از بین ۷۵مصداق مجرمانه‌ای که در قانون جرایم سایبری مصوب سال ۸۷ تعریف شده، مصادیقی مانند نشر اکاذیب و مزاحمت‌های اینترنتی ازجمله جرایم سایبری است که بیشترین پرونده‌های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است. یکی از مسائلی که مجرمین امروزه از آن سوء‌استفاده می‌کنند، بحث ارسال لینک‌های آلوده در قالب پیامک است که کاربران با کلیک بر روی لینک و دادن اطلاعات بانکی خود، فرصت سوءاستفاده و کلاهبرداری را به کلاهبرداران می‌دهند.کلاهبرداران همچنین با ارسال پیامک‌هایی حاوی پیام تهدید به قطع خدمات، تلاش می‌کنند برای کاربران ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی کنند تا تفکر صبورانه را از آنها سلب کرده و فرد را تشویق به کلیک کردن بر روی لینک کنند و در فرآیند بعدی، دسترسی به گوشی و اطلاعات کارت بانکی آنها را پیدا کنند.
کد خبر: ۱۳۹۴۰۶۹
نویسنده سرهنگ مصطفی نوروزی - رئیس مرکز مبارزه با جرایم مالی پلیس فتا
براساس قوانین، ارسال پیامک‌های ابلاغیه از سوی سازمان‌ها و ادارات، باید از طریق سرشماره صورت بگیرد و به هیچ‌عنوان حق ندارند از شماره شخصی ابلاغیه قانونی را ارسال کنند. دریافت پیامک از شماره شخصی قطعا کلاهبرداری است و نصب هر برنامه‌ای به‌واسطه کلیک بر روی لینک‌های ارسالی، زمینه کلاهبرداری را فراهم می‌کند. مردم برای این که  دامنه آسیب‌دیدگی و ضرر مالی خود را در صورت گرفتار شدن در دام کلاهبرداران کاهش دهند، باید در کارت خرید روزانه خود مبلغ جزئی پول داشته باشند.
برخی از مجرمینی که در حوزه سایبر کار می‌کنند، مجرمین باهوش و درواقع مجرمین یقه‌سفیدی هستند که ضریب هوشی بالایی دارند و فرد را از طریق مهندسی اجتماعی در حالت استرس و اضطراب قرار می‌دهند. البته ماموران پلیس نیز همواره یک‌قدم از آنها جلوتر هستند. قریب به ۳۶درصد جرایم سایبری، مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است. ۲۲درصد پرونده‌های سایبری نیز مرتبط با حوزه برداشت‌های غیرمجاز بوده و از طریق فیشینگ و اسکیمر اتفاق می‌افتد. کاربران در صورت مشاهده موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق سایت پلیس فتا، بخش گزارشات مردمی یا از طریق ارتباط برخط سامانه ۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها