دوربین LSST مراحل نهایی خود را می‌گذراند

سفر به درون بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان

ژاپن به‌دنبال آن است تا فوک‌های رباتیک را به فضا پرتاب کند، زیرا در حال کار روی این است که آیا دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند استرس فضانوردان را کاهش دهند و آنها را در ماموریت به مریخ همراهی کنند یا نه.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۹۹

در ماه نوامبر، یک آزمایش شش‌نفره تحت یک شبیه‌سازی دو هفته‌ای ماموریت مریخ در ایستگاه تحقیقاتی بیابان مریخ در آمریکا ــ که توسط انجمن مریخ در یوتا اداره می‌شود ــ انجام شد.
فضانوردان تمرینات کمک‌های اولیه را انجام دادند، غذای خود را پرورش دادند و بازیابی سنگ و خاک از مریخ را شبیه سازی کردند. اما آنها همچنین پارو را آزمایش کردند (یک ربات درمانی با هوش مصنوعی به شکل بچه فوک).
در گزارشی از شبیه سازی آمده است: «ما بررسی کردیم چگونه پارو احساسات، استرس و انزوا را کاهش داد و داده‌ها در حمایت از تحقیقات در مورد ماموریت‌های آینده مفید خواهد بود.»
این ربات که توسط تاکانوری شیباتا، محقق موسسه ملی علوم و فناوری صنعتی پیشرفته در توکیو طراحی شده، ارزش خود را به‌عنوان یک ابزار درمانی از زمان عرضه در سال 1998 به اثبات رسانده است.
این ربات‌ها که عمدتا در مراکز مراقبتی مستقر شده‌اند، نشان داده‌اند که در آرام کردن بیماران مبتلا به زوال عقل مؤثر هستند. آنها هوش مصنوعی دارند که آنها را قادر می‌سازد به لمس کردن، یادآوری چهره‌ها، یادگیری و تکرار اقداماتی که واکنش مطلوبی را در بیمار ایجاد می‌کنند، پاسخ دهند.
این ربات مجهز به دو پردازنده 32بیتی، سه میکروفن، 12حسگر لمسی، سبیل‌های حساس به لمس و شبکه‌ای از موتورها و محرک‌هاست که اندام و بدن آن را به‌صورت واقعی و بی‌صدا حرکت می‌دهد.
پارو همچنین صداهایی شبیه فوک بچه تولید می‌کند و طوری برنامه ریزی شده که در روز فعال باشد و شب بخوابد.
همچنین در کاهش اضطراب در کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر بوده و در سال 2002 توسط رکوردهای جهانی گینس به عنوان رباتی که بزرگ‌ترین کاهش سطح استرس را القا می‌کند به رسمیت شناخته شد. این ربات‌ها علاوه بر استفاده در مراکز مراقبت از سالمندان و روان‌شناسی در ژاپن در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز موجود هستند.
در هنگ‌کنگ به اندازه هزینه یک پارو توسط دولت برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و اجتماعی، یارانه پرداخت می‌شود. 
پارو برای یک ماموریت فضایی پراسترس نیز عالی است. انتظار می‌رود سفر به مریخ شش ماه طول بکشد و کار روی این سیاره احتمالا دو سال ادامه یابد. بنابراین خدمه ماموریت مریخ بسیار منزوی خواهند بود و چهار نفر در یک فضای بسیار محدود حضور خواهند داشت. 
علاوه بر انزوا در روابط آنها با افراد دیگر استرس نیز وجود خواهد داشت. پارو قادر خواهد بود شرایط سلامت روان فضانوردان را بهبود بخشد.
فضانوردانی که در شبیه‌سازی‌های نوامبر شرکت کردند در حین تعامل با ربات تحت نظر قرار گرفتند.نتایج با یک گروه کنترل برای تعیین تأثیر بر سطوح استرس مقایسه خواهد شد.
انتظار می‌رود آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن ماموریت کاوش قمرهای مریخی (MMX) خود را در سال 2024 به دو قمر سیاره بفرستد و کاوشگرها در سال 2029 بازگردند. 

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها