اینوتکس 2023 بازاری برای خرید محصولات فناورانه می شود
با فروش مستقیم محصولات B2C شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عضو پارک

اینوتکس 2023 بازاری برای خرید محصولات فناورانه می شود

تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالا و ساخت مواد نوین مهندسی با استفاده از فناوری نانو، توجه مدیران و فعالان اقتصادی و صنایع کشورهای مختلف را به خود معطوف داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۱۳
نویسنده مهدی کدخدایی - مدیر ترویج صنعتی ستاد فناوری نانو

به‌کارگیری این فناوری در صنایع داخلی از جمله در شهرک‌های صنعتی کشور نیز با نگاهی به جایگاه و پیشرفت‌های بالای کشور در زمینه نانو، اثرات قابل‌توجهی برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان خواهد داشت. استفاده از فرصت‌های تجاری و اقتصادی فناوری نانو، با وجود ظرفیت بالای شهرک‌های صنعتی در امر رشد و توسعه اقتصادی کشور، باعث افزایش اثربخشی و کیفیت محصولات، دوام بیشتر و کاهش هزینه‌های معمول صنعتی می‌شود.

از این رو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط همچون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در راستای ترویج صنعتی و توسعه فناوری نانو در صنایع و در قالب برنامه‌ها و رویدادهای مختلف، به معرفی توانمندی‌های صنعتی فناوری نانوی ایرانی و ارائه راه‌حل‌های نانوفناورانه برای رفع نیاز واحدهای صنعتی می‌پردازد.

برگزاری دوره‌های صنعتی، وبینارها و سمینارهای صنعتی، جلسات رو‌در‌رو با فعالان صنعتی، اجرای تورها و بازدیدهای فناورانه، حضور در نمایشگاه‌های صنعتی، معرفی کاربردها و فرصت‌های تجاری نانو درقالب طرح هر هفته، یک‌شهرک صنعتی، اجرای رویداد ملی تریبون نانو و صنعت و رسیدگی به نیازهای صنعتی واحدهای مستقر در شبکه تبادل فناوری نانو از جمله اقداماتی است که برای ترویج صنعتی و ثروت‌آفرینی از فناوری نانو در نظر گرفته شده است.

به‌علاوه در کنار حمایت‌های متعدد صنعتی از شرکت‌های نانوفناور و بهره‌برداران از فناوری نانو، با ایجاد دفاتر صادراتی دانش‌بنیان در کشورهای مختلف، امور صادراتی این مجموعه‌ها نیز تسهیل شده است. درحال‌حاضر بیش از ۱۴۳۰کالای ایرانی مبتنی بر فناوری نانو(بیش از ۱۱۹۰محصول صنعتی و ۲۴۰ دستگاه و تجهیز مرتبط با نانو)، با همکاری فناوران و صنعتگران با‌تجربه در کشور تولید می‌شود. فعالیت مستمر بیش از ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان، صنعتی و نانوفناور-که بخش عمده‌ای از آنها در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند- باعث ساخت محصولات پربازده و برتری نسبت به کالاهای معمولی موجود در بازار شده است.

تولیدات نانوفناورانه ایرانی در قالب محصولات B۲B با تأمین بخشی از نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی داخلی، ضمن فراهم ساختن سهولت دسترسی به مواد و تجهیزات، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای از خروج ارز نیز جلوگیری کرده است. خوشبختانه متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانوی ایرانی از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۱۰۲ درصد بوده یعنی هر سال حجم فروش بازار نانو تقریبا دو برابر شده است. فروش دستگاه‌های ایرانی حوزه نانو همچون دستگاه‌های نانو لایه‌نشانی، دستگاه‌های نانوحباب‌ساز و دستگاه‌های نانوالکتروریسی و رامان در سال گذشته حدود ۵۹ درصد رشد داشته و کاربرد هر یک از آنها در واحدهای صنعتی، محصولات جدیدی را ایجاد می‌کند. این موضوعات نشان می‌دهد تعامل، ارتباط و هم‌‌افزایی هرچه بیشتر پژوهشگران، نانوفناوران و فعالان صنعتی در صنایع، واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی کشور از طریق بسترهای موجود، می‌تواند ثروت‌آفرینی از فناوری نانو را روز به روز افزایش داده و در رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، به‌طور قابل‌توجهی اثرگذار باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها