارائه دستاوردهای حداقلی در رویکرد رسانه‌ای تطهیر پهلوی

دكتر علیرضا كیقبادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل رسانه و سیاسی پیرامون شگردها و سویه‌های تطهیرسازی پهلوی ها در جنگ نرم و شناختی دشمن با بیان اینکه تطهیر پهلوی به عنوان راهبرد کلیدی در دستور کار اجرایی رسانه های معاند قرار گرفته است گفت: جنگ تمام عیار اقتصادی، سیاسی، نیابتی و رسانه ای دارای ابزارهای خاصی مانند تحریم است و امروز برای تجلی تطهیر پهلوی در افکار عمومی، جنگ رسانه ای با رویکرد روایت سازی در دستور کار است.

وی افزود: در رویکرد رسانه‌ای تطهیر پهلوی، دستاوردهای پهلوی‌ها مانند بیمه، احداث بانک، راه آهن و سایر موارد را مطرح می کنند و در پی این فرایند ارائه دستاوردهای حداقلی روی اذهان مخاطب فعالیت می‌کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: جنگ رسانه ای دشمن با افزایش فشار معیشتی بر مردم افزایش می‌یابد و افرادی که امروز پهلوی‌ها را حمایت و تطهیر می کنند افرادی هستند که یزیدیان را تطهیر می کنند.

وی با بیان اینکه تجلی گفتمان‌ها و انتظاراتی که از رسانه‌ها در افکار عمومی وجود دارد این است که باید راهبردها و سیاست‌گذاری دقیق صورت بگیرد افزود: در مواجهه با افکار عمومی و جوانان باید واقعیات قبل انقلاب تبیین شود و دستاوردها اعلام شود و برای نمونه رضاشاه سال 1356 با 4.5 درصد تورم کشور را تحویل گرفته و با 25 درصد تورم تحویل داده است.

پژوهشگر مسائل رسانه و سیاسی ادامه داد: رژیم صهیونیستی سالانه 50 میلیون دلار به رسانه اینترنشنال کمک مالی دارد و قبل از انقلاب هلند و انگلستان برای مجلس ایران نماینده معرفی می کردند و از سوی دیگر روزنامه فرانسوی سال 1314 رضاشاه را به واسطه تملک چندین هزار روستا در کشور، جانور زمین و جلاد منطقه می نامد و فساد گسترده دوران پهلوی مورد توجه رسانه ها بوده است.

وی افزود: با توجه به مجازات های سنگین، در دوران پهلوی هیچ ناشری نمی توانست خلاف مواضع پهلوی کتاب و مطالبی را ارائه دهد لذا قطعا افزایش مطالعات تاریخی و خاطرات آن دوران برای مخاطب جوان توصیه می شود.
كیقبادی تصریح کرد: جهاد تبیین و پرداخت به واقعیات و مدیریت جهادی مسئولان همواره باید در دستور کار قرار بگیرد و رسانه باید با مردم شفاف باشد تا بین مردم و مسئولان فاصله‌ای نباشد تا ظرفیت‌های تمدنی و جوانان بدون تکیه به غربی ها به رشد و ثمر برسد.

تخریب آینده ایران هدف جریان تطهیر پهلوی است

در ادامه نیز دكتر محمدنبی آقاتقی، مدیر موسسه مطالعاتی افرا و كارشناس ارشد حوزه رسانه پیرامون شگردها و سویه‌های تطهیرسازی پهلوی‌ها در جنگ نرم و شناختی دشمن گفت: در جریان تطهیر پهلوی به عنوان دست‌نشانده غربی‌ها و آمریکا، آینده ایران مورد هدف قرار دارد که باید مشخص شود پهلوی مهره استعمارگر پیر بوده است و انگلستان طی 400 سال در حال استعمارگری در منطقه است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که ایران جزو پنج کشور منابع زیرزمینی و معادن دنیا است افزود: استعمار در گذشته حضور مستقیم در ایران داشته و از تمام مواهب و منابع کشور استفاده می کردند لذا امروز دشمن کشور ایران را هدف قرار داده است.

مدیر موسسه مطالعاتی افرا اظهار کرد: دشمنان، پهلوی‌ها را سوژه قرار داده تا به ساختار قدرت کشور بازگردند اما بر اساس سوابق استعمار در کشورهایی مانند افغانستان، تغییرات به نفع بازگشت پهلوی نخواهد بود و صرفا با ایجاد وحدت مخالفین قصد فشار روی ایران دارد.

وی با بیان اینکه موضوع وکالت می دهم دارای روند مشخصی است و ادامه خواهد داشت افزود: باتوجه به تلاش دشمن برای به قدرت رسیدن کشورهای اروپایی و سلطنت طلبان، غرب تلاش دارد ایران را وادار به تمکین کند.
كارشناس ارشد حوزه رسانه ادامه داد: خط سیر غرب برای مذاکره با آمریکا در دولت قبل مشخص بود و لذا از مذاکره تعبیر معامله می شود.

وی افزود: دولت غرب گرای گذشته به صورت واضح اعلام کرده بود که قرار است با آمریکا مذاکره کند و بر این اساس توانمندی هسته ای ایران معامله شد و دستاوردی برای دولت نداشت.

آقاتقی تصریح کرد: به واسطه خواست دشمن در مذاکرات، شبکه اصلی علمی فناوری هسته‌ای حذف شد و رشته‌های مختلف دانشگاهی مرتبط برچیده شده است و هدف بعدی دشمن توانمندی دفاعی و موشکی و حضور منطقه‌ای ایران است و قصد دارند مذاکرات را با هدف حذف توانمندی دانشی و فناوری موشکی ادامه دهند.

وی افزود: ایجاد اغتشاشات توسط دشمن غربی برای گرفتن توانمندی‌های جمهوری اسلامی است تا با هدف احیای برجام و مذاکره با اروپا فشار سنگین وارد شود و قدرت غرب‌گرای وابسته در ایران روی کار بیاید.

برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌ شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌ زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یكشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبكه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.

علاقمندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام رسان های مجازی به اشتراک بگذارند.

مجری و کارشناس این برنامه مصطفی صادقی عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم است و این برنامه با سردبیری دكتر علیرضا داودی و تهیه كنندگی سیده فاطمه شعار بر روی آنتن می رود؛ همچنین، زهرا شکوری هماهنگی برنامه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز در این برنامه حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها