نگاهی به پرونده‌سازی‌های واشنگتن برای مقامات کشورهای آمریکای لاتین

پروژه آمریکایی در ایستگاه پرو

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا اعتراف کرد که در دوره «دونالد ترامپ» قصد داشتند به ونزوئلا حمله کنند و برای این هدف، یک میلیارد دلار به مخالفان دولت پرداخت کردند.
کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا (۲۰۱۷- ۲۰۲۱) در کتابی با عنوان «هرگز یک اینچ را هم از دست نده» که به تازگی از وی منتشر شده به بیان جزئیاتی پیرامون نقشه‌هایی که جان بولتون مشاور امنیتی وقت آمریکا و ترامپ برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا طراحی کردند، پرداخته است.

پمپئو در کتاب خود نوشته است: ترامپ در فکر حمله به ونزوئلا بود و یک میلیارد دلار به مخالفان مادورو کمک‌های بشردوستانه داد.

به گفته این مقام سابق آمریکایی، آن‌ها در دیدارهای خود گزینه نظامی علیه ونزوئلا را نیز مورد بررسی قرار دادند. پمپئو اعتراف کرد: هیچ یک از ما نمی‌خواستیم به صورت علنی در مورد این ابزار مهم فشار، صحبت کنیم.

اظهارات پمپئو واکنش‌هایی را در این کشور آمریکای جنوبی به دنبال داشته است. ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، در پیامی که در توییتر منتشر کرد، اعتراف این مقام سابق را محکوم و اعلام کرد که «آمریکایی‌ها به طور سیستماتیک از جناح برانداز که با ابزارهای غیردموکراتیک برای رسیدن به قدرت سیاسی تلاش می کردند، بهره‌برداری کرده‌اند».

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در پیامی توییتری یادآور شد «درحالی که امپراتوری در حال برنامه‌ریزی برای مرگ در کشور ما بود و توسط گروه‌های وطن‌فروش حمایت می‌شد، شکایت‌های ما اغلب در سطح بین‌المللی نادیده گرفته می‌شد. امروز متجاوزان اعتراف می‌کنند».

مجلس ملی ونزوئلا نیز در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که در مورد توطئه افشا شده توسط وزیر خارجه سابق آمریکا تحقیق خواهد کرد.

خورخه رودریگس رئیس مجلس ملی ونزوئلا تصریح کرد این مسئله «نشانه دیگری از نیت آشکار دولت دونالد ترامپ برای مداخله در ونزوئلا است».

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها