سالروز شهدای نوجوانی که به دست صدام و حامیان جهانی‌اش کشته شدند

جهاد تبیین از بین برنده جنگ گفتمانی

نگاهی به کارنامه فیلم و مجموعه‌سازی با مضمون دفاع‌مقدس در چند سال اخیر به‌وضوح نشان می‌دهد که گرچه سینمای ایران به لحاظ فنی به‌ویژه در عرصه جلوه‌های ویژه میدانی پیشرفت‌های چشمگیری داشته ولی به‌موازات این ارتقای فنی و تکنیکی به‌جز چند تجربه قابل توجه، تلاش زیادی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات دفاع ‌مقدس نداشته است‌.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۲۲
نویسنده سید‌محمد سلیمانی - گروه فرهنگ و هنر

آمارها نشان می‌دهد که به‌ویژه در عرصه مجموعه‌سازی، چند فیلم و مجموعه تلویزیونی ساخته شده یا در دست نگارش و ساخت است که یکی از آنها حتی قبل از پخش تلویزیونی به داد کارنامه سینمای دفاع‌مقدس در فجر‌چهلم رسید و با نام «موقعیت مهدی» یکی از مهم‌ترین آثار درخور تأمل جشنواره فیلم فجر شد‌. ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به این‌که مدت‌هاست شاهد نمایش فیلم و مجموعه جدید دفاع مقدسی در سینما و تلویزیون نبوده‌ایم، دست‌اندرکاران تولید این آثار به شرط حفظ کیفیت، باید شتاب بیشتری در تولید و آماده‌سازی آنها داشته باشند.

افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید فیلم و مجموعه در سینما و تلویزیون به‌ویژه در چند سال اخیر باعث حذف بسیاری از پروژه‌های پرخرج از برنامه‌های تولید سالانه شده است و همین باعث شده که هر سال شاهد افت کمی تولیدات نمایشی در این عرصه باشیم. در این بین، جایگاهی هم که نسلی از سینماگران ایرانی با خون دل و تلاش شبانه‌روزی برای فیلم و مجموعه‌سازی در عرصه دفاع ‌مقدس ایجاد کرده بودند، آرام‌آرام از دست می‌رفت چرا که ایجاد ذائقه ویژه در مخاطبان سینما و تلویزیون همیشه و در همه حال نیازمند صرف زمان و هزینه فراوانی بوده است و حالا با توجه به کم‌کاری‌های چند سال اخیر در این عرصه، به‌وضوح شاهد تغییر سلیقه مخاطبان و دور شدن آنها از مضامینی بودیم که گروهی از سینماگران چند دهه برای ارتقای آنها تلاش کرده بودند.

تولید مجموعه عاشورا که گزیده‌ای از آن در قالبی اپیزودیک به‌عنوان فیلم بلند سینمایی با نام موقعیت مهدی در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و نمایش موفقی هم در سینمای ایران داشت، نشان داد که نسل جدید سینمای ایران در این عرصه در کنار بهره‌گیری از امکانات جدید سینمای ایران در عرصه‌های فنی و تکنیکی، در عرصه مضمون‌یابی، شخصیت‌پردازی و ایجاد موقعیت‌های جدید دراماتیک سعی می‌کنند ضمن تلاش برای پر کردن حفره‌های‌ به‌وجود آمده در سال‌های اخیر، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند و با عبور از مرز کلیشه‌ها و انتخاب شیوه‌های جدید روایی، روح تازه‌ای به کالبد نیمه‌جان سینمای دفاع ‌مقدس بدمند. نمایش موفق موقعیت مهدی و انتشار خبرهای امیدوارکننده از آماده شدن تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی در دست تولید و نگارش که امیدوارم به‌زودی امکان نمایش آنها فراهم شود، نشان می‌دهد که تولید فیلم و مجموعه جدید در این عرصه به‌عنوان یک ضرورت به رسمیت شناخته شده است که جای خوشحالی و امیدواری دارد. فقط یادمان باشد که ضروری است با توجه به هزینه‌های بالای تولید این قبیل آثار، با استفاده از مستعدترین نیروهای جوان حاضر در این عرصه به‌ویژه در زمینه مضمون‌یابی و فیلمنامه به‌گونه‌ای عمل کنیم که ضمن جذب مخاطبان جدید، علاقه‌مندان همیشگی این سینما را هم به تداوم تولید آثار برتر در این عرصه امیدوار کنیم. تجربه‌های موفق این سال‌ها نشان داد که هرگاه از نیروهای انسانی مستعد و گنجینه‌های مضمونی در این عرصه بهره گرفته‌ایم نتیجه چشمگیر و امیدبخش بوده است. از این پس به‌ویژه در عرصه سینما که نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم هستیم، باید بتوانیم با کشف استعدادهای تازه و بهره‌گیری از جدیدترین امکانات روز و در دسترس در عرصه‌های فنی و تکنیکی، ضمن ایجاد جذابیت‌های بصری با بهره‌گیری از مضامین تازه و استفاده بیشتر از گنجینه‌های ادبی موجود در عرصه دفاع مقدس، زمینه را برای جذب مخاطبان بیشتر هم فراهم کنیم .
تولید فیلم و مجموعه با مضامین دفاع مقدسی، همواره‌ به کمک نهادهای دولتی و نظامی نیازمند بوده و هست ولی فراموش نکنیم که با ایجاد جذابیت‌های تصویری و نمایشی و انتخاب درست مضمون و پرداخت جذاب شخصیت‌های دفاع مقدس، می‌توان بخش خصوصی را هم به سرمایه‌گذاری در این عرصه ترغیب کرد و مضمون دفاع‌مقدس را هم به‌عنوان یکی از گونه‌های اصلی و جذاب برای بخش خصوصی تبدیل کرد. در این بین ارتقای کیفی تولید مجموعه‌های تلویزیونی الف در عرصه دفاع‌مقدس هم می‌تواند در بین فعالیت‌های نمایشی ذائقه‌سازی کند و به نوعی مکمل فعالیت‌های سینمایی صورت گرفته در این عرصه باشد.
به این ترتیب با ایجاد تعامل سازنده بین مجموعه‌سازی در تلویزیون و فیلمسازی در عرصه سینما - اتفاق مهمی که در جشنواره چهلم رخ داد - می‌توان امیدوار بود که با متمرکز‌کردن امکانات موجود در همه عرصه‌ها و به‌ویژه حمایت صداوسیما از فعالیت‌های سینمایی صورت گرفته در این عرصه، به سطحی از ارتقای کمی و کیفی در عرصه فیلم و مجموعه‌سازی در عرصه دفاع‌مقدس برسیم که برگزاری سالانه جشنواره فیلم دفاع‌مقدس هم به یک نیاز ضروری و اساسی تبدیل شود. در این بین ایجاد انگیزه در میان فیلمنامه‌نویسان برای پرداختن به اقتباس‌های موفق ادبی در قالب یکی از جوایز جشنواره دفاع‌مقدس یا عرصه‌های رقابتی دیگر، ‌می‌تواند ضامن ایجاد گونه‌ای قوی و پرمخاطب در عرصه سینما و تلویزیون باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها