امور مشترکین شرکت گاز در نقاط مختلف شهر کرمانشاه این روزها پر از مشترکان قبض به دستی است که از نرخ بالای قبض خود شاکی هستند. قبض های نامتعارفی که افزایش چند صد هزاری تا رقم‌های میلیونی را نشان می دهد و باعث نگرانی و سردرگمی شهروندان شده است. ‌
کد خبر: ۱۳۹۶۱۹۲

جام جم آنلاین-سمیه داردرفشی؛ یک شهروند کرمانشاهی در امور مشترکین بلوار شهید بهشتی با گلایه از مبلغ درج شده در قبض گاز شان  به عنوان گاز بها، می گوید: ساکن محله شهیاد است و به همراه پدرش برای دلیل این افزایش قیمت گاز خانگی به امور مشترکین مراجعه کرده است.


این خانم ۳۵ ساله  می افزاید: در  قبض گاز دی ماه صادر شده برای منزل شان، ۸ میلیون تومان بهای مصرفی درج شده است. 


وی ادامه می‌دهد :خانه ای که در آن زندگی می کنند، ۸۵متر است و تنها وسیله گازسوز منزل  در کنار اجاق گاز و آبگرم یک بخاری است.

این خانم با اشاره به اینکه امور مشترکین به او گفته اند شاید بدهی قبلی دارد اضافه می‌کند: شش ماه این خانه  خالی و در دست تعمیرات بوده است.  عجیب است در طی مدت تعمیرات هم ۹۰۰ هزار تومان به عنوان بهای گاز مصرفی برای این خانه که خالی هم بوده لحاظ شده است. 


این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه تحت پوشش کمیته امداد نیز هستند، اضافه می‌کند : خانواده ۳نفره هستیم  که در مجموع  ۵۰۰ هزار تومان دریافتی از کمیته امداد داریم. با این حقوق چطور می توانیم زندگی کنیم و  هشت میلیون بدهی گاز مصرفی هر دوره  را پرداخت کنیم؟!

آقای رشیدی از دیگر مراجعه کنندگان به امور مشترکین است، وی نیز  می‌گوید: در قبض قبلی  هزینه گاز منزل ۱۰۰ هزار تومان بوده است. با توجه به اینکه در دی ماه از بخاری استفاده کردیم،  با توجه به سردی هوا و استفاده از بخاری خیلی هم از گاز استفاده کرده باشیم، قبض گاز باید ۲۰۰ هزار تومان می شد.


وی می افزاید:  بهای درج شده در قبض گاز مصرفی در دی ماه  ۷۰۰ هزار تومان است.


این شهروند تصریح می‌کند: اگر روال پرداخت گاز بها قراراست این‌گونه شود،  از شرکت گاز تقاضای قطع گاز منزل را دارم چون توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارم. هیزم تهیه کنم که برایم به صرفه تر خواهد نشست.

یک شهروند میانسال نیز در  گوشه ای از سالن ، سر و صدایش همه جا را گرفته است، می‌گوید:   قبض صادر شده گاز خانگی اش در دی ماه  یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.


او با اشاره به اینکه یک بازنشسته کارگری است، گفت: مگر حقوق من چقدر است که بخواهم ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه و بهای گاز پرداخت کنم.


این مراجعه کننده نیز اضافه کرد : کنتور گاز خانه سالم است و برای این موضوع که مراجعه کرده ام که  به من می‌گویند، هزینه گاز مصرفی بیشتر شده است.


  مگر مصرف گاز من در این روزهای سرد چقدر  اضافه شده که باید برای من یک میلیون و پانصد هزار تومان پول گاز بیاید؟! طی این روزها، هر بار که مراجعه کرده ام جواب درستی به من نداده‌اند و فقط می‌گویند گاز مصرف کردی و این مبلغ کم نمی‌شود! باید آن را تحت هر شرایطی پرداخت کنی!


وی تصریح می‌کند: بدون شک اگر می‌دانستم که قرار است برای دوتا بخاری یک میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت کنم،  بخاری‌ها را جمع و از بخاری برقی استفاده می‌کردم.

این مشترک می گوید: کسی هم اینجا نیست که توضیح دقیقی به مردم بدهد که بر چه اساسی مبلغ گاز این همه اضافه شده و این اضافه بها هم چگونه محاسبه شده  که مصرف صد هزار تومانی ماه‌های پیش تبدیل به یک ونیم میلیون تومان در دی ماه شده است.

صادقی نیز  از دیگر مراجعه کنندگان به امور مشترکین  گلایه منداست.  او که ساکن شهرک پرواز است، می‌گوید: در دی ماه ۹۲ هزار تومان برایش گاز بها آمده است که در قبض این مبلغ ۶۹ هزار بوده که تفاوت خیلی زیاد و چشمگیری نداشته است. 


تعداد مراجعه کنندگان گلایه مند ممکن است در روزهای آینده، بیشتر شود

یکی از کارکنان امور مشترکین می‌گوید : روزانه افراد متعددی  بابت رقم بالای بهای گاز مصرفی مراجعه دارند  اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم کاری برایشان انجام دهیم چرا که شرکت گاز تنها میزان مصرف هر مشترک را مطرح می‌کند. نحوه محاسبه گاز نیز به صورت سیستمی است و هر مشترکی هر مبلغی برایش صادر شده ،باید آن را بپردازد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود اطلاع رسانی های متعدد از طریق رسانه‌ها، همچنان بسیاری از مشترکین از افزایش بهای مصرفی گاز  بی خبر هستند.


این در حالیست  که چندین ماه است بر درست مصرف کردن و کم مصرف کردن این انرژی تجدید ناپذیر تاکید و اعلام می شود تا حد امکان مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

بهای گاز افزایش یافته ،صرفه جویی باعث می‌شود این افزایش شامل مشترکان نشود


سرپرست شرکت گاز استان  نیز می گوید: بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱ و تبصره ۱۵ با هدف بازدارندگی از مصرف بی رویه گاز، بهای این انرژی افزایش یافته است.

«ناصر حسینی» در گفتگو با طلوع کرمانشاه با اشاره به اینکه از اواسط آذر ماه این قانون اجرایی شد، می افزاید: برای مصرف گاز پلکان هایی تعریف شده که در پلکان اول،دوم و سوم هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نشده‌است. در پلکان چهارم، پنجم و ششم  ۳۰ درصد افزایش قیمت لحاظ شده و در پلکان های هفتم هشتم و نهم پنجاه درصد بهای مصرفی گاز افزایش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه این افزایش قیمت بیشتر یقه  مشترکان پر مصرف را گرفته ، ادامه می دهد: حدود ۶۵ درصد مشترکان استان گاز مورد نیاز خود را در پلکان های اول تا سوم تهیه می کنند.


حسینی تصریح می‌کند: اگر مشترکی هفتاد درصد گاز مورد نیاز خود را در سه پلکان اول مصرف کند، هزینه گاز بها  برای آنها رایگان محاسبه می‌شود.


سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه اضافه می کند :در سطح استان مشترکان پر مصرفی وجود دارند که  با توجه به پر مصرف بودن،  این افزایش بهای گاز مصرفی شامل آنها شده است.

 

حسینی تنها راه حل برای معترضان به بهای گاز مصرفی را، صرفه جویی عنوان می کند و می افزاید: از مردم درخواست می کنیم برای کاهش مصرف صرفه جویی کنند تا هم بهای گاز مصرفی شان بالا نرود و همچنین گاز به دست دیگر هموطنانمان برسد و با افت شبکه ها مواجه نشویم .

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز در روز دوم بهمن ماه  در استان ۱۵ میلیون و ۸۲۲هزار متر مکعب بوده است، بیان می کند:  در بخش خانگی، تجاری،اداری و آموزشی این مقدار نسبت به روز قبل یعنی اول  بهمن ماه ۷ درصد افزایش یافته است که هم بر روی شبکه تاثیر گذار است و هم برای مشترکان پر مصرف افزایش بها به همراه دارد.
سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه ۶۶۸هزار مشترک گاز در استان وجود دارد، اضافه می کند: از این آمار ۶۰۴ هزار مشترک خانگی و بقیه مشترکین اداری، آموزشی، تجاری و صنعتی هستند. 

حسینی گفت  وضعیت شبکه های گازرسانی استان  را در وضعیت کنونی مطلوب عنوان می کند و می گوید: هیچ گونه افت فشاری نداریم تنها درخواست ما از مردم درست مصرف کردن است.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها