استقلال از سر ناچار «فعلا» ساپینتو را ابقا کرد

مرد اجباری آبی

آنقدر شرایط بحرانی و مملو از «نخواستن» است که حتی نمی‌توان نامش را «علاقه یک‌طرفه» گذاشت. این نخواستن‌ها و این نفرت‌ها در باشگاه استقلال کاملا دو‌طرفه است، دو‌طرفه و همه‌جانبه. قرار است از الان تا پایان فصل همه با هم قهر باشند، همدیگر را تحمل کنند، نارضایتی خود را به شکل‌های مختلف به یکدیگر نشان بدهند و همدیگر را گاهی اوقات زیر سوال ببرند.
کد خبر: ۱۳۹۳۹۴۲
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

اصلا این طور بخوانید: «همه علیه ساپینتو، ساپینتو علیه همه». مدیران استقلال با تمام وجود ساپینتو را نمی‌خواهند اما با تمام وجود باید تلاش کنند تا برای دوری از عواقب سنگین، او را حفظ کنند. این شرایط عجیب و معکوس و این روزهای سرشار از سردرگمی خلاصه‌ای پیچیده است از آنچه که در باشگاه استقلال می‌گذرد. جلسه هیات‌مدیره باشگاه استقلال دو روز پیش برگزار شد و در نهایت چاره‌ای نداشتند جز این‌که به یک نتیجه برسند؛ بقای ریکاردو ساپینتو به عنوان سرمربی تیم. خروجی این جلسه نه فقط سبب بقای ساپینتو شد که بازی با نام‌های مختلف را هم متوقف کرد. اما باشگاه استقلال چرا باید به فکر کنار گذاشتن ساپینتو افتاده باشد و چه دلایلی برای حفظ این مربی ناآرام پرتغالی دارد؟

۱- اعضای هیات مدیره استقلال در جلسه‌ای که برگزار کردند یک سوال خیلی مهم از خود پرسیدند: «ساپینتو را برداریم، چه کسی را جای او بگذاریم؟» واقعیت تلخ همین است. آنچنان قحط‌الرجالی در فوتبال ایران و برای باشگاهی همچون استقلال پیش آمده که «گزینه جانشین» ندارند که ندارند. شواهد حاکی از آن است به مزاح و شوخی پای علیرضا منصوریان را وسط کشیده‎اند و گفته‎اند اگر ریکاردو را کنار بگذاریم در نهایت باید به منصوریان برسیم. اصلا منصوریان را چه به نشستن روی نیمکت استقلال؟

۲- بحث دیگر جلسه این بود که اصلا فلسفه آوردن مربی خارجی به استقلال این بوده تا بتواند قدرت رهبری بیشتری روی بازیکنان داشته باشد. اما کدام لیدر، کدام مربی؟ ساپینتو همین الان هم محروم است و اجازه نشستن روی نیمکت تیمش را ندارد. مردی که از روی سکوها بازی شاگردانش را به نظاره می‌نشیند چطور می‌تواند روی آنها تسلط و نفوذ داشته باشد؟ آنها سرمربی مقتدری می‌خواستند که از کل وجود او فقط خارجی بودنش را دارد. وگرنه رفتارهایش همان است، بسیار ناآرام و بدترین الگوی ممکن برای بازیکنان استقلال.

۳- هزینه‌های ساپینتو با چه کسی است؟ همه هزینه‌های این مرد پرتغالی و ناآرام با باشگاه استقلال است اما همه خسته شده‌اند. ساپینتو قدم از قدم که برمی‌دارد برای باشگاه خرج تراشی می‌کند. در باشگاه از یک طرف باید هزینه‌های هتل لاکچری او را بپردازد و از یک طرف ماهی ۳۰ میلیون تومان هم برای مترجم او هزینه کند. دستیارانش هم که بماند. او خرج روی خرج می‌گذارد. توقعاتش هم روز به روز بالاتر می‌رود و امان همه را بریده، همه را به ستوه آورده و حالا برخی از اعضای هیات‌مدیره به این فکر می‌کنند که چطور هزینه‌های فردی را پایین بیاورند که کمترین رضایتی از او ندارند.

۴- ساپینتو ارتباط خوبی هم با برخی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال ندارد بنابراین عجیب هم نیست که درباره کنار گذاشتن او صحبت می‌کنند. از فتح‌ا...زاده (مدیرعامل) که بگذریم پرویز مظلومی یکی از آنهاست. او بعد از تساوی ۲ بر ۲ استقلال مقابل پرسپولیس در دربی پایتخت از فوتبال «آماتوری» تیم تحت هدایت ساپینتو گفته بود. چند روز بعد ساپینتو یکی از اعضای هیات‎مدیره استقلال را نزدیکی هتل محل اقامت بازیکنان تیم دید و گمان کرد که او مظلومی است. راویان و شاهدان می‎گویند او به مترجم خود گفته است که به مظلومی بگو سریع اینجا را ترک کند و نباشد. البته به اطلاع او رساندند که آن فرد پرویز مظلومی نیست. به هرحال این اتفاق نشان می‎دهد میزان ارادت و ارتباط ساپینتو با اعضای هیات‎مدیره در چه وضعی است.

۵- هیچ‌کسی در باشگاه استقلال از ساپینتو رضایت ندارد. اما در کنار همه دلایلی که برای عدم رضایت از او وجود دارد تجربه استراماچونی هم لرزه بر اندام سران باشگاه آبی‌پوش تهرانی می‌اندازد، این ایتالیایی هنوز بیش از یک میلیون و ۴۰هزار یورو از استقلال طلب دارد. چه کسی در این شرایط به اضافه شدن پرونده مالی ساپینتو به مشکلات استقلال فکر می‌کند؟ ساپینتو قراردادی دو ساله و ۶۵۰ هزار دلاری دارد. اگر بخواهد شکایت کند قطعا دردسرهای بسیار بزرگی در انتظار باشگاه استقلال خواهد بود و پرونده قطور دیگری به تمام پرونده‌های قطور دیگر این باشگاه در فیفا اضافه می‌کند. واقعا مدیران استقلال حوصله و تاب و توان این دردسرهای جدید را ندارند. ساپینتو به معنای واقعی یک اجبار برای آنهاست. حالا سرنوشت استقلال در فصل بیست و دوم با این مرد اجباری چه خواهد شد، مشخص نیست.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها