نگاهی به جشنواره ملی در صداوسیما

پژواک مستندسازان این بار در قاب رادیو

سالروز شهدای نوجوانی که به دست صدام و حامیان جهانی‌اش کشته شدند

جهاد تبیین از بین برنده جنگ گفتمانی

نخستین روز از بهمن‌ هر سال برای جمعی از پدر و مادرها و برخی خانواده‌ها یادآور خاطره‌ای تلخ اما غرورانگیز است.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۸۸
نویسنده مهدی توکلیان - فعال فرهنگی

سالروز شهادت دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی قطب راوندی و معلم شهید حمید صادقی که تا روز دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای قم با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی خیلی از مردم قم نیز از وقوع چنین حادثه‌ای مطلع نبودند، تا آنجا که با ظرافت و دقت نظر همیشگی معظم له به اعضای ستاد کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم با تاکید بر بیان مطالب با زبان هنر فرمودند: «بروید دنبال این کار. یا شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع‌مقدس است؛(۴) یک تعدادی نوجوانِ مثلا دوازده‌ساله، سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، سرود می‌خوانند، بعد هواپیما می‌آید همین گروه را هدف قرار می‌دهد، شلیک می‌کند، همه‌ آنها ــ همه‌ یا نزدیک به همه ــ شهید می‌شوند. کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهای‌شان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد. این از خصوصیات قم است؛ اینها نقاط برجسته‌ دوره‌ دفاع [مقدس] در قم است.

اما چند نکته مهم

نخست؛ کمبود فعالیت فرهنگی ایجابی در معرفی گنجینه‌های هویت ملی و محلی ایران اسلامی شاید یکی از مهم‌ترین ضعف‌های برقراری ارتباط بین نسلی به حساب بیاید. عدم بیان دقیق و تبیین و روشنگری اتفاقات و رویدادهایی موثر در تاریخ این سرزمین باعث می‌شود شهروندان در حوزه شهری و مردم ایران اسلامی در جامعه بزرگ ملی به داشته‌ها و سرمایه‌های خود افتخار نکنند و با همین رویکرد نسل امروز در مقایسه با نسل قبل از خود احساس غریبگی دارد .

دوم: سرمایه انسانی و تفکر و اندیشه جوان و پویای جامعه بر اساس پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری بر مبنای رسانه‌های نوظهور و نوین نویدبخش برونداد‌هایی دگراندیشانه و هنرمندانه در عرصه روایتگری رویدادهای جمعی ایران اسلامی است و به طور حتم جهاد تبیین از بین برنده جنگ گفتمانی خواهدشد، به شرط آن‌که صداقت و صراحت در بیان حقایق و احترام به مخاطب فراموش نشود و در بیان واقعیت‌ها کم‌کاری انجام نپذیرد.

سوم: به منظور احیا و معرفی و تبیین واقعگرایانه از رویداد‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع‌مقدس نباید تغییرات و حتی تجهیز و بازسازی‌های فیزیکی باعث از بین رفتن یادمان‌ها و مکان‌های یادبود همان خاطرات شود، درست مانند مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم که در بازسازی و راه‌اندازی مجتمع آموزشی کودکان استثنایی ایمان که از جمله خدمات خاص و مفید مردم است هیچ نام و عنوان و یادمانی از محل اعزام دانش‌آموزان و مربی شهید گروه سرود به یادگار نگذاشته‌اند.

و بی‌سلیقگی یا بی‌تدبیری باعث می‌شود مرکز توان‌بخشی مخصوص دانش‌آموزان استثنایی با زیربنای بالغ بر ۳۷۰۰ مترمربع در همان مدرسه نتواند معرفی‌کننده خاطره نخستین روز از بهمن سال ۶۵ شود.

نکته پایانی: جنگ یک گنج است به شرط آن‌که این گنج بتواند برای نسل‌ها باقی بماند و هنر گویاترین و رساترین رسانه و ابزار حفظ و نگهداری و انتقال مفاهیم بلند ارزشمند حوزه دفاع‌مقدس و بیان‌کننده رشادت‌ و شهامت‌های شهیدان ایران اسلامی است به شرط آن‌که زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهیدان در اولویت فعالیت‌های فرهنگی عصر حاضر در برابر سپهر رسانه‌ای معاندان و دشمنان قرار گیرد؛ چرا که باور و اعتقاد ما این است که «معارف ملی؛ شهید و شهادت از جمله چیزهایی است که هویت ملی را برجسته می‌کند و رتبه هویت ملی را بالا می‌برد.» ایجاد انگیزه و احساس تعلق به هویت ملی در گرو ایجاد تعلق به شهر، محله، فرهنگ، آیین، سنت و شخصیت‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف اجتماعی، محلی و منطقه‌ای به وجود می‌آید و زمانی که چهره‌ها، شخصیت‌های اصیل، معروف و شناخته‌شده با هویت ایرانی - اسلامی برای مردم و شهروندان حائز اهمیت و احترام شوند، شهیدان و یادگاران هشت سال دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی ایران نیز برای همیشه در دل‌ها و یا‌ها جاویدان و زنده خواهندماند و هیچ سلبریتی نو کیسه و نو‌ رسیده‌ای در دل نسل جوان جایگاهی نخواهدداشت.

سرودی که جاودانه شد

امروز سالروز شهادت اعضای گروه سرود مدرسه راهنمایی علامه قطب راوندی قم به همراه مربی‌شان در بمباران هواپیما‌های دشمن بعثی در اول بهمن سال ۶۵ است. همه ۹عضو این گروه سرود ساعتی پس از اجرای سرودشان، بر اثر بمباران هواپیما‌های دشمن به شهادت رسیدند.

دی ماه ۶۵ یادآور عملیات پیروزمندانه کربلای۵ و فتوحات عظیم رزمندگان اسلام در این عملیات بود؛ دشمن بعثی که نتوانسته‌بود در برابر حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان اسلام تاب و توان بیاورد، تلاش کرد با حمله به شهرها و مناطق مسکونی، روحیه پایداری مردم مقاوم ایران اسلامی را به زعم باطل خود تضعیف کند.

ساعت ۱۶ روز چهارشنبه اول بهمن ۶۵، هنگامی که دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی، با یک دستگاه مینی‌بوس به سینما تربیت رفته‌بودند تا سرودی را برای اجرا در دهه فجر آماده کنند، پس از بازگشت از محل اجرای سرود، در محل سه راه بازار قم هدف حمله هوایی میگ‌های دشمن
قرار گرفته و نام‌شان در زمره یکصد شهید بمباران هوایی آن روز شهر قم جاودانه شد. بر اساس روایت هادی دهقانی عضو جامانده گروه سرود، شهید بلالی «تکخوان» و محمدرضا رسولی «نی زن» سرود بود، و شور و شعف خاصی در تمرین و اجرای سرود بین بچه‌ها حاکم بود.

پس از بمباران، پیکر مطهر شهدای دانش‌آموز محمدحسن بلالی بیدگلی، محمد مهدی هجرتی، سعید روانمهر کاشانی، سیدناصر حسینی، محمدرضا رسولی، جواد خودکار قمی، عسکری، محمدعلی امینی، حسین مقتصدی‌زاده و مهدی بابایی همراه مربی شهیدشان حمید صادقی قمی و راننده مینی‌بوس، به سختی قابل شناسایی بود تا این‌که سه روز بعد یعنی جمعه سوم بهمن، از حرم مطهر حضرت‌معصومه(س) تا گلزار شهدا تشییع و در قطعه شهدای بمباران هوایی قم خاکسپاری شدند. مراسم هفتم شهدای گروه سرود با نمایش فیلم آخرین اجرای آنها همراه بود و کینه دانش‌آموزان را نسبت به جنایات دشمن بعثی در حمله به مردم بی‌گناه، عمیق‌تر کرد.

فیلم مستند «قم، بهمن ۶۵» به کارگردانی سیدجواد حسینی و بر اساس روایت یکی از اعضای جامانده گروه سرود و خانواده‌های شهدا و مسئولان مدرسه از بمباران هوایی و نیز نرم افزار «سرود آسمانی» دو اثر هنری است که در این مورد تولید شده و نمایش اجرای آخرین سرود دانش‌آموزان، یادآور حماسه مدرسه عشق و انعکاسی از حماسه خونین عاشوراست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها