با اعلام اسامی ۲۴فیلم حاضر در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم‌فجر آغاز شد

ماراتن نسل‌‌ها در سودای سیمرغ

۲۴ فیلم سینمایی برای دریافت سیمرغ بلورین چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با هم رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۶۷

با اعلام ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که عصر روز گذشته در موزه سینما صورت گرفت، مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران سروشکلی جدی‌تر گرفت و با آغاز رسمی از دوازدهم بهمن ماه شور و حال خاصی را در میان اهالی و مخاطبان سینما ایجاد می‌کند. در غیبت برخی از فیلمسازان سرشناس به ویژه کارگردانان نسل‌های قدیمی که امسال پشت دوربین قرار نگرفتند یا فیلم‌های‌شان به جشنواره نرسید، امیدواری‌ها برای برگزاری جشنواره‌ای پررونق و باشکوه، متمرکز و معطوف به حضور جوانان و جوان‌ترهای فیلمسازی شده‌است. هرچند بخشی از غیبت حضور کارگردانان شناخته شده با حضور چهره‌های فیلمسازی در کسوت تهیه‌کنندگی جبران شده و افرادی چون بهروز افخمی و رسول صدرعاملی به عنوان تهیه‌کننده از استعدادهای تازه کارگردانی حمایت کرده‌اند.

جشنواره‌ای با نگاه اجتماعی

برخلاف گمانه زنی‌هایی که درباره آثار جشنواره چهل و یکم فجر می‌شد و نقش آثار دفاع مقدسی را در این دوره پر رنگ می‌دانستند اما اسامی آثار حاضر در جشنواره نشان می‌دهد سینمای اجتماعی نقش پررنگی در این دوره از جشنواره دارد. همچنین برخلاف نظرات مختلف، در این دوره بخش خصوصی با توجه به مشارکت‌های سرمایه‌گذاری و تولید حضور بیشتری در بخش سودای سیمرغ دارد و ارگان‌های دولتی آثار کمتری در جشنواره چهل و یکم دارد.

کارگردان‌های سرشناس

کیومرث پوراحمد، محمدحسین لطیفی، محمدعلی باشه آهنگر، مهرداد خوشبخت، هادی مقدم‌دوست، تورج اصلانی و حمید زرگرنژاد مشهورترین کارگردان‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هستند.

مخاطبان سینما امیدوار هستند کیومرث پوراحمد که در چند سال اخیر به عنوان کارگردان، حضور موفقی در فیلمسازی نداشته، بازگشت باشکوهی به دوران اوجش داشته‌باشد و فیلم جنایی‌اش، «پرونده باز است» در حال و هوای مجموعه سرنخ باشد.

محمدحسین لطیفی با عقبه فیلم موفق «روز سوم» این بار با یک فیلم دفاع مقدسی دیگر در جشنواره حاضر و امیدوار به موفقیت است: «غریب» اثری درباره شهید محمد بروجردی و با بازی بابک حمیدیان است.
طبق شنیده‌ها یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر است، اثری در زمینه دفاع‌مقدس که در کنار فیلم‌های غریب، «شماره ده» و «گل‌های باوارده» از نماینده‌های سینمای جنگ در جشنواره امسال خواهدبود و آن نسبت و پیوند این رویداد با فجر و انقلاب را پررنگ می‌کند.

مهرداد خوشبخت که پیشتر سراغ فیلمی درباره رادیو آبادان در روزهای اول جنگ رفته بود، این بار با اثری درباره پالایشگاه آبادان در آن دوران به نام گل‌های باوارده در جشنواره حاضر است. هادی مقدم‌دوست کارگردانی که قبلا سربه مهر را از او دیده بودیم، با فیلم عطرآلود از سینماگران شناخته شده امسال است.

تورج اصلانی هم که بیشتر به‌عنوان مدیر فیلمبرداری او را می‌شناسیم، با کارگردانی فیلم «وابل»، با فیلمسازان دیگر رقابت می‌کند. او قبلا به عنوان کارگردان، «حمال طلا» را ساخته بود. حمید زرگرنژاد هم که پیشتر فیلم‌های پایان خدمت، ماهورا و برای مرجان را کارگردانی کرده بود، امسال با یک فیلم دفاع‌مقدسی در جشنواره حاضر است؛ فیلمی به نام «شماره ده».

تهیه‌کنندگان چهره

بهروز افخمی که خودش قرار است در ایام جشنواره به عنوان مجری برنامه «هفت» جلوی دوربین برود و بعد هم فیلم «صبح اعدام» را کارگردانی کند، یکی از تهیه‌کنندگان شناخته شده این دوره است، با تهیه‌کنندگی فیلم «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی. رسول صدرعاملی هم تهیه‌کننده فیلم جنگل پرتقال به کارگردانی آرمان خوانساریان است.

سوداگران جوان سیمرغ

اسامی فیلم‌های دیگر بخش مسابقه سینمای ایران از این قرار است: «آنها مرا دوست دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، (انیمیشن) «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی و تهیه‌کنندگی حامد جعفری، «چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجیدرضابالا، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی،‌ «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار، «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین امیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند. اگرچه همه این فیلم‌ها می‌تواند باعث غافلگیری مخاطبان جشنواره شود اما احتمالا کنجکاوی‌ها درباره بعضی از این آثار بیشتر است، از جمله سرهنگ‌ثریا به عنوان نخستین ساخته یک کارگردان موفق تئاتر و یادگار جنوب که سازندگانش کارگردانی فیلم جان‌دار و نگارش فیلمنامه شنای پروانه را در کارنامه دارند.
حضور دو کارگردان خانم، یک فیلم انیمیشن و تنوع ژانری و مضمونی این آثار، از جمله امیدواری‌های این دوره جشنواره فیلم فجر است.

انتظار روی نیمکت

امسال و طبق اعلام مجتبی امینی، دبیر جشنواره چهار فیلم هم جزو آثار رزرو این رویداد هستند که احتمال رسیدن و نمایش آنها در جشنواره وجود دارد. در این میان مخاطبان بیشتر از بقیه، کنجکاو تماشای بهشت تبهکاران به کارگردانی فیلمساز سرشناس مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌ا... جعفری جوزانی هستند که فعلا در میانه مراحل پس از تولید قرار دارد.

اخت‌الرضا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی، جان‌جانان به کارگردانی شادی‌آفرین اللهیاری و تهیه‌کنندگی حبیب اللهیاری و ۴۸ ساعت به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه‌کنندگی حسین رضوی دیگر فیلم‌های رزرو جشنواره هستند.

رونمایی از پوستر با حضور شورجه

روز گذشته و در مراسم کوتاه معرفی اسامی آثار بخش مسابقه سینمای ایران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، پوستر این رویداد هم با حضور جمال شورجه، کارگردان شناخته شده سینمای جنگ و مقاومت رونمایی شد، پوستری که طراحی آن را مسعود نجابتی به عهده داشت و ترکیبی از نگاتیوهایی با رنگ‌های مختلف است که می‌تواند اشاره‌ای به تنوع مضمونی و ژانری فیلم‌های این دوره و شادی و شکوه برگزاری جشنواره فیلم فجر باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها