یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به کاهش تسلط ایران بر اروند و جداسازی بحرین از ایران در زمان شاه، تأکید کرد: اگر پهلوی زیر بار پذیرش این دو دستور آمریکا نمی رفت، امروز بهتر می توانستیم امنیت منطقه را تأمین کنیم.
کد خبر: ۱۳۹۵۹۰۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نامه نیوز، ششمین برنامه جام انقلاب امروز ششم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سید مجتبی جلال‌زاده، امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. موضوع نخست این برنامه پاسخ به شبهاتی بود که درباره رویکرد رژیم پهلوی در حوزه سیاست خارجی بیان می‌شوند. براساس ادعای پهلوی‌ها و کشور‌های حامی آن رژیم جایگاه ایران در عرصه بین الملل به ویژه منطقه مهم و والا بود و ایران ژاندارم منطقه محسوب می‌شد. امروز بررسی مولفه‌ها نشان می‌دهد که آن لقب پوشالی و ساخته و پرداخته غربی‌ها به ویژه آمریکا بود.

در همین رابطه جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاست خارجی در ارتباط تلفنی به این شبهه پاسخ داد و گفت: بعد از انقلاب در حوزه سیاست خارجی ایران دو اتفاق افتاد. نخست خروج از پیمان سنتو بود که حلقه زیرین پیمان ناتو محسوب می‌شد. در واقع پهلوی در این پیمان عضو شد تا سیاست‌های امنیتی و نظامی ناتو را در منطقه به اجرا درآورد، به همین دلیل لقب ژاندارم منطقه را به ایران دادند.

وی افزود: با فرار شاه ۶۰ هزار آمریکایی نیز از ایران رفتند که این افراد بیشتر در حوزه نظامی و مالی به عنوان مستشار فعالیت داشتند. در واقع آن‌ها مسئول پیاده سازی اهداف مالی، سیاسی و نظامی آمریکا در ایران بودند. آمریکا در آن دوران نگران بود که جریان چپ مرتبط با شوروی در منطقه قدرت بگیرد، از این رو پهلوی مأموریت داشت جلوی این کار را بگیرد. اعزام نظامیان ایران به عمان، سومالی و ویتنام جنوبی برای سرکوب نیرو‌های وابسته به شوروی در همین راستا انجام شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به کاهش تسلط ایران بر اروند و جداسازی بحرین از ایران در زمان شاه، تأکید کرد: اگر پهلوی زیر بار پذیرش این دو دستور آمریکا نمی‌رفت، امروز بهتر می‌توانستیم امنیت منطقه را تأمین کنیم. نکته دیگر آنکه بعد از انقلاب وابستگی ما به سلاح‌های خارجی کمتر شد، به طوری که یک درصد بحرین طی ۴۴ سال اخیر سلاح خردیم.

راه‌های ارتباطی با برنامه جام انقلاب به شرح زیر هستند:

رادیو انقلاب موج اف ام ردیف ۹۹.۵ دهم مگاهرتز

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۹۵۵

سایت رادیو انقلاب Radioenghelab.ir

فضای مجازی: پیامرسان‌های ایرانی بله و سروش @enghelabradio

تلفن ارتباط با مخاطبین ۰۲۱۲۲۰۴۴۱۸۵

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها