حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هشتم بهمن‌ماه به ۱۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش شش درصدی داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، درصد پرشدگی سدها تا ۸ بهمن‌ماه به ۴۰ درصد رسیده و حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری به رقم ۱۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب ثبت شده و این در حالی است که این رقم در سال آبی گذشته ۲۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هشتم بهمن‌ماه هفت میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان آب ورودی به سدهای کشور در سال آبی گذشته طی اول مهر تا هشتم بهمن‌ماه سال گذشته ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون مترمکعب بوده است که مقایسه آن با مدت مشابه سال آبی جاری کاهش ۲۱ درصدی ورودی به سدها را نشان می‌دهد.

حجم خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا هشتم بهمن‌ماه رقم شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده، درحالی‌ است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب بوده و به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وضعیت برخی از سدهای مهم (شرب و کشاورزی) تا هشتم بهمن‌ماه بیانگر این است که در هفت سد میزان پرشدگی سدها نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد منفی است.

در واقع در سد شمیل و میان استان هرمزگان با ۵۵ درصد، در سد تهم استان زنجان ۵۵ درصد، در سد شهر بیجار استان گیلان ۵۳ درصد، در سد ساوه استان مرکزی ۵۶ درصد، در سد شهید رجایی استان مازندران ۵۶ درصد و در چاه نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان با ۵۶ درصد اختلاف پرشدگی مخازن سدها نسبت به سال قبل مواجه هستیم.

در این بین سد رودبال داراب استان فارس بیشترین اختلاف را در حجم پرشدگی نسبت به سال قبل دارد به گونه‌ای که در حال حاضر حجم مخزن این سد نسبت به سال قبل ۷۷ درصد کاهش داشته است.

در خصوص وضعیت بارش‌ها از اول مهرماه تا هشتم بهمن‌ماه نیز باید گفت که ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۹۱.۸ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که عددی معادل ۱۰۸.۹ میلی‌متر ثبت شده ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۱۹.۲ میلی‌متر ثبت شده ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها