رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به «جام‌جم» اعلام کرد

رابطه با آژانس در مسیر تعامل

بعد از عقب‌نشینی اروپا حالا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است نه‌تنها هیچ‌کس مرگ برجام را اعلام نکرده،بلکه ایران هم دست به اشاعه هسته‌ای نزده و به‌همین‌دلیل باید با آنها تعامل کنیم ؛ از این رو من ماه فوریه به ایران سفر می‌کنم.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۷۳
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

این حرف یعنی غربی‌ها خودشان هم می‌دانند اتهاماتی که براساس مستندات تل‌آویو به ایران می‌زنند، دروغ محض است و بخشی از فرازونشیب‌های فعلی ایران و آژانس ناشی از رویکرد سیاسی این نهاد تخصصی است. از این طرف هم محمد اسلامی تاکید کرده که ما با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار جام‌جم که از او درباره سفر گروسی به ایران و نحوه تعامل ایران و آژانس پس از عقب‌نشینی اروپا و این نهاد پرسید، گفت: یک تفکر در صهیونیست‌ها هست مبنی بر این‌که یک دروغ را آن‌قدر بگویید و تکرار کنید تا خودتان هم باور کنید راست است. آنها خودشان هم می‌دانند اتهاماتی که به جمهوری اسلامی می‌زنند، دروغ بزرگی است و به‌عنوان اهرم فشار برای جمهوری اسلامی از آن استفاده کردند درحالی‌که در اسناد رسمی‌ و واحدهای اطلاعاتی‌شان گفته‌اند هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای وجود ندارد.

محمد اسلامی افزود: تعاملات ما با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستورکار قرار دارد که و در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: ما با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم، بخشی از این خبرها که به نقل از آقای گروسی در رسانه‌ها تیتر می‌شود مربوط به برجام است، بخشی هم مربوط به همکاری‌های ما با آژانس و پادمان.

وی با بیان این‌که برجام برپایه رفع اتهامات شکل گرفته و برای پاسخ‌دادن به این اتهامات ۲۰سال مذاکره شده است، تصریح کرد: آنها پذیرفتند این اتهامات را با توجه به بازرسی‌هایی که تا آن زمان انجام شد کنار بگذارند و تحریم‌ها را بردارند و ایران هم محدودیت‌ها و نظارت تشدیدشده را در ازای لغو تحریم‌ها پذیرفت.اسلامی تاکید کرد: شما با هر منطق ، دین و آیینی که باشید، قرارداد یکطرفه نمی‌شود. لذا سند برجام بر این مبنا بود که تحریم‌ها را لغو و اتهامات را کنار بگذارند و ما هم نظارت و محدودیت‌ها را بپذیریم تا اعتمادسازی شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که مذاکرات همچنان برقرار است، گفت: ما نه با آژانس اختلاف داریم و نه در برجام بن‌بست بوده است. مذاکرات در چارچوب سند ۲۰۱۵ انجام شد.

این‌که هرازگاهی از یک جبهه‌ای به جبهه دیگر برای فشار به ایران مهاجرت می‌کنند، نشانه دشمنی آنهاست.اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که فکر می‌کنید، سفر آقای گروسی مشکلات میان ایران و آژانس و گره توافق را حل کند؟ گفت: سفر ایشان همیشه برقرار بوده است و بازرسان در ایران هستند و رابطه ما با آژانس برقرار است.

وی درباره جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام با بیان این‌که جمع‌بندی آن انجام شده است، گفت: البته دراین‌باره باید از وزارت‌خارجه سؤال کنید.


عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

آینده مذاکرات به رفتار اروپا بستگی دارد

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی مبنی بر ادامه تعامل با ایران در موضوعات هسته‌ای را از پیامدهای واکنش قاطع جمهوری اسلامی در مقابله‌به‌مثل با مصوبه پارلمان اروپا درباره سپاه پاسداران دانست و به خبرنگار جام‌جم گفت: کشورهای اروپایی اگر واقع‌بینانه به تعامل خود با جمهوری اسلامی نگاه کنند، تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرند ، سیاست مستقلی را در عرصه بین‌الملل در پیش بگیرند شرایط برای اتخاذ تصمیم‌های درست، منطقی و دقیق در رابطه با ایران برای آنها فراهم است. وی با بیان این‌که شرایط برای مذاکره زمانی مهیاست که اروپایی‌ها از تصمیم‌های گذشته خود درخصوص ایران فاصله بگیرند تصریح کرد: وابستگی بیش از حد تروئیکا به آمریکا باعث شد که آنها در مواجهه با ایران از حسن‌نیت و صداقت لازم برخوردار نباشند و همین مسأله هم در مصوبه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا تاثیرگذار بود.

دوری آژانس از سیاسی‌کاری

عزیزی اضافه کرد: اصرار داریم به اروپایی‌ها تاکید کنیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و برای رسیدن به توافق خود در مذاکرات همراهی‌های لازم را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند تا این تعامل مثبت به نفع شرایط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

آینده مذاکرات بستگی به رفتار اروپا دارد

وی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگوهای موسوم به برجام تصریح کرد: این روند کاملا به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد. ما بارها اعلام کردیم چون از منطق و گفتمان قوی برخورداریم و کاملا براساس یک رویکرد چارچوب‌دار و مشخص عمل می‌کنیم، هیچ‌وقت از نشست و گفت‌وگو رویگردان نیستیم و البته همه این موارد مبتنی بر رفتار مستقلانه اروپاست و اگر ‌چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند و از حجم وابستگی خود نسبت به آمریکا بکاهند، شاید بتوانند مبتنی بر منافع خود تصمیم درستی در این زمینه بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصوبه اخیر پارلمان اروپا درخصوص تروریست‌خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ناشی از تلاش آنها برای امتیاز‌گیری از ایران دانست و گفت: اقدام قاطع مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام در واکنش به این مصوبه غیرقانونی پارلمان اروپا آنها را وادار به عقب‌نشینی کرد و البته این هشدار را باید به آنها داد که اروپایی‌ها نباید هزینه جاه‌طلبی‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را بپردازند و با طناب پوسیده تحریم با ایران برخورد نکنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها